Nemŕtvi [4O %]
Zombíci
Pondelok, 17 Október 2011 04:00

Recenzia na francúzsky takmer zombícky horor NEMŔTVI.

Toto tu už veľakrát bolo a veľakrát bude. Zombícke horory stáli dlhé roky na okraji diváckeho záujmu, dokonca ani hororoví fanúšikovia ich nijako mimoriadne nevyhľadávali.

V roku 2002 však vlnu nanovo odpálili Paul W.S. Anderson a Danny Boyle svojimi hitmi RESIDENT EVIL a O 28 DNÍ. Hoci sa píše už rok 2011, stále je o zombícke krváky záujem (ZOMBIELAND), ibaže odvtedy prešli miernou evolúciou (pravdupovediac ale už O 28 DNÍ nebola klasická „čistá“ zombíčina) a zo zombíčin (mŕtvi vstávajú z hrobov) sa stali „infekčné zombíčiny“, kde sa nejedná (väčšinou) priamo o oživené mŕtvoly, ale o vírom infikovaných živých, ktorí sa však správali ako zombíci: nemali takmer žiadne spomienky, stali sa znich primitívne krvilačné tvory, útočiace na neinfikovaných, pričom ak ste neinfikovaný a pohryzne vás infikovaný, zmeníte sa na podobnú obludu.

Hoci niektorí diváci odmietajú tieto infekčné veci (z poslednej doby napr. THE CRAZIES či teoreticky i CARRIERS) radiť do zombíčin, ja nie.

Z podobného súdka je i dnešný film, ktorý si bohužiaľ, čo už začína byť otravné, berie zo spomenutých titulov nielen utekajúcich zombíkov (TIENE LESA či Snyderov ÚSVIT MŔTVYCH), ale i neochotu na čokoľvek podstatné odpovedať. U Romera bolo pozoruhodné, keď nás ušetril trápnych hlášok o „toxickom rádioaktívnom odpade z vesmíru, ktorí oživuje mŕtvych“, ale to boli šesťdesiate roky 20. storočia. Z posledných rokov by som si ale asi nespomenul na ŽIADNU zombíčinu, ktorej scenáristi by sa aspoň snažili nejako rozumne zdôvodniť, čo sa deje. Vyhovárajú sa na to, že postavy nemajú čas riešiť tieto otázky, lebo bojujú o holý život. I tak mám ale pocit, že túto „absenciu odpovedí“ používa každý najbližší amatér, lebo nie je schopný nič normálne vymyslieť.

Bohužiaľ, NEMŔTVI sú takí istí: nevieme presne, čo sa stalo, nie je nám nijako extra podrobne vysvetlené, čo sú zač ústrední hrdinovia, len občas akoby mimochodom padne pol nezaujímavej vety. Ďakujem, neprosím. Postavy v sanitke putujú zdemolovanou zimnou krajinou, ktorou behajú „šialení spoluobčania“, ktorí vás chcú stoj čo stoj pohrýzť a preniesť tak nákazu ďalej (prípadne vás zjesť, toto nie je príliš jasné).

Po relatívne ešte efektne atmosférickom úvode sa ale hrdinovia zbavia drsnej vojačky (...) a zabarikádujú sa v obrovskom, od okolitého sveta akoby izolovanom, horskom zimnom komplexe.

Ďalej nebudem z deja nič prezrádzať. Samozrejme je ale logické, že zombíci si ich nájdu aj tu. Je to v podstate ÚSVIT MŔTVYH (či už Romerov alebo Zackov): my sme dnu a oni vonku, ale dnu nám od vlastných paradoxne hrozí rovnaké nebezpečenstvo, ako od nakazených vonku. K hrdinom sa totiž pridajú drsňáci, ktorí sú ozbrojení a všetkých bijú. Takže divák má asi v tejto chvíli filozoficky rozmýšľať nad tým, aký je rozdiel medzi zlými nakazenými a zlými nenakazenými, ktorí sú svojím spôsobom schopní páchať ešte väčšie zverstvá, ako nakazení, ale na rozdiel od nich rozmýšľajú a o to je ich zlé správanie ťažšie ospravedlniteľné. Ja by som nad tým teoreticky aj BOL ochotný rozmýšľať. No videl som to už v tridsiatich zombíčinách a aj teraz je myšlienka spracovaná priemerne a naivne.

Nepridávajú tomu ani klišé postavy. Banálna ani pekná ani škaredá hrdinka, jej infikovaný milenec (ktorého ale odmieta zabiť, lebo ho miluje) či zlý vojak, ktorý je na všetkých zlý a je schopný obetovať kohokoľvek, len aby prežil. Píšem to tu všetko preto, aby ste sa nenechali oklamať: nie je to NIČ originálne, nič, čo by tu ešte nebolo. Myslel som, že Francúzi to vezmú inak. Ale kdeže – je to totálne žánrové klišé s klišé zvratmi, klišé postavami a blbosťami (ak sa budete kryť telom iného človeka pred dávkou zo samopalu, naozaj si myslíte, že projektily k vám cez jeho mäso nepreniknú? Scenáristi evidentne áno.). Vinou všadeprítomného klišé film nudí napriek tomu, že trvá ledva hodinu dvadsať.

Tešil som sa, že tvorcovia do poslednej kvapky vyžmýkajú pôsobivé miesto odohrávania: obrovský opustený areál uprostred zasnežených hôr. Ako spomínam, tak spomínam, zimnú zombíčinu som ešte nevidel. Ale kdeže: mimo jednej exteriérovej lesnej scénky sa celý dej odohráva v budovách, miestnostiach a kobkách. Takže „zombícke OSVIETENIE“ sa nekoná. Ani omylom.

Mutants, Francúzsko 2009, cca 95 minút

Réžia: David Morlet. Scenár: David Morlet, Louis-Paul Desanges. Kamera: Nicolas Massart. Hrajú: Hélène de Fougerollesová, Francis Renaud, Dida Diafat, Marie-Sohna Conde, Nicolas Briançon a ďalší