Resident Evil: Afterlife [6O %]
Zombíci
Utorok, 02 November 2010 08:37

Recenzia na akčný post-apokalyptický horor RESIDENT EVIL: AFTERLIFE (preview).

Musím povedať, že hoci som na trojku išiel do kina a páčila sa mi (oveľa viac, ako nezombícka dvojka a takmer rovnako, ako prvý diel, ktorému dávam 80%), z deja si veľa nepamätám. Len že tam boli vrany a odohrávalo sa to v púšti. Neviem, či to vypovedá niečo o mojej pamäti alebo scenári, ale asi o scenári. Je to až troška smiešne, že si jej koniec nepamätám, ale údajne končila tak, že preživší odleteli smer aljašské mestečko, kde údajne ako na jedinom mieste na Zemi neúčinkuje zombícky vírus. Ústredná hrdinka Alica v podaní maskota série Milly Jovovichovej sa k nim ale nepridala a „išla si svojou cestou“, pričom v posledných sekundách objavila desiatky (stovky?) svojich klonov, sľúbila zlým vedcom z Umbrelly pekelnú pomstu (už jedna Alica bola takmer neporaziteľná, čo potom pár stoviek) a záverečné titulky.

Hoci mal byť tretí diel posledný, po pohľade na tržbu si Paul W.S. Anderson (režisér „jednotky“ a scenárista a producent dvojky a trojky) povedal, že by to bola blbosť a rozhodol sa ísť do trojky nie iba ako scenárista a producent, ale zasa aj ako režisér. Hoci bol jeho štvrtý diel znova avizovaný ako posledný, zadné vráta sú tentokrát až trápne otvorené pre prípadné pokračovanie, dokonca viac, než len pootvorené, pripadajú mi rozrazené dokorán a vyrazené z pántov, v podstate je dej uprostred stopnutý a idú záverečné titulky. Osobne si myslím, že to nie je pekné a je to možno dokonca etický podvod.

Hoci štvrtý diel pred prvou klapkou sľuboval mnohé veci, ich výsledné „zasadenie“ do hotového scenáru je podvod. Ďalší. Posledná scéna trojky s desiatkami klonov sľubovala nevídané veci. Naivne som si myslel, ako bohovsky to tvorcovia v štvorke zužitkujú. Výsledok? Kdeže. Na úvod sa mihne asi osem Alíc a jedna „pravá“, postrieľajú približne 30 vojakov a následne sa už objavuje iba jedna, „skutočná“ Alica.

Ďalším cameo je samotná Aljaška, ktorej je venovaných desať minút, následne sa po zvyšok minutáže lietadlom (čo je ešte ten zaujímavejší nápad) presunieme do Los Angeles, kde stojí gotická väznica, takmer čakáte, kedy spoza sochy vykukne Quasimodo. Alica samozrejme pristane na streche (...), čím ako sa neskôr ukáže zničí lietadlo, ale čo, aspoň pristane, nie? Väznica teraz slúži ako útočisko (ale zároveň aj pasca) pre skupinku nenakazených ľudí, kým budovu obliehajú pravdepodobne MILIÓNY zombíkov. Radšej nad tým nebudem rozmýšľať, pretože by som musel už iba prezrádzať dej a to sa mi nechce (SPOILER Prečo si ústredný zlosyn sám nevyklonoval aspoň tristo kusov samého seba? SPOILER).

Pokiaľ ste sa tešili na zombícky film, v ktorom bude po Aljaške behať 800 Míl Jovovichových v baraniciach, budete sklamaní, lebo tvorcovia v trojke sľúbili niečo, na čo sa v štvorke vybodli.

Druhý diel sa mi nepáčil, lebo sa v ňom takmer nezakoplo o zombíkov, čo je na zombíčinu drzé. Prekvapivo ani štvorka o zombíkov príliš nezakopáva, režisér s trikármi a maskérmi ponúka plejádu rôznych monštier (od psov po chlapíka, ktorý utiekol zo SILENT HILLU), ale nie sú ničím mimoriadnym a súdiac z tých pár scénok, v ktorých majú zombíci cameo, je škoda, že iné obludy získali prevahu nad zombíkmi, pretože tí sú krásne nalíčení a miestami pripomínajú až Romera (väčšia pocta asi neexistuje).

Ani po hereckej stránke to nie je sláva. Na Jovovichovú sa doteraz dobre pozeralo (nielen v troch predchádzajúcich RESIDENT EVILOCH), tentokrát to ale bolo tuším prvý raz, čo som si uvedomil, aká je to bezradná herečka. Ostatní sú vybratí typologicky uchádzajúco (svalnatý vysoký Afroameričan so svalmi a zmyslom pre humor a spravodlivosť, slizký chlapík s dlhými vlasmi a úchylnými fúzmi), ale jedná sa skôr o „objavovanie sa pred kamerou“.

Scenár je skrátka priemerný (a už ma pravdupovediac začína štvať, ako sa ho tvorcovia v každej ďalšej časti snažia stoj čo stoj komplikovať v tom zmysle, že si myslíte, že „a teraz už fakt neviem, ako by to mohlo pokračovať“ a oni predstavte si vymyslia EŠTE väčšiu koninu, len aby vznikol ďalší diel a zarobili ešte viac, pritom dej sa v podstate od dvojky nikam výraznejšie nepohol, Alica len sľubuje pomstu, ale zatiaľ sa žiadna výrazná pomsta nekonala). Ale pripadá mi to menej otravné, ako v SAW.

Prečo teda až 60%, keď herecké výkony nie sú a scenár je, ale radšej nemal? Andersonovi sa totiž darí budovať solídnu beznádejnú atmosféru, množstvo obrázkov sa mu skutočne podarilo (pravdepodobne už celé mesiace čmudiace veľkomestá s mrazivo tichými zdemolovanými ulicami) a po stránke akčných scén ma jeho film bavil viac, ako THE EXPENDABLES alebo A-TEAM. Čo myslím vážne. Kým Stallone a Carnahan sa uchyľovali k drastickému chaotickému strihu, v ktorom sa nedalo „nič rozoznať“, Anderson spomalil, nechá akciu hýbať a dýchať. Naopak, kameramana a strihača stopne. Výsledkom je nabúchaná a PREHĽADNÁ akcia, odohrávajúca sa (napriek negigantickému rozpočtu) v pôsobivých kulisách.

- RESIDENT EVIL: AFTERLIFE, USA/Nemecko/Veľká Británia 2010, cca 97 minút -

Réžia a scenár: Paul W.S. Anderson. Kamera: Glen MacPherson. Hudba: tomandandy. Strih: Niven Howie. Hrajú: Milla Jovovichová, Boris Kodjoe, Ali Larterová, Wentworth Miller, Sienna Guilloryová, Spencer Locke, Kim Coates a ďalší