Hon na kanca [4O %]
Vraždiaca zver
Piatok, 22 Jún 2012 04:00

Recenzia hororového hixploitationu o vraždiacom diviakovi HON NA KANCA (2008).

Skupinka ľudí (napr. sexi Aziatka s presnou muškou, vojnoví veteráni, vtipný obézny mladík čo rád fajčí marihuanu a jeho pes a tak ďalej) sa vyberie na niekoľko dní do nebezpečnej americkej divočiny, kde vyrastal jeden z nich, no dodnes má z toho traumu. Presnejšie povedané, traumu má z vlastného otca. Ten totiž tak dlho naháňal miestnu obávanú legendu (obrovského ľudožravého diviaka!), až sa z toho zbláznil a spáchal samovraždu. Skupinka si chce v lesoch oddychovo zaloviť práve na diviakov, ktorými sa miestna príroda len tak hemží. No už čoskoro sa ukáže, že legenda o hroznom predátorovi nemusí byť len legendou a že miestni sedliaci môžu predstavovať minimálne rovnako veľké nebezpečenstvo, ako ľudožravý diviak. Nevraviac o marihuane...

Teraz, keď ste si vypočuli obsah hororu HON NA KANCA, poviete si, že to vyzerá ako „klasické“ žánrové béčko s hysterickými kravami, ktorých po lese naháňa digitálny diviak. Je to pravda... ale aj nie je. Ďalej to však nejde bez výrazného prezrádzania, takže ak ste film ešte nevideli, asi bude lepšie, ak prestanete čítať.

Hoci má snímka len cca hodinu a pol, nabrala si na svoje kly a plecia prekvapivo veľa postáv, motívov a zápletiek. Pôvodne som si myslel, že skutočne pôjde len o bandu postáv, ktorých bude v lese postupne vyvražďovať počítačový diviak, skrátka niečo na spôsob filmu BOA VERZUS PYTÓN. Práve šialená téma vražedného diviaka ma na film nalákala – vraždiaci diviak je v hororoch veľmi nečasté a teda originálne a vzácne zviera. Videl som desiatky hororov s vraždiacimi hadmi, krokodílmi, aligátormi, pavúkmi a krokodílmi. Horor s diviakom ale ešte nie. Najbližšie k tomu mali šokujúce prasacie pasáže z HANNIBALA Ridleyho Scotta a Thomasa Harrisa. HON NA KANCA sľuboval niečo podobne úchvatné, ibaže natiahnuté na celovečernú minutáž. A to je bomba, lebo originálnejšia, než vraždiaci diviak, je asi už len vraždiaca kosatka (KOSATKA ZABIJAK/1977), vraždiaci bizón (BIELY BIZÓN s Charlesom Bronsonom/1977) a potom už nič.

Bol som teda ochotný nerobiť si srandu z malého (cirka 6-miliónového) rozpočet, béčkarského režiséra Jamesa Isaacsa (ktorého obľúbeným režisérom je David Cronenberg, sám však nakrúca „diamanty“ ako JASON X, prípadne sa kedysi dávno podieľal na trikoch pre podmorský krvák DEEP STAR 6) či neznámeho hereckého obsadenia. Dôležitá predsa bola lesná agónia, ktorú rozpúta zabijacky diviak!

Bohužiaľ, HON NA KANCA relatívne klame. Film má približne hodinu a pol, no ústredný diviak sa mihne (či skôr následky jeho vyčíňania – samotnú obludu nevidíme, iba počujeme) len na 20 sekúnd v úvode a potom v scénke s koňom. Inak skoro nič. Takže žiadne „diviačie ČEĽUSTE v lese“. Naplno začne zviera plátnu dominovať až vo finále, ani vtedy z neho však nevidíme viac, než detaily hlavy a nie celé telo. Oproti „zvyšku“ filmu sú to ale hotové vizuálne diviačie orgie.

A čo nás čaká dovtedy? Pátranie po gigantickom diviakovi? Kdeže. Maximálne pátranie po marihuanovom poli. V lepšom prípade po „normálnych“ diviakoch. Čudný zvrat strieda ešte čudnejší, postavy konajú v rozpore so svojou psychológiou, úmrtia sú čoraz zbytočnejšie. Keď do finále nabehol Afroameričan s katanou, vlastne ma to ani neprekvapilo (skôr by ma prekvapilo, ak by nenabehol). Výrazne do deja však zasiahnu aj miestni sedliaci, s ktorými sú hrdinovia chvíľku relatívnymi priateľmi, aby sa s nimi na konci začali vyvražďovať. Podobných brutálne nelogických zvratov je film preplnený. Samotný diviak bol v určitej chvíli tak odsunutý na vedľajšiu koľaj, až ma prekvapilo, keď sa naňho znova po dlhšom čase obrátila pozornosť tvorcov. Od určitej chvíle je to totiž tradičný hixploitation (so zábavným mini-nápadom s „mapou“). Akurát pomerne mizerne nakrútený, no potešil ma aspoň zaujímavý ústredný hudobný motív a niektoré postavy a musím priznať, že hoci to bola kravina, občas mala i vďaka výprave a niekoľkým scénam niečo do seba. Neviem, možno ak by to režíroval Kubrick... ale nerežíroval. Je to ale určite vydarenejšie, ako režisérov predchádzajúci film JASON X.

Pig Hunt, USA, cca 99 minút

Réžia: James Isaac. Scenár: Robert Mailer Anderson, Zack Anderson. Hudba: David E. Russo. Kamera: Adam Kane. Hrajú: Travis Aaron Wade, Tina Huangová, Howard Johnson Jr., Trevor Bullock a ďalší