Tombstone [6O %]
Western
Streda, 26 Február 2014 03:00

Recenzia westernu s Kurtom Russellom a Valom Kilmerom.

Obsahuje spoilery.

Niekedy sa stane, že na jednu tému vzniknú v jednom roku dva filmy. A niekedy sa stane, že na rovnakú tému vzniknú dva filmy v priebehu dvoch rokov. Stalo sa to westernovej legende Wyattovi Earpovi. V roku 1994 o ňom nakrútil trojhodinový takmer-životopis Lawrence Kasdan. No meno, ktoré divákov lákalo do kín, znelo Kevin Costner. Jeden z producentova a predstaviteľ hlavnej úlohy nekompromisného šerifa (okrem iného).

No... lenže v skutočnosti nelákalo. Film bol nudný, mal priveľa postáv, ktoré z neho za záhadných okolností vypadávali (najviac ma v tomto smere fascinoval Gene Hackman) a napriek robustnému rozpočtu (63 miliónov) vyzeral ako televízna inscenácia. Raz za čas chytil dych, ale ako píšem: raz za čas. Dal by som mu 40%.

O rok skôr vznikla zdanlivo béčkarskejšia verzia, ale podľa mňa minimálne o 20% lepšia. TOMBSTONE.

Ako už názov naznačuje, dvojhodinová snímka režiséra Georgea P. Cosmatosa (RAMBO II, KOBRA, LEVIATHAN) sa sústredí výlučne na Earpov príchod do mestečka Tombstone, kde nevládne práve dvakrát veľký poriadok. Tu sa Wyatt, jeho dvaja bratia a ich ženy, snažia „dožiť“ v pokoji a mieri. Lenže nespravodlivosť dosiahne takej miery, že sa stanú šerifmi. Vyprovokujú nesprávnych ľudí, vinou čoho je jeden z bratov zastrelený a druhý ťažko zranený. Len Wyatt prežije a s hŕstkou verných (v čele s bývalým zubárom Docom Hollidayom) vyráža na cestu pomsty. Postrieľajú veľa hajzlov, úspešne prežijú, Wyatt nájde ženu svojho života (a strávi s ňou posledné desaťročia svojho života) a Doc zomiera na tuberkulózu v sanatóriu.

Pochopiteľne, oba filmy sú si v niektorých momentoch veľmi podobné. Pravdaže, mám na mysli „tombstone-časť“ (WYATT EARP sa neodohráva len v Tombstone). Kto videl WYATT EARPA, nebude prekvapený viacerými vecami v TOMBSTONE. Wyattovo zamilovanie sa do herečky, smrť jedného z bratov, zranenie druhého, Docova široko ďaleko vyhlásená presná muška, z ktorej sa triasli kolená aj hajzlom ako Johnny Ringo.

Oba filmy majú podobné zvraty a samozrejme rovnaké postavy, ale rozdiel je hmatateľný. Kým WYATT EARP nudil a bol nezáživný, TOMBSTONE, hoci stál „len“ 25 miliónov, vyzerá drahšie (+ atmosféra je lepšie zvládnutá, rovnako tak réžia a herecké výkony).

Kurt Russell môže s GIGANTICKÝMI FÚZAMI pôsobiť z fotiek smiešne. Jeho nepríjemný oceľový pohľad a mimiky zbavená tvár ale budia stokrát väčší rešpekt, ako celý Costner. Ak by na mňa škaredo pozrel on, usmial by som sa a povedal mu „tak sa toľko nezlosti človeče, poď na pivo“. Ak by na mňa takto pozrel Russell, stuhla by mi krv v žilách, sklopil by som oči, zamumlal by som čosi ako „prepáčte, že som sa narodil, prisahám vám, že vám už nikdy v živote neskrížim cestu“ a zdrhol by som do Afriky. Russellovi do nemalej miery pomáha jeho konská minulosť. Každý, kto s koňmi pracoval, dokáže rozoznať, či videl herec kone prvýkrát týždeň pred nakrúcaním, alebo na nich kedysi naozaj jazdil.

Medzi hŕstku svetlých okamihov WYATT EARPA jednoznačne patrilo jeho priateľstvo s Docom (hral ho Dennis Quaid). Hlboko na mňa zapôsobilo, preto ma mrzelo, že obaja mali len zopár spoločných scén. Pripadalo mi ako zverstvo nevyužiť tak dobre napísaný vzťah. I preto som si pozrel TOMBSTONE; dúfal som, že v ňom to bude lepšie.

A bolo. Doc, tentokrát v podaní Vala Kilmera, je jednou z hlavných postáv, je na plátne často a hoci mi chvíľku trvalo, kým som si zvykol, že ho nehrá Quaid, nakoniec nie som schopný povedať, ktorý bol lepší. Každý dal postave niečo zo seba. Docove občasné silné monológy o smrti/živote nie sú smiešne, pretože je smrteľne chorý a teda jednou nohou v hrobe. No druhou stále vo svete živých.

I WYATT EARP bol obsadený relatívne bombasticky, ale rozhodne viac oceňujem TOMBSTONE. Russell je lepší ako Costner, Kilmer rovnako výborný ako Quaid a v podporných rolách Michael Biehn (VOTRELCI) ako zlosyn Johnny Ringo, Terry O´Quinn (neskôr „Nezvestní“) ako starosta Tombstone, Bill Paxton (VOTRELCI) ako Morgan Earp či Sam Elliot ako Virgil Earp. Dokonca aj vyložene nedôležité postavičky sú obsadené tvárami ako Billy Zane, Charlton Heston, Powers Boothe, Stephen Lang, Billy Bob Thornton, Thomas Haden Church, Michael Rooker, Frank Stallone či Jason Priestley (samozrejme, niektorí v ledva postrehnuteľných roličkách hraničiacich so štatistami, ale no a čo).

Akcie je tu prekvapivo málo, čiže by to bolo podobné mínus, ako u WYATT EARPA. Keď tu ale raz za čas niečo je, je to nakrútené oveľa zručnejšie. TOMBSTONE disponuje „energickou vnútornou akciou“ aj v neakčných scénach a to vďaka kvalitne napísaným, obsadeným a zahratým postavám. Cítime takmer neustále napätie medzi zlosynmi a dobrákmi, aj keď ani tí dobráci v skutočnosti neboli svätí. Viem, že vtedy bola iná doba, dnes by sme ale Wyatta vnímali ako zákony si prispôsobujúceho podnikateľa s hazardnými hrami a Doca ako psychopatického zabijaka, ktorý si robí, čo sa mu zachce.

Akiste má na celkovej robustnosti projektu nemalý podiel producent Andrew G. Vajna. Jeho minulosť hovorí za všetko (TOTAL RECALL, séria RAMBO, ANGEL HEART).

Scény, v ktorých Earp podľahne láske, ma bavili o čosi viac ako u Costnera, ale ani tu neboli žiadnym zázrakom (i keď chápem, že tu, teoreticky, museli byť). Pokiaľ mal film naozaj také zákulisné problémy, ako sa hovorí (do réžie okrem Cosmatosa vraj kecali aj scenárista Jarre a dokonca sám Russell), potom je menší zázrak, že výsledok je taký dobrý.

„Možno sa mstí.“ – „A za čo?“ – „Za to, že sa narodil.“

Tombstone, USA 1993, cca 130 minút

Réžia: George P. Cosmatos. Scenár: Kevin Jarre. Hudba: Bruce Broughton. Kamera: William A. Fraker. Hrajú: Kurt Russell, Val Kilmer, Michael Biehn, Powers Boothe, Robert John Burke, Dana Delanyová, Sam Elliott, Stephen Lang, Terry O'Quinn, Joanna Paculaová, Bill Paxton, Jason Priestley, Michael Rooker, Billy Zane, Billy Bob Thornton, Charlton Heston, Robert Mitchum (len hlas), Frank Stallone a ďalší