The Battery [6O %]
Zombíci
Streda, 20 Máj 2015 03:00

Recenzia netradičného zombies fláku o dvoch kamarátoch.

The Battery patrí do zombies pod-žánru. Zombies sú tu s nami od čierno-bielych čias (White Zombie s Belom Lugosim/1932), ale žánrovú revolúciu spôsobil až George A. Romero v roku 1968 vďaka kultovke Noc živých mŕtvych. Následne do žánru nestráviteľnými brutálnosťami prispeli Taliani (Noci hrôzy) a živí mŕtvi tu pochopiteľne boli aj v divokých 80-tych rokoch (ale na kvalitu sa ktovieako nehľadelo - Návrat živých mŕtvych). V nasledujúcom desaťročí, ako bolo typické pre celkový hororový žáner, upadli do nemilosti, ale minimálne Saviniho krásne odporný remake Noc živých mŕtvych (1990) stál za to.

Oživenia sa zombies dočkali v roku 2002 vďaka dvom hitom, ktoré sa od seba príbehom a atmosférou už viac ani líšiť nemohli: Danny Boyle nakrútil realistickú „infekčnú“ šupu O 28 dní s Cillianom Murphym a Paul W.S. Anderson adaptáciu populárnej série PC hier Resident Evil s Millou Jovovichovou. Odvtedy zombies vlna neutíchla a prekvapivo často sa v rámci nej tvoria také vynikajúce záležitosti, ako Snyderov Úsvit mŕtvych alebo Pontypool. Stabilný záujem o živú smrť dokazuje úspešný seriál Walking Dead a pekná tržba Zombielandu.

Keď sa v rámci jedného pod-žánru tvorí také množstvo filmov, hrozí nebezpečenstvo opakovania sa. Zombies ale nečakane stále vedia prísť s dostatočne originálnymi scenármi, ktoré ich odlišujú od spotrebiteľských záležitostí á la piate Resident Evil (kde o zombies takmer vôbec nejde!) alebo Nemŕtvi. Takže Brad Pitt sa v rámci zombies nákazy premával po celom svete, zombies sa presunuli na Mars, do obdobia vojny Juhu proti Severu i na africký kontinent. Rovnaký extrém predstavuje The Battery. Prečo?

Hrdinami sú dvaja kamaráti, Ben a Mickey. Sú to obyčajní cca tridsiatnici, ktorí sa potulujú svetom po zombies nákaze. V praxi to znamená, že zdravého človeka nestretli pravdepodobne celé roky, ale nehovoria o tom. Občas narazia do zombies, tí na nich zaútočia a chalani ich zabijú/utečú. Čo celé dni/týždne/mesiace robia? Túlajú sa krajinou, dopĺňajú zásoby jedla, hrajú baseball, počúvajú hudbu, občas použijú auto, inokedy kráčajú. Lúkou, cestou. Všelikade. Jedinú spoločnosť im robia občas sa objaviaci zombies a spev vtákov v okolitých lesoch. Nič ich nezaskočí, dobre vedia, ako na zombies a nie sú šokovaní/vydesení, keď sa objavia.

Ako vidíte, naozaj žiadny oscarový scenár. Ale paradoxne práve v jeho obyčajnosti je istá sila. Myslím si, že nejako takto by to vyzeralo, ak by svet ovládli zombies a medzi nimi by sa motali dvaja chalani. Ich strety so zombies sú nečasté a keď už k niečomu dôjde, zombies nie sú nijako extra zamaskovaní a samotné akčné scény prebehnú akoby medzi rečou (a nie je to žiadne extra gore). Hrdinovia skôr akoby odháňali otravné muchy, než že by bojovali o holý život.

Výnimočné nie sú scény, v ktorých dlhé MINÚTY sledujeme nič nerobiacich hrdinov. Napr. chalan má na ušiach slúchadlá, počúva hudbu a tancuje. Alebo chalan je sám v aute a fajčí nervózne cigaretu. Alebo si obaja umývajú zuby. Fakt to trvá niekoľko minút a nič výnimočné sa v týchto pasážach nestane!

Herci a výprava vyzerajú rovnako, ako atmosféra filmu. Obyčajne. Ale v dobrom. Asi. Obaja sú sympaťáci a hoci tvorcovia mali k dispozícii údajne len 6000 dolárov (čo ani nestojí za komentár), výprava vyzerá v pohode. Apokalyptických výjavov sa síce nedočkáme, ale scéna, v ktorej hrdinovia chytajú ryby, vypovedá o opustenosti sveta možno výstižnejšie, ako keby sme navštívili veľkomesto s tisícami obhorených áut, tankov a stíhačiek.

Film začne pôsobiť dojmom, že má aspoň nejaký scenár, až ku koncu, keď sa odohrá zopár zvratov. Hoci by sa mohlo zdať, že film končí „nijako“, po záverečných titulkoch nasleduje ešte dodatok, aby sme videli, čo sa stalo. I potom je ale koniec dosť otvorený. Za réžiou (a produkciou a scenárom) stojí Jeremy Gardner, zároveň predstaviteľ Bena. S produkciou mu pomáhal predstaviteľ Mickeyho Adam Cronheim.

P.S. - Chvenie!

The Battery, USA 2012, cca 101 minút

Réžia a scenár: Jeremy Gardner. Hudba: Ryan Winford. Kamera: Christian Stella. Hrajú: Jeremy Gardner, Adam Cronheim, Alana O´Brienová a ďalší