Exit Humanity [6O %]
Zombíci
Štvrtok, 12 December 2013 03:00

Recenzia zombíčiny z dôb americkej Občianskej vojny.

Zombies tu boli skoro od počiatku kinematografie. No preslávil ich až George A. Romero vo svojej sérii. Následne upadli do diváckeho nezáujmu. Reštart zažili v roku 2002 vďaka snímkam Dannyho Boylea (O 28 DNÍ) a Paula W.S. Andersona (RESIDENT EVIL). Odvtedy sú s nami. Je to neuveriteľné, ale je to už trinásť rokov, čo sa dostali do módy a napriek mnohým slabým (TIENE Z LESA, NEMŔTVI) až otrasným kusom (DEŇ MŔTVYCH Stevea Minera) stále prekvapivo vznikajú aj originálne a vydarené veci (Snyderov ÚSVIT MŔTVYCH, Romerov DENNÍK MŔTVYCH, O 28 TÝŽDŇOV, [REC]), ktoré majú veľký úspech („Walking Dead“, ZOMBIELAND).

Faktom každopádne je, že je čoraz ťažšie na túto tému vymyslieť niečo originálne. Ak aj vznikajú komerčne úspešné tituly, spravidla sa jedná o kusy, ktoré sú okrem hororu obohatené aj o ďalší žáner, napr. sci-fi (RESIDENT EVIL).

V roku 2011 prišiel originálny závan z kanadskej produkcie. Stál skromných štvrť milióna kanadských dolárov, volal sa EXIT HUMANITY a hrali v ňom úplne neznámi herci.

No dobre, úplne neznámi nie sú. Dee Wallaceová (ako „bosorka“) v 70-tych a 80-tych rokoch často hrala po boku robotov, mimozemšťanov, mutantov, kanibalov, besných bernardínov či aspoň vlkolakov (Cravenove HORY MAJÚ OČI, STEPFORDSKÉ PANIČKY, KVÍLENIE VLKOLAKOV, CUJO, E.T. – MIMOZEMŠŤAN, KRITERI atď.). Rozprávačom EXIT HUMANITY je prvý Hannibal Lecter v histórii kinematografie, herec Brian Cox (fyzicky sa neobjaví ani sekundu). A šialeného generála si zahral Bill Moseley (Saviniho NOC OŽIVENÝCH MŔTVOL, Zombieho fláky DOM TISÍCKY MŔTVOL a VYVRHELI PEKLA). Ale asi mi dáte za pravdu, že to žiadne hviezdy nie sú.

EXIT HUMANITY v traileroch nepôsobil príliš dobre, pútavo ani zaujímavo. A i po jeho pozretí ho môžem odporučiť len hororovým fanúšikom (napr. Snyderov ÚSVIT MŔTVYCH by som s čistým svedomím odporučil aj divákom, ktorí horory príliš nemusia, akurát by som ich upozornil, že je to krvák, ale inak kvalitný film s dobrým príbehom a sympatickými postavami). No ako hororový fanúšik som miestami mal chuť dať 80%.

Nakoniec ma to ale prešlo. Film mal príliš nevýrazné postavy (ani najšťavnatejšie, ako je bosorka a šialený generál, nie sú príliš šťavnaté), bol zbytočne dlhý (predsa len, skoro dve hodiny...) a v zásade jeho jediným originálnym prvkom bolo umiestnenie doprostred vojny Juhu proti Severu. Masky zombies a gore boli skôr matné, než výborné. V neposlednom rade more klišé (môžete vziať jed na to, že to skončí láskou).

Prečo som teda uvažoval nad takým vysokým hodnotením? Preto, že sa film nesústredí na gore, ale skôr na postavy, príbeh a dialógy. Páčilo sa mi prostredie Občianskej vojny, pomalá atmosféra (tempo je skôr zaspaté, než akčné... ale je to príjemná zaspatosť, má niečo do seba), oslovila ma pôsobivá jesenná/zimná výprava a v podstate milo ma zaskočilo niekoľko kreslených scén, ktoré sa do filmu prekvapivo hodili.

Pozitívne ma prekvapilo, že tvorcovia sa vykašľali na staré béčkarské, céčkarské a iné zombíčiny. Inšpirovali sa skôr „vysokou školou“ Romera a dokonca... Terrencea Malicka! Možno preháňam, ale mne EXIT HUMANITY naozaj pripadalo ako mix štýlov oboch pánov. Od Romera to má sústredenie na postavy/príbeh a snahu pochopiť zombies (teda nevnímať ich ako beštie, ale skôr ako smutné bytosti, ktoré kedysi boli otcami, manželkami a deťmi). Od Malicka zasa „umelecké“ tempo so zasneným monológom zlomeného ústredného hrdinu a cit pre prírodu.

Exit Humanity, Kanada 2011, cca 114 minút

Réžia a scenár: John Geddes. Kamera: Brendan Uegama. Hrajú: Mark Gibson, Dee Wallaceová, Bill Moseley, Brian Cox (len hlas) a ďalší