Návrat živých mŕtvych [2O %]
Zombíci
Piatok, 16 December 2011 04:00

Recenzia na zombícku komédiu NÁVRAT ŽIVÝCH MŔTVYCH.

Videli ste klasický zombícky horor Georgea A. Romera z roku 1968 NOC ŽIVÝCH MŔTVYCH? A vedeli ste, že vznikol na základe skutočných udalostí? To je samozrejme blbosť. Totálna konina, ktorej by neuverilo asi ani 12-ročné dieťa. Dospelí hollywoodski tvorcovia (vrátane spisovateľa Johna A. Russa, podľa ktorého knihy film vznikol a ktorý v r. 1968 napísal NOC ŽIVÝCH MŔTVYCH) sa však túto kravinu rozhodli seriózne použiť v scenári. Takže udalosti, ktoré popisuje Romero, sa v ich detinskej vízii akože naozaj stali a Romero podľa nich nakrútil slávny horor.

Práve niektoré „zamrazené“ torzá živých mŕtvych z týchto udalostí stále existujú. A nielen to – vinou kolosálnej hlúposti istých postáv sa opäť dostanú na slobodu s obrovskou chuťou na ľudské mäso, špeciálne mozog. Ak vás pohryzú, stanete sa jedným z nich. Skupinka zúfalých postáv sa uprostred noci, na samote zaspatého amerického mestečka v štáte Kentucky, ocitne v smrteľnom nebezpečenstve, v ktorom im nepomôže ani polícia. Jedine, že by pomohla armáda... ako sa ale ukáže, tá má svoje vlastné plány...

NÁVRAT ŽIVÝCH MŔTVYCH je príšerný horor, ktorý nemá so strachom nič spoločné; s hororom ho spája len množstvo nechutného gore, pomerne drsného ešte i na rok 2011, kedy píšem túto recenziu. Násilie je však jediná „skutočná“ hororová ingrediencia tohto našťastie krátkeho filmu (cirka hodina dvadsať). Nanešťastie, stále dosť dlhého na to, aby sa nedal prežiť.

Netvrdím, že som od scenára čakal zázrak. Ale také nesympatické postavy, vrcholne jedovato zahraté krajne odpudivými hercami (vrcholom je zrejme „afroamerický Jeff Goldblum“, ale všetci sa úprimne snažia sprotiviť sa nám), sa len tak nevidia. Ak si aj myslíte, že väčšiu blbosť v danej chvíli urobiť nemôžu, urobia. Senilné dialógy a s pribúdajúcimi minútami čoraz trápnejšie zámienky pre žranie, krv a nadávky, sú len čerešničkou na torte. Ono je to zlé prosto tak akosi celé.

Pritom z niektorých scén vidieť, že maskéri boli profesionáli a zvlášť niektoré konkrétne kusy nemŕtvych sú miestami až krásne (trocha úchylným spôsobom, ale viete, ako to myslím). Otrhané, ide z toho špina, pot, kusy hnilého mäsa, nahlodané kosti. To je bohužiaľ jediný plus snímky, ktorá sa v nasledujúcich rokoch dočkala (zatiaľ) štyroch pokračovaní. Druhé (r. Ken Wiederhorn) bolo rovnako komediálne (v ňom už zombíci rovno šoférovali autá). Tretí diel bol predsa len o čosi vážnejší a režíroval ho Brian Yuzna a v roku 2005 vznikli naraz rovno dve časti v réžii Elloryho Elkayema RETURN OF THE LIVING DEAD 4: NECROPOLIS a RETURN OF THE LIVING DEAD 5: RAVE TO THE GRAVE.

Mimochodom, filmom režijne debutoval Dan O´Bannon, jeden zo scenáristov VOTRELCA. Hoci sa O´Bannon nikdy „poriadne“ nepreslávil (myslím, že zaslúžene), hororový fanúšik jeho prácu relatívne pozná. Okrem VOTRELCA, ktorého písal spolu s Ronaldom Shusettom, má na konte (ako scenárista a herec) otrasný Carpenterov nízkorozpočtový sci-fi brak TEMNÁ HVIEZDA a ďalšie hlúposti (scenár k LIFEFORCE alias SILA ŽIVOTA Tobea Hoopera). Napísal ale aj o čosi lepšie kúsky, viď. civilná zombíčina MŔTVI A POCHOVANÍ. TOTAL RECALL Paula Verhoevena a Arnolda Schwarzeneggera bol potom hotovou bombou...

Tento film si však posmrtne za klobúk nedá. Ak by sme aj nechali bokom otrasné postavy, nepríjemných hercov, idiotské dialógy a diletantsky nezmyselné násilie (miestami to vyzerá tak, že sa réžie chopili 15-roční chalani a niekto im na krvavé efekty dal desiatky tisíc dolárov), zostanú nám EŠTE väčšie problémy. Predovšetkým niektoré pokusy o humor (aj keby sa jednalo o vtipné vtipy, podľa mňa by sa do hororu vôbec nehodili, tieto ale nie sú vtipné, ale infantilné) a neúcta k zombíckym pravidlám. Že zombíci utekajú, to by som ešte bol ochotný zniesť. Ostatne, Boyle (O 28 DNÍ.../2002) a Snyder (ÚSVIT MŔTVYCH/2004) ukázali, že bežiaci zombíci automaticky ešte neznamenajú stratu rešpektu. Naopak, dá sa z toho vyťažiť niečo nové. Oveľa viac mi prekážalo, že zombíci u O´Bannona vedia nielenže normálne rozprávať (čo je skutočne, ale skutočne že HNOJ, VÁŽENÍ SÚDRUHOVIA), ale používajú vysielačky na nalákanie nových obetí na miesto činu (!).

Tieto veci majú za následok, že film sa nedá rešpektovať ani brať vážne a určite sa pri jeho pozeraní nebudete báť (neverím, že existuje niekto normálny nad 15 rokov, kto by sa ho bol schopný báť). Nejedná sa však ani o žiadnu zábavu, pretože akýkoľvek humor sa zasekol v základnej škole a viac, než smiech, si zaslúži trpezlivý úsmev, aký cítite k trojnohému mačiatku, ktoré sa hrá s klbkom a vlastne ste radi, že aspoň to. Ledva som to dopozeral. 20% za masky.

The Return of the Living Dead, USA 1985, cca 91 minút

Réžia: Dan O'Bannon. Scenár: Dan O'Bannon, Rudy Ricci, Russell Streiner (podľa knihy Johna A. Rusa). Hudba: Matt Clifford. Kamera: Jules Brenner. Hrajú: Clu Gulager, James Karen, Thom Mathews, Jewel Shepardová, Dan O'Bannon (cameo) a ďalší