Last Days on Mars [6O %]
Zombíci
Pondelok, 03 Február 2014 03:00

Recenzia marťanského sci-fi hororu s Lievom Schreiberom.

Obsahuje spoilery.

Nie veľmi vzdialená budúcnosť. Na Marse po niekoľkých mesiacoch finišuje s prípravami na odlet Zem päť mužov a tri ženy (okrem Schreibera napr. Elias Koteas či Olivia Williamsová). Vybudovanú kolóniu, uprostred nehostinného prostredia, prenechajú novej generácii. Tá priletí po nich. Pripravili im tu vhodné a v rámci možností luxusné/technicky špičkovo zariadené miesto, kde ich nasledovníci budú pokračovať vo výskume, ktorý začali. Síce neobjavili žiadne známky života, i tak ale odviedli kus práce. Samozrejme, necelý deň pred odletom sa niečo stane. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Zombies!

No vážne. Musel som sa nad tým pre istotu zamyslieť, aby som netrepol blbosť, ale skutočne ide o klasických zombies. Po prvom infikovanom sa udalosti dajú do krvavého pochodu. Mŕtvych pribúda a každý mŕtvola sa pár sekúnd po smrti postaví a začne vykazovať agresívne/krvilačné chúťky ventilujúce si na preživších nenakazených. Už po tridsiatich minútach je práca s atmosférou a postavami preč. Nastáva „obyčajný“, ale vlastne sympaticky priamočiary, horor.

Zlo má podobu mŕtvych výskumníkov. Teda naozaj zomrú a až potom sa premenia. Tým pádom sa nejedná o žiadnu infekciu á la O 28 DNÍ, kde agresívne správanie vykazovali nakazení, ale fyzicky živí, jedinci. Nie! Reálne ide o mŕtvoly. Síce vedia viac, než by mali štandardní zombies vedieť (vŕtačka), ale nejako extra to nebije do očí, príliš často to nerobia a navyše s čímsi podobným prišiel v KRAJINE MŔTVYCH sám zakladateľ pod-žánru Romero (takže je to ospravedlniteľné).

V podstate sa film mohol odohrávať hocikde na Zemi. Írsky režisér Ruairi Robinson (nakrútil viacero kraťasov, žiadny som nevidel) z relatívne fascinujúceho marťanského prostredia v zásade nič fenomenálne nedostal. Pravdaže, všetci sú v skafandroch, vozia sa v parádnych vozidlách a z planéty ich môže dostať len koráb z lode na orbite. Ale, trocha preháňam, ak by sa dej odohrával na zabudnutom polynézskom ostrove, teoreticky by to bolo to isté. Väčšina deja sa aj tak odohráva v uzavretom priestore, či už vozidle alebo základni (v ktorej by som rozhodne chcel bývať).

Režisér je asi šikovný muž, lebo zručne maskuje nedostatočný rozpočet vo svoj prospech. V snímke je viacero vizuálne náročnejších scén, no celé to vyzerá dobre. Jedná sa o komorný film s malým rozpočtom, napriek tomu sa mi dizajn vozidiel, základne alebo skafandrov, páčil.

Poteší tiež to, že príbeh je pesimistický. Nie som enormný fanúšik za každú cenu depresívnych koncov, ale tu sa mi hodilo, že všetci zomreli a jediný, kto prežil, dobrovoľne spáchal samovraždu (aspoň tak som to pochopil).

Čo sa hereckých výkonov týka, nie sú oscarové, no potešia. Mojím favoritom sa vcelku pochopiteľne stal hlavný ťahúň filmu Schreiber (Cotton Weary z VRESKOTOV). Poteší Koteas ako chladnokrvný veliteľ misie. Síce nie všetci vykazujú takú chladnokrvnú povahu, ako členovia misie SUNSHINE, ale nie je to ani banda hysterických somárov. Občas im prasknú nervy, ale jednak je to pochopiteľné a jednak je zaujímavé, že čím sa situácia extrémnejšie vyhrocuje, tým sa niektorí začínajú správať rozumnejšie.

Útoky zombies sú nakrútené fajn, nie je to vyložený bitúnok, ale zopár litrov krvi sa objaví. I v týchto scénach si režisér nájde chvíľku pre dialóg, ktorý nie je od veci (viď. citát dole). Preto ani príliš neprekáža občasné klišé. Fakt si mohli odpustiť klišé postavu zbabelca Irwina, u Burkea vo VOTRELCOCH to fungovalo. Ale to bolo pred takmer 30. rokmi. Zvláštne pôsobí tiež scenár, ktorý neodpovedá na základné veci (Lievova trauma) a občas kope logiku do zadku. Infikovaná hrdinka sa pre preživšieho hrdinu obetuje skutočne šikovným spôsobom: spácha samovraždu a následne sa ho, už ako zombie, pokúsi zožrať.

A keď už sme pri logike, prečo zombies preživší proste postupne nepozrážali vozidlami jedného za druhým?!

Inak som si ale výrazné haprovanie logiky nevšimol. Je logické, že marťanská stanica nie je navrhnutá tak, aby odolala útoku zombies alebo že výskumníci nemajú zbrane. Načo by im boli. Iste, môžeme namietať, že nie vždy sa posádka správa logicky, ale mne osobne to nijako mimoriadne neudieralo do očí. Vlastne si na žiadne výrazné prehrešky voči logike nespomínam, teda až na hore spomenuté drobnosti.

Takže ak máte radi sci-fi horory PANDORUM, VOTRELEC, EUROPA REPORT, MOON, HORIZONT UDALOSTI, PROMETHEUS a spol., mali by ste si prísť na svoje. Je to podľa mňa zvládnuté. Škoda priemerného scenára.

„Pripadá mi to tak, akoby v ňom stále niečo bojovalo. Ako keby bol uväznený vo vlastnom tele...“ – „To mi znie ako peklo.“

The Last Days on Mars, Írsko | Veľká Británia 2013, cca 98 minút