Walk the Line [9O %]
Životopisné denníky
Streda, 21 Január 2015 03:00

Recenzia životopisu country speváka Johnnyho Casha v podaní Joaquina Phoenixa.

Viete čo, mne sa to páčilo. A to poriadne. Ešte pred pár rokmi by som tomu naparil plnú stovku. Nedávno som si Walk the Line pozrel X-tý raz a našiel som zopár nedostatkov, ale nemôžem povedať, že by ma nejako extra trápili.

28-miliónové Walk the Line (nazvané po Cashovej pesničke) vyzerá pateticky, ale faktom je, že jeho hlavný hrdina je veľkú časť viac ako dvojhodinového filmu relatívne nepríjemný hajzlik, drogovo závislý notorik, ku koncu začne prejavovať násilnícke sklony a jeho sukničkárstvo asi nemôže nikto s čistým svedomím a v konečnom dôsledku schvaľovať. Tvorcovia sa kontroverzného (pravdivého?) zobrazenia legendárneho country speváka rozhodne nebáli a nevyhli sa drastickej smrti jeho staršieho brata, ani rozvodu. Naopak, urobili z toho alfu omegu jeho života.

Príjemné je, že hoci správanie mnohých postáv nemôžeme uznávať, môžeme tomu porozumieť a svojím spôsobom s danými postavami súcitiť. Napr. je zrozumiteľne a psychologicky uveriteľne ukázané, že rozvod Casha a jeho prvej manželky bol nevyhnutný. Nikto z nich ale nie je kvôli tomu vyložená sviňa; ich životné filozofie sú jednoducho nezlučiteľné, to je celé.

Všetko podtrhávajú v podstate až fantastické herecké výkony. Cash by sa v podaní iného herca mohol ľahko a rýchlo zmeniť na bezcharakternú sviňu, ktorej by nikto nedržal palce. V podaní Joaquina Phoenixa našťastie ide o uveriteľnú a chybujúcu postavu, ktorá sa dostala do veľkých problémov prevažne kvôli nedoriešeným problémom z detstva (úmrtie súrodenca a následné problémy s otcom–alkoholikom). Prajeme jej, aby sa spamätala a „dala sa dokopy“. Mne napríklad skutočný Cash pripadal dosť nesympatický (napr. ako mizerný herec v televíznom westerne Dostavník s Krisom Kristoffersonom), kým Joaquin je napriek kontroverznému pozadiu postavy sympaťák.

Vynikajúca je tiež Reese Witherspoonová ako Cashova životná láska June Carterová. Jej podupkávanie, prenikavý hlas a žoviálnosť, ktorou maskuje vážnosť, smútok a rodinné problémy, si zrejme zamilujete. U oboch veľmi veľa zavážia bombastické spevácke vystúpenia. U Casha predovšetkým svižné pecky o „čistení topánok“ a „väzenská záležitosť“, v ktorej provokuje riaditeľa vodou v pohári. James Mangold (Krajina policajtov, Narušenie, Identita) režíruje pomaly a nenápadne, ale v speváckych pasážach dokáže pridať plyn a nestráca sa v postavách, motiváciách, ani dialógoch.

K Robertovi Patrickovi sa hľadá cesta ťažšie, ale dá sa to. Menším pokladom snímky potom sú epizódne roličky, napríklad Tylera Hiltona ako kultového Elvisa.

Sranda je, že o rok skôr vznikol spriaznený Ray – životopis slávneho speváka, ktorému v detstve tiež brutálne zomrel súrodenec a ktorého to priviedlo na cestu slávy a peňazí, ale i nevery a drog.

To, aké ťažké je nakrútiť country drámu ukázala hrozná nuda s Gwyneth Paltrowovou Sila country. O to viac si „živé“ a živelné Walk the Line treba vážiť.

„Vyzeráš, ako keby si išiel na pohreb.“ – „Možno aj idem.“

Walk the Line, USA | Nemecko 2005, cca 136 minút

Réžia: James Mangold. Scenár: James Mangold, Gill Dennis (podľa kníh Johnnyho Casha a Patricka Carra). Hudba: T Bone Burnett. Kamera: Phedon Papamichael. Hrajú: Joaquin Phoenix, Reese Witherspoonová, Robert Patrick a ďalší

............................................................................................................................