Krvavá hostina [2O %]
Vraždiaca zver
Štvrtok, 20 September 2012 04:00

Recenzia púštneho béčkarského hororu KRVAVÁ HOSTINA (2005) z produkcie Bena Afflecka, Matta Damona a Wesa Cravena.

Uprostred americkej púšte sa v bare stretne rôznorodá skupina zamestnancov podniku a zákazníkov, ktorí sa potrebujú občerstviť. Už čoskoro sa ale NIMI začnú občerstvovať miestne príšery.

Vedel som, že KRVAVÁ HOSTINA nebude zázrak. Ale napriek tomu som si ju pozrel. Prečo? Jednalo sa totiž o film so zaujímavým pozadím. Známi herci (a za DOBRÉHO WILLA HUNTINGA oscaroví scenáristi) Matt Damon a Ben Affleck (v tom čase už herecké hviezdy filmov ako ARMAGEDDON, ZAMILOVANÝ SHAKESPEARE, AGENT BEZ MINULOSTI alebo TALENTOVANÝ PÁN RIPLEY) totiž prišli s nápadom, ako pomôcť začínajúcim autorom. Asi si dobre pamätali, aké ťažké to mali oni, keď začínali. Z pozície potenciálnych múdrych bohatých mentorov preto vyhlásili súťaž o najlepší scenár. Kto vyhrá prvé miesto, dostane parádnu cenu: obaja chalani sa ako producenti postarajú o to, že jeho scenár bude sfilmovaný v Hollywoode. Film! Ozajstný! Wow!

Z nejakého dôvodu sa víťazom stal scenár debutujúceho dua Marcus Dunstan & Patrick Melton. Ich scenár v roku 2005 v produkcii Damona, Afflecka a Wesa Cravena (režiséra NOČNEJ MORY V ELM STREET a VRESKOTOV) sfilmoval John Gulager (a následne prekvapivo pridal ešte dvojku a trojku a neskôr nakrútil pokračovanie tohto filmu). Matt s Benom teda síce naozaj frajersky dodržali slovo a víťazný scenár bol sfilmovaný. Žiadny luxusný servis však víťazom v skutočnosti neposkytli. Mysleli to dobre, no v hereckom obsadení by ste márne hľadali aspoň trocha slávnejšiu tvár (údajne mal niekde cameo Jason Mewes alias Jay z komédií ich priateľa Kevina Smitha, no nepostrehol som ho) a rozpočet neprekročil štyri milióny dolárov, čo je na horor plný akcie a masiek v podstate smiešne (aj keď horory v zásade žiadny obrovský rozpočet nepotrebujú, štyri milióny sú ale naozaj málo).

Celý dej sa odohráva v budove, takže malý rozpočet nie vždy bije negatívne do očí. Akonáhle ale prídu k slovu efekty, masky a akčné scény, je nedostatočné finančné krytie projektu riadne viditeľné. Beztak slabý výsledok ešte viac ku dnu sťahuje nezmyselne rýchly, chaotický a nepochopiteľne bleskový strih. Schválne: všimli ste si, ako dievča otvorilo zamknuté dvere? Ja teda nie.

Hoci sa scenáristi snažia vytvoriť zaujímavé postavy, v skutočnosti vytvorili prd. Už úvod so „strašne originálnym“ predstavením jednotlivých hrdinov je hlúpy (napr. neporovnateľný s relatívne podobným úvodom Rodriguezovej a Williamsovej FAKULTY). Pomyslel som si počas neho „teraz by som sa asi mal baviť... tak prečo sa nebavím?“. Tento pocit som mal až do záverečných titulkov. Moja tvár bola čoraz tvrdšia a znechutenejšia. V lepšom prípade som bol otrávený. Vôbec som sa nesmial a ak sa niekto smeje na „ucviknutom penise“, potom má alebo 17 rokov alebo iný zmysel pre humor ako ja. Postavy sú nezaujímavé, protivné, hnusné a správajú sa úplne nelogicky (prečo mŕtvolku prosto nevyhodili von a okamžite nezatvorili?). V najlepšom prípade sú matné a „dajú sa vydržať“. Ďakujem pekne za také veľdielo.

Druhá strana barikády na tom nie je o nič lepšie: príšery majú nulovú mytológiu, ich „univerzum“ nie je skoro nijako premyslené a to, čo je, je alebo nezaujímavé alebo detinsky trápne (rozmnožovací proces). V jednej chvíli sú to tupé zvery, v druhej zničia vysielačku, aby hrdinovia nemohli privolať pomoc. Vizuálne stvárnenie oblúd je nudné a ich „nesmrteľnosť“ ma štvala už po dvadsiatich minútach.

KRVAVÁ HOSTINA sa nevydarila. Proti béčkarským hororom nič nemám (ANAKONDA to u mňa má za 80%) a páčili sa mi filmy, ktoré neveľmi schopní tvorcovia KRVAVEJ HOSTINY netalentovane vykradli (GREMLINS, OD SÚMRAKU DO ÚSVITU). Ale toto ma nedesilo ani nebavilo a jednalo sa len o šikovne sa tváriacu (no v skutočnosti tupú) prehliadku blbých postáv, hlúpeho deja a nezmyselného gore. Toto ma teda FAKT nebavilo. 20% aspoň za to, že som sa nenudil ÚPLNE a lebo si potrebujem nechať v zálohe ešte horšie hodnotenie pre dvojku a trojku. Ak si ich vôbec ale pozriem. Momentálne totiž dúfam, že nepozriem, pretože mám pocit, že musia byť ešte hroznejšie, ako prvý diel... a už ten je otrasný.

Feast, USA, cca 95 minút

Réžia: John Gulager. Scenár: Marcus Dunstan, Patrick Melton. Hudba: Stephen Edwards. Kamera: Thomas L. Callaway. Hrajú: Balthazar Getty, Henry Rollins, Navi Rawatová, Judah Friedlander, Jason Mewes, Krista Allenová, Eric Dane Duane Whitaker a ďalší