Komorník [4O %]
Životopisné denníky
Streda, 18 Február 2015 03:00

Recenzia životopisu komorníka v Bielom dome s Forestom Whitakerom.

Obsahuje drobné spoilery.

30-miliónový projekt vraj vznikol na základe skutočných udalostí resp. podľa článku v novinách. K ničomu z toho sa vyjadriť neviem, článok som nečítal a som Slovák, takže nemám najmenšie tušenie, či to je pravda resp. ČO z toho je pravda a čo je len čiastočná pravda a zvyšok si tvorcovia upravili tak, ako sa im hodilo. A ani ma to nezaujíma.

Na prvý pohľad má Komorník všetky atribúty „veľkého“ oscarového hitu. V titulnej úlohe uznávaný charakterový herec, jeho ženu hrá slávna televízna moderátorka, v rolách prezidentov sa objavujú Robin Williams (Eisenhower), John Cusack (Nixon) a Liev Schreiber (Johnson) a dej sa odohráva naprieč desaťročiami, vďaka čomu sledujeme koláž najzásadnejších udalostí z histórie USA. Snímka má viac, ako dve hodiny (pretože 90-minútové filmy Oscara nedostávajú, teraz som asi trepol hovadinu, ale fakt mám ten pocit) a obsahuje množstvo postáv + silných, emotívnych a vyhrotených scén, v ktorých umierajú deti a rodičia ich pochovávajú.

Tým ale nekončíme. Samozrejme je tu dodnes v americkej spoločnosti mocne rezonujúca rasistická téma o búraní predsudkov o farbe pleti. Je prítomný dôraz na oslovenie čo najmasívnejšieho afroamerického publika angažovaním populárnych pop-kultúrnych ikoniek, ako sú moderátorka Winfreyová a speváci Lenny Kravitz a Mariah Carreyová (posledným dvom menovaným slúži ku cti, že pravdepodobne vedia aspoň troška hrať, nakoľko som ich pokladal za „normálnych“ hercov a až v titulkoch som zistil, že sú to oni).

Tragikomické je, že napriek snahe Komorník nielenže nezískal Oscara, ale ani jednu nomináciu. Je to dobre, pretože to proste nie je vydarený film. A má strašne skratkovitý a predvídateľný scenár.

Bohužiaľ, postupne sa to začne rozpadávať, celistvá atmosféra prestane držať pohromade, Whitaker nemá situáciu pod kontrolou (väčšinou len stojí v zábere a nič nehovorí) a ku koncu zaujme už len absurdnými maskami. Keď tento inak vynikajúci päťdesiatnik hrá je neviem koľko ročného, ale asi milión ročného muža, vyzerá to skôr ako trápna paródia s Lesliem Nielsenom, než ako niečo, za čo by si mal začať preventívne pripravovať ďakovnú oscarovú reč. Pritom keď to robil Morgan Freeman v Šoférovi slečny Daisy, fungovalo to...

Napriek tomu sa mi Whitaker relatívne páčil, uznávam ho a stále sa čudujem, ako môže hrať vo filmoch Jima Jarmuscha i Arnolda Schwarzeneggera a nebyť pritom hviezdou (ale asi preto, lebo hrá vo filmoch Jima Jarmuscha i Arnolda Schwarzeneggera). Bohužiaľ, postava, ktorú hrá, nie je sympatická. Zrejme bolo zámerom tvorcov, aby sme sa vedeli vcítiť aj do jeho kontroverzných rozhodnutí, ale zo všetkého najviac je to proste nie-príliš-veľký-sympaťák. Úvodná scéna z plantáže, beztak bezzubá a neškodná, prekresleniu jeho postavy nepomôže.

Herecké výkony jeho rodiny sú obdobne nepríjemné. To Cuba Gooding Jr. spočiatku dokazuje, že by bolo fakt super, ak by ho režiséri začali čo najčastejšie obsadzovať do nekomediálnych rolí. Ani Kravitz nie je zlý, obaja ale majú s pribúdajúcimi minútami čoraz menej čo hrať/priestoru a postupne sa stanú nezaujímavými štatistami, ktorí náhle zmiznú z deja.

Ešte obskúrnejšia situácia nastane v prípade Terrencea Howarda. V jednej chvíli niekto medzi rečou spomenie, že nejakú postavu zabili a pomyslel som si, že asi jeho, ale dodnes to neviem na 100%. No ak to naozaj bol on, potom je pozoruhodné, s akou ľahkosťou je postava odstránená. Pritom hrdinova manželka s Howardom udržiavala milenecký vzťah. Ani to sa ale v neskoršom deji nerieši (a pokiaľ viem, hrdina sa to nikdy nedozvie). O Howardovi sa sem-tam zvykne hovoriť ako o problémovom hercovi (vraj práve preto bol v marveláckom univerze pre-obsadený Donom Cheadleom) a celé jeho nešťastné účinkovanie v tejto snímke mi pripadá tak, ako keby chalan hral postavu, uprostred nakrúcania začal robiť všetkým naokolo peklo zo života a tak ho režisér vyhodil z pľacu, väčšinu scén s ním vystrihol a škodoradostne tam nechal torzo.

Inak, čo sa tej zmienky o jeho smrti týka... Padne zmienka o tom, že bol brutálne zavraždený. V tej chvíli som rozmýšľal, či Whitaker nezistil, že mu Howard obrába manželku a tak si ho niekde v temnej uličke počkal a podrezal ho. Prípadne ho podrezala jeho manželka, keď zistila, že pokusy o rozchod z jej strany nie sú úspešné. Keď totiž padne zmienka o zabití, obaja sa tvária veľmi zvláštne. Na moje sklamanie sa ale v rozvíjaní tejto sprisahaneckej teórii nepokračuje a, ako množstvo ďalších vecí z tohto filmu, i ona nakoniec bezmocne vyšumí do prázdna.

Snímka rieši viaceré veci, od súkromného života hrdinu po rasizmus (moment, v ktorom je povedané, že byť afroamerickým komorníkom nie je podradné, ale vlastne „partizánska protirasistická činnosť“, je rovnakou mierou výstižné, zaujímavé a originálne, ako blbé). Ale najlepšia je v momentoch, keď ukazuje povinnosti v Bielom dome. Tu je síce príbeh povrchný a väčšinou ide o sled nesúvisiacich komických (WC), prípadne silných momentov (atentát na JFK). Ale je to lepšie, ako sledovať depresívnu manželku závislú od alkoholu a depresívneho syna u Čiernych (depresívnych) panterov. Prezidentov okrem už spomínaných pánov hrajú (toho som vôbec nespoznal) Alan Rickman a James Marsden.

Bizarnú korunku tomu (bývalý?) kontroverzný režisér Lee Daniels (Tieň zabijaka, Precious) nasadí vo finále, kedy sledujeme extrémne zostarnutých manželov, ako sa zapájajú do vrcholiacej prezidentskej kampane, z ktorej vyjde prekvapivý víťaz. Barack Obama. Táto pasáž je hovadsky nakrútená, to už snáď nie je ani propagandistická agitka. Napriek tomu chápem, že to tu asi muselo byť, film je dosť (proti)rasistický a je vcelku logické a normálne, že sa končí práve pri Obamovi, čím sa uzatvára určitý kruh. Vlastne by som sa čudoval, ak by to tu nebolo. Každopádne to pôsobí blbo a skôr rasisticky, než antirasisticky.

P.S. – Williams a Whitaker sa prvý raz stretli v roku 1987 v melodráme Dobré ráno, Vietnam.

P.S. 2 - Williams si amerického prezidenta už zahral: v Nociach v múzeu s Benom Stillerom.

The Butler, USA 2013, cca 132 minút

Réžia: Lee Daniels. Scenár: Danny Strong (podľa článku Willa Haygooda). Hudba: Rodrigo Leao. Kamera: Andrew Dunn. Hrajú: Forest Whitaker, Oprah Winfreyová, David Oyelowo, Cuba Gooding Jr., Lenny Kravitz, James Marsden, Alan Rickman, Jane Fondová, John Cusack, Robin Williams, Liev Schreiber, Terrence Howard, Mariah Careyová, Clarence Williams III, Vanessa Redgraveová a ďalší

............................................................................................................................