Svetová vojna Z [8O %]
Zombíci
Napísal Ján Janočko
Utorok, 23 Júl 2013 04:00

Recenzia na film plný zombíkov a Brada Pitta.

Príjemný sobotný večer. Voľný víkend a výhra lístkov do kina (o ktorom väčšina obyvateľov mesta, v ktorom žijem nevie, že existuje) spôsobila, že som sa práve v tú sobotu vybral na SVETOVÚ VOJNU Z. Z rozhovoru s hlavným predstaviteľom (a zároveň producentom) som sa dozvedel, že partner Angeliny Jolieovej chcel nakrútiť film pre svojich synov. No fajn, tak to bude príjemná letná oddychovka, také... možno lepšie béčko... Mýlil som sa.

Tešil som sa na akčné sci-fi. Ak vám niekto povie, že tento film taký je, klame vás. A klame vás šeredne! Boj o záchranu sveta, ktorého scenár bol vytvorený na základe knihy Maxa Brooksa, smrdí rodinnou drámou. A desí. Toľko "vyskakovacích živých mŕtvych" v tak dusnej a miestami až klaustrofobickej atmosfére (nočná chodba) som ozaj nečakal. Jedinci so slabším srdcom by mali k filmu pristupovať opatrnejšie.

Posledný filmový počin Marca Forstera (QUANTUM OF SOLACE, PLES PRÍŠER) z traileru možno nebol až tak atraktívny. Na prvý pohľad ničím neoriginálna zápletka o záchrane sveta. Vírus, ktorý straší ľudstvo a jeden človek nás buď spasí alebo...

Na rozdiel od žánrovo podobných filmov je z tohto cítiť "ľudský faktor". Ľudia konajú pudovo a ich správanie sa približuje realite viac než v iných prípadoch. Tak napríklad: hneď na začiatku sa v správach objavujú správy o novej forme chrípky. Členovia rodiny, ktorej hlavu stvárnil Brad Pitt (NEHANEBNÍ BASTARDI, SEDEM), však tejto informácii neprikladajú väčší význam. Až do chvíle, kým sa obvyklé čakanie v dopravnej zápche nezmení na boj o holý život. Zhodou okolností je pred nosom vozidlo s plnou nádržou, s ktorým sa podarí utiecť rodinke poriadne ďaleko od infekcie. Zásobenie sa v supermarkete, útek na strechu bytovky... scény na hranici dokonalosti napätia a klišé.

Relatívne reálne pôsobiaci dej (ak to pri sci-fi ide) pokračuje aj po evakuácii Gerryho Lanea (tak sa volá hlavný hrdina) na loď. Tam je konfrontovaný s ponukou pomôcť svetu v boji s nákazou. Bývalý zamestnanec v službách OSN však nemá veľký výber – buď pôjde, alebo sa jeho família musí vrátiť na pevninu. A to ma dosť seriózne zaujalo. Mierová organizácia je v americkom filme nekompromisná voči ľudským životom? Bravó, to chcelo gule, ukázať, že ani za veľkom mlákou nie je svet úplne ružový. V tomto bode sa z filmu stáva výlet po Eurázii. Najprv sa začína v Kórei na jednej z vojenských základní. Tam je zabitý (lepšie povedané – je zasamovraždený) mladý doktor, ktorý bol veľkou nádejou. Nočná scéna s bicyklami sa mi veľmi páčila a hláška po zazvonení Laneovho telefónu odľahčila inak veľmi vážnu a desivú atmosféru snímky, ktorej rozpočet sa údajne vytiahol na stosedemdesiat miliónov dolárov.

Po natankovaní paliva pokračuje šialená jazda do izolovanej krajiny – Izraela. Obyvateľom sa podarí ubrániť sa nájazdu zombíkov postavením múrov pozdĺž hraníc – ako v jedinej krajine totiž politici neignorujú varovania a ich boj proti infekcii, ktorá núti napadnutých, aby ňou nakazili aj zdravých jedincov, je relatívne úspešný. Ani takáto ochrana však nepomáha stopercentne. Veľký hluk totiž pôsobí na chodiace mŕtvoly ako lákadlo a tak ani Izrael neostane ochránený...

SVETOVÁ VOJNA Z priniesla minimum dôležitých postáv, no jedno veľké meno – Brad Pitt. Celý čas sme prakticky sledovali na plátne len jeho (čo je ale logické a v tomto prípade takáto "one man show" neškodí, práve naopak). Tento chlapík v projekte okrem iného vystupoval aj ako jeden z producentov - čo do veľkej miery môže filmu len a len pomôcť a pomaly a isto sa z toho v Hollywoode stáva nová móda. O Bradovi mnoho ľudí hovorí, že je to "reklamný produkt", ktorý sa presadil všetkým iným len nie herectvom. Naháňačka s krvilačnými zombíkmi ma však presvedčila skôr o opaku. Z hlavnej postavy bolo cítiť konanie otca. Nepremýšľal impulzívne, neriskoval ak nemusel a prvoradá bola ochrana blízkych. S tým súvisí aj "dialógová výplň" (teda to, čo sa deje, keď sa nič nedeje). A prekvapivo, vety dávali zmysel, rozhovory nestáli na otázkach "ako sa máš" a Gerry Lane nebol len posledná nádej sveta na záchranu, ale aj starostlivá a zodpovedná hlava rodiny (Angelina musela počas premiéru dostať z jej milovaného minimálne ťažkú cukrovku). Pri hercoch ma potešila ešte jedna vec – v jednom zábere sa mihol Matthew Fox. V prvom momente som si nebol istý, či to bol on, ale titulky ma utvrdili v tom, že aj tento bývalý Nezvestný bol súčasťou príbehu. A je fajn vedieť, že okrem Jorge Garciu („Alcatraz“), Maggie Graceovej („Californication“) a Michelle Rodriguezovej (RÝCHLO A ZBESILO 6) je z tejto partie ešte niekto iný nažive.

Čo viac dodať? Po odchode z kina som bol prekvapený. Nie 3D efektmi (tie boli mizerné). Ale celkovou kvalitou filmu. Scenár, akčné scénky, herecké umenie aj použitá hudba prekonali moje očakávania. Minutáž neurážala a záver nebol úplne jasný (čo je pri filme o katastrofe globálnych rozmerov vítané plus). Film v sebe niesol hlbšie posolstvo, ale pobavil aj popkornových fanúšikov. A "precestovali" sme kusisko sveta. Čo viac môžte chcieť od filmu, od ktorého ste pôvodne nič nečakali? Pre mňa zatiaľ najväčšie prekvapenie tohto leta. A štvorhviezdičková záležitosť.

World War Z, USA | Malta 2013, cca 116 minút

Réžia: Marc Forster. Scenár: Matthew Michael Carnahan, Drew Goddard, Damon Lindelof (podľa knihy Maxa Brooksa). Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Ben Seresin. Hrajú: Brad Pitt, Mireille Enosová, Matthew Fox, David Morse, David Andrews a ďalší