The Dead [6O %]
Zombíci
Utorok, 10 December 2013 03:00

Recenzia britskej zombíčiny (odohrávajúcej sa v Afrike).

Ako to už v zombíčinách chodí, nikto presne nevie, čo sa stalo. Zato všetci vedia, ako to skončí. Zle. Výnimkou nie je ani armádny letový inžinier, americký poručík Brian Murphy (Rob Freeman – ZACHRÁŇTE VOJAKA RYANA). Práve zhavaroval s lietadlom do mora, snažiac sa v poslednej chvíli zdrhnúť z Afriky. Čierny kontinent totiž posadla zombies epidémia. Stačí, aby vás nemŕtvi pohrýzli – a ste jedným z nich. Mužovi sa podarí stroskotanie prežiť, no na pevnine ho čaká boj o holý život. Pomocnú ruku mu podá černošský seržant ovládajúci lámanú angličtinu (Prince David Osei). Hľadá svojho strateného syna, ale môže nájsť len smrť.

THE DEAD je „klasická“ krvavá zombíčina, ktorá je ale asi taká dobrá, ako len s danými obmedzenými možnosťami mohla byť. Nikde žiadne známe mená, iba neznámi anglickí bratia Howard, Jonathan a Jon Fordovci (réžia, scenár, produkcia, kamera). Je to tvrdý, seriózny a panebože konečne humoru zbavený dospelý zombícky horor. Žiadne trápne srandičky v štýle NÁVRATU ŽIVÝCH MŔTVYCH.

Veľa tomu dáva prostredie. Je to zrejme prvá zombíčina v mojom živote, ktorá sa odohráva v Afrike. Čo zároveň predstavuje akýsi žánrový návrat ku koreňom – dnešní zombies (teda napr. z ÚSVITU MŔTVYCH Zacka Snydera) prišli až neskôr, ale tí „skutoční a praví“ vyzerali úplne inak. Základ o nich pochádza z Haiti a Afriky, kde boli skôr očarovaní nerozmýšľajúci ľudia a nie ľudožravé mŕtvoly. Zombies z THE DEAD síce sú „bežní“ filmoví zombies posledných rokov (zabije ich len strela do hlavy, ak vás uhryznú, stanete sa jedným z nich), no návratom do „rodnej“ Afriky sa snímka vracia do kolísky prapôvodných legiend. Je skôr melancholická, než akčná. Nikto sa nesmeje. Hoci majú hrdinovia zdanlivú presilu vo forme strelných zbraní, zombies je tak veľa, že aj keď neutekajú, iba sa pomaly šuchcú krajinou (ďalší návrat ku koreňom), skôr či neskôr hrdinov dobehnú. Nedá sa utekať večne. Skôr či neskôr nadíde čas, keď sa minie benzín a bude vystrelený posledný náboj.

Určite by bolo čo vyčítať. Od zneužívania zvratov kvôli zdramatizovaniu zápletky (múr v pohode odoláva, ale keď sa zaň dostane hrdina, začne sa „zrazu“ rozpadávať). Ak by ale bol niekto k tejto snímke prehnane kritický (väčšina černochov, na ktorých Američan narazí, ovláda angličtinu), musel by som naňho zaútočiť s tým, že v živote videl veľmi málo zombíčin. Lebo ak by videl desiatky, vrátane špičkových (Romero) a talianskej spodiny (NOC HRÔZY), musel by uznať, že THE DEAD naozaj nie je zlý príspevok do žánru.

Obaja herci sú sympatickí. Klape im to. Keď to nie je vyložene nutné, tvorcovia sa vyloženej brutalite radšej vyhnú (zastrelenie „starej mamy“). Keď zaútočia na city (čo s bábätkom uprostred zombies pustatiny?!), je to skôr pôsobivé a hodné zamyslenia, než hnusné citové vydieranie. Samotní zombies sú zamaskovaní kvalitne, gore tu má miesto a keď sa hrdinovia začnú „normálne rozprávať“, prekvapivo im z toho vylezie dialóg, ktorý ich poľudšťuje.

Márne som od scenára čakal otravné podrazy typu „hrdinovia sú blízko svojho cieľa, no namiesto zombies im situáciu skomplikuje skorumpovaná armáda“. Nič také. Bože! Konečne!! I rovina so synom, ktorého hľadajú, na konci svojím spôsobom nádherne šumí do prázdna. Ostatne, v takejto krajine a za daných okolností to ani inak dopadnúť nemohlo...

Mimochodom, dobrá správa. THE DEAD je vizuálne bohatý film. Africkú výpravu pokladám, čo sa filmov a seriálov týka, za slabú (naposledy ma Afrika zaujala v LOVCOCH LEVOV a to bol rok 1996). No teraz je vďaka kvalitnej kamere a šikovným vizuálnym nápadom (spomalené zábery) atmosférická a horúca. Kvalitnou kamerou sa zrejme skutočne dá čiastočne zamaskovať nižší rozpočet.

V súlade s pravidlami pod-žánru je riešená otázka, prečo mŕtvi chodia. Takže nie je riešená skoro vôbec. Je to bežná vec. Radšej žiadne vysvetlenie a len boj o holý život, než bľabotanie o armádnych pokusoch, spadnutých satelitoch a toxickom odpade. Čo už snímka príliš nerešpektuje, je pravidlo, že nakaziť sa môžete nielen ak vás zombies pohryzú, ale aj ich krvou a slinami (viď. Boyleových O 28 DNÍ). V THE DEAD je hrdina v jednej chvíli ostriekaný infikovanou krvou (niekoľko kvapiek sa mu do tela muselo dostať ústami a očami), no žiadna premena sa nekoná. Ale neberte to ako kritiku, len ako postreh.

Je to dobré. Som spokojný. Nie je to zázrak, ale nenašiel som ani jednu nevydarenú, amatérsku či nechcene smiešnu scénu. Klapalo to, odsýpalo to, fungovalo to. Som rád, že som bol pri tom. V podstate jediné, čo sa mi nepáčilo, bol názov.

The Dead, Veľká Británia 2010, cca 105 minút

Réžia a scenár: Howard J. a Jonathan Fordovci. Hudba: Imran Ahmad. Kamera: Jon a Jonathan Fordovci. Hrajú: Rob Freeman, Prince David Osei a ďalší