Resident Evil 5: Odveta [4O %]
Zombíci
Utorok, 04 Jún 2013 04:00

Recenzia akčného skoro-hororu s Millou Jovovichovou RESIDENT EVIL 5: ODVETA (2012).

Povzdych na úvod: začínam to s touto sériou pomaly ale isto vzdávať.

Pamätám si, že keď som z prvej časti (2002) odchádzal z kina, bol som nadšený, dával som 80% a nech si myslí kto chce čo chce, dal by som ich asi ešte aj dnes. Neopozerané herecké obsadenie (Jovovichová, Michelle Rodriguezová, Colin Salmon ako šéf tímu), charizmatické podzemné priestory plné tajomstiev, rozumne použité triky (zombies psy), dobré akčné scény, pôsobivá hororová atmosféra a nezabudnuteľné scény (laser v chodbe, Červená kráľovná). Navyše, záver bol tak krásne otvorený dokorán, že som sa rozhodne tešil na dvojku.

Z tej som bol v roku 2004 ale sklamaný a dodnes je pre mňa najslabším dielom série, aj keď dnešná päťka jej solídne šliape na päty. V dvojke sa dej síce presunul z podzemia do mesta, ale paradoxne pár podzemných chodbičiek/laboratórií mi pripadalo ako lepší nápad, než celé mesto. Rozširovanie univerza (Racoon City, Umbrella Corporation) a nové typy monštier dvojke nepristali a nové postavy sa nevyrovnali komandu z „jednotky“. Séria sa už v dvojke začínala vzďaľovať od zlovestnej hororovej apokalyptickej atmosféry a stávala sa tuctovým akčným filmom, v ktorom boli zombies bohužiaľ už len nedôležití štatisti a hlavné slovo hrali nezaujímavé postavy, Ubrella, vírusy, mutácie, vedecké experimenty atď.

Preto keď prišla púštna trojka (2007), bol som z nej do nemalej miery nadšený. Tvorcovia (v čele s polomŕtvym režisérom HIGHLANDERA) sa poučili z chýb dvojky a snažili sa štýlom vrátiť k počiatku série. Nové kladné postavy boli podstatne sympatickejšie a filmu pomohlo nielen umiestnenie deja do púšte/post-apokalyptického Las Vegas, ale aj vraždiace vrany. Zasa sa do toho síce motala nešťastná Umbrella, ale zombies bolo podstatne viac a tak som sa vďaka koncu (v ktorom Jovovichová objavila stovky svojich klonov) tešil na štvorku.

Avšak približne už vtedy bolo jasné, že tvorca série Paul W.S. Anderson (režíroval, napísal a produkoval jednotku, dvojku napísal a produkoval, trojku tiež napísal a produkoval a štvorku režíroval, napísal a produkoval) nevie, čo robí. Že šokujúce záverečné scény do filmov umiestňuje len aby divákov nalákal na ďalší diel. Klame však telom, pretože napr. v trojke naznačil, že štvorka sa bude odohrávať na Aljaške, no odohrával sa na nej len úvod. Paulove zvraty sú také šokujúce, až začínajú byť smiešne. Normálne sa začínam chytať za hlavu, čo ešte vymyslí, aký zvrat, akú nepravdepodobnú šialenosť, akú blbosť...

Dobré svetlo na jeho zvraty nevrhá ani ich samoúčelnosť a zbytočnosť. V jednotke bolo ukázané, že zombies prenikli z podzemia na povrch. V dvojke z toho ale nič zaujímavé vyvodené nebolo. Na konci trojky Jovovichová našla stovky svojich klonov, tí sa však v štvorke len mihli (aj to nie celé stovky, ale len cca 10 kusov). Dej štvorky (2010) bol pre zmenu doslova ustrihnutý tesne pred akčnou scénou, čo už bol vrchol.

Paradoxne, napriek tomu Paulovi na to vždy skočím. Každý diel je ukončený tak dobre, že sa zasa ako blbec teším na ďalší. Bohužiaľ.

Štvorka bola niekde medzi dobrou hororovou prvou/treťou častou a nehororovou akčnou druhou. Dej bol umiestnený prevažne do gotickej mega-stavby uprostred zničeného mesta, obliehanej tisícami/miliónmi hladných zombies. Nebolo to ono, ale vďaka pôsobivej titulnej stavbe si film držal atmosféru a po akčnej stránke, ako som napísal v recenzii, na mňa zapôsobil viac, ako napr. tohoroční EXPENDABLES!

Päťka to úplne vzdáva, čo sa scenára týka. Univerzum série RESIDENT EVIL v nej začína byť natoľko komplikované a chaotické, že sa zásadne uprostred deja menia udalosti, ktoré sme pokladali za vysvetlené už v „jednotke“.

Svet, v ktorom sa pohybuje Milla Jovovichová (ktorá má v päťke 37 rokov, ale vyzerá staršie, čo je zle, pretože doteraz sérii príliš hereckého umu nedávala, skôr sa spoliehala na svoj mladistvý atraktívny vzhľad... ten ale začína byť minulosťou), je čoraz zmätenejší a je v ňom možné prakticky všetko (čo nie je vždy dobre). Aj to, aby sa vrátili v sérii dávno zabití Rodriguezová a Salmon, paradoxne ale v úplne iných postavách. Resp. postavy sú to (teoreticky) rovnaké, ale... no veď uvidíte. A Rodriguezová sa objaví rovno v dvoj-úlohe! Plus záporné postavy sa menia na kladné a kladné na záporné (prípadne kladné na záporné, ale len dočasne a potom zasa na kladné). Nič nedáva zmysel, smrť neznamená stopercentnú istotu, skôr naopak.

Päťke dávam 40%, čo som doteraz dal len dvojke. Je totiž po stránke hororu rovnako nulová a zo zombies sa zasa stali štatisti, bezmocne hádzaní do zbytočných akčných scén. Namiesto toho sa dočkáme digitálnych príšer, počítačových mutantov, genetických netvorov, klonov a iných sci-fi prvkov, ktoré nemajú s hororom veľa spoločného. Zo zombies sa stali šašovia. V scéne, v ktorej sú predstavení ako ruskí vojaci so samopalmi a pancierovými päsťami a jazdia na tankoch, džípoch a motorkách, som stratil vieru v to, že by som sa mohol do záverečných titulkov čo i len pol minúty seriózne báť.

Akčné scény ma svojím prehnaným štýlom prestávali baviť. Výrazná vizuálna stránka už nezachráni všetko. Je síce potešiteľné, že si film udržiava vysokú krvavosť, ale aj všetky priestrely hláv diváka po chvíľke prestanú baviť a už len zhrozene čaká, aký blbý zvrat naňho tvorcovia vybalia v nasledujúcej scéne. Snáď nemusím dodávať, že vás dlho čakať nenechajú...

Aj piaty diel končí šokujúco. A zasa ma dostali. Zasa je to dobrý záver; posledné desiatky sekúnd sú také pôsobivé, že sa teším na šestku, hoci je mi jasné, že určite nebude vyzerať tak, ako vyzerajú posledné sekundy päťky.

Tvorcovia sa pokúšali byť epickí. Takže jednotlivé akčné scény sú vďaka „virtuálnej holografickej realite“ umiestnené napr. do Ruska či Ázie. Nie je to ale príliš vtipné a po trištvrte hodinke to začne byť rovno otrava. Scenár sa do deja snažil zakomponovať všetky najobľúbenejšie postavy a ingrediencie z predchádzajúcich dielov (laser v chodbe, nahá Milla, Červená kráľovná, už spomenutý návrat zabitých postáv), nič z toho ale nemá logiku. Je to tu proste preto, že sa to fanúšikom minule páčilo.

Momentálne skutočne netuším, či mieri do väčšieho maléru zatiaľ 5-dielna séria RESIDENT EVIL, alebo štvordielny UNDERWORLD (a ktorá z nich má smiešnejšie podtituly v názvoch). Aby som to uzavrel. RESIDENT EVIL 5: ODVETA je hlúpy film. Hlúpy film za takmer 70 miliónov dolárov z nemecko-kanadskej koprodukcie (je to prvý raz, čo sa na nejakom RESIDENT EVILE nepodieľalo USA).

Resident Evil: Retribution, Nemecko | Kanada, cca 96 minút

Réžia a scenár: Paul W.S. Anderson. Hudba: tomandandy. Kamera: Glen MacPherson. Hrajú: Milla Jovovichová, Sienna Guilloryová, Michelle Rodriguezová, Boris Kodjoe, Kevin Durand, Colin Salmon a ďalší