Opičí experiment [6O %]
Vraždiaca zver
Piatok, 15 Jún 2012 04:00

Recenzia opičieho hororu Georgea A. Romera OPIČÍ EXPERIMENT alias VRAŽEDNÁ OPICA (1988).

Mladý Allan Mann (Jason Beghe sa nikdy nepreslávil resp. hral vo filmoch ako SÁM DOMA 4 a G.I. JANE) má vzťah so ženou, veľký dom, dobrú prácu a výbornú fyzickú kondičku.

Práve ranná rozcvička na ulici mu však urobí škrt cez starostlivo naplánovanú budúcnosť. Zrážka s autom ho doživotne odhodí rovno na invalidný vozík. Je ochrnutý. Nedokáže hýbať rukami, ani nohami. Vie len rozprávať a otáčať hlavou. Napriek tomu ho lekári po čase prepustia do domácej starostlivosti s tým, že všetko (napr. pohyb vozíka) môže ovládať špeciálnou „slamkou“ v ústach. Našťastie má k dispozícii aspoň zdravotnú sestru, od ktorej je minimálne na 95% závislý. Najala mu ju možno až príliš starostlivá matka, pretože sám sa nezvládne ani len okúpať.

Vítaný, hoci poriadne originálny, darček mu dá jeho kamarát. Malú opičku Ellu, ktorá po profesionálnom výcviku u odborníčky nastúpi do služieb zdravotne postihnutého mladíka, aby mu pomáhala (napr. ak mladík namiesi laser na knihu, Ella mu ju donesie). V laboratóriu, odkiaľ k nemu prišla, však v skutočnosti získala niekoľko umelo vyšľachtených vlastností. A tie čoskoro môžu začať byť smrteľne nebezpečné...

Myslím, že som nevyzradil veľa. Respektíve, divák aj bez vyzrádzania obsahu zrejme musí aspoň približne tušiť, o čo pôjde vo filme, ktorý sa volá OPIČÍ EXPERIMENT. Hoci sa môže zdať, že som vyzradil zbytočne veľa o deji (resp. že sa jedná o tupý béčkarský hororový námet), skutočnosť je taká, že scenár (ktorý spracoval majster hororového žánru George A. Romero podľa novely Michaela Stewarta) je oveľa zaujímavejší, šikovnejší a psychologickejší, než by sa mohlo zdať. Záverečný „súboj na zuby“ môže mnohým divákom pripadať skutočne hrôzostrašný, keďže toto nie je žiadny béčkarský horor (hoci alternatívny preklad VRAŽDIACA OPICA a plagát s opicou, držiacou zakrvavenú britvu, k tomu zvádza. Mimochodom, spomínate si na začiatok TRÁVNIKÁRA? OPIČÍ EXPERIMENT občas pôsobí ako jeho spin-off.), ale psychologicky prepracovaný a napínavý takmer áčkarský horor. Inými slovami: ak si ho pozriete len preto, aby ste videli, ako šialená opica kladivom zavraždí poštára, záhradníka a policajta, budete sklamaní. Tento príbeh je totiž tak psychologicky zdatný, až som rozmýšľal, či ho vôbec zaradím do hororovej kategórie a nie do trileru.

Okrem tejto prepracovanosti, sympatických výkonov úplne neznámych hercov (jediným známym je Stanley Tucci v podpornej roličke), fajn dialógov, kvalitne vystupňovaného napätia, čoraz hustejšej atmosféry a prirodzených vzťahov medzi postavami, ma pozitívne prekvapila samotná opica. Čakal som šimpanza. Keď som sa nad tým zamyslel, musel som uznať, že bolo logické, že hrdinovi nepomáha šimpanz ani gorila (hoci z vizuálneho hľadiska určite hororovejšie druhy primátov), ale drobná opička menom Ella (hraný opičkou s „civilným menom“ Boo). V téme „zvieratá pomáhajú telesne postihnutým ľuďom“ som laik. Každopádne nápad o opici, ktorá pomáha ochrnutému mladíkovi, mi nielenže vôbec nepripadá pritiahnutý za vlasy, ale pripadal mi dokonca tak kvalitne spracovaný, že by som sa až čudoval, ak by telesne postihnutým ľuďom nepomáhali opice aj v skutočnosti (samozrejme nie na Slovensku. Ale v USA si to, ako úplný laik, viem predstaviť.)!

Po takmer vynikajúcej prvej polovičke (ktorá ma vtiahla do deja) prišlo mierne sklamanie v podobe druhej. Do tej prenikli nedôveryhodné až nezaujímavé sci-fi prvky o prepojených mysliach a vedeckých experimentoch. Myslím, že ak by sa jednalo o „normálnu“ opicu, ktorá by len „bežne“ žiarlila, bolo by to lepšie. Ale zasa by sa Romerovi ťažšie vysvetľovalo, ako je možné, že geneticky neupravená opica dokáže telefonovať.

Tak či onak, výsledný dojem je pozitívny. Potvrdilo sa mi, že Romero (ktorý komorný sedemmiliónový OPIČÍ EXPERIMENT nakrútil po svojej slávnej zombíckej sérii NOC ŽIVÝCH MŔTVYCH, ÚSVIT MŔTVYCH a DEŇ MŔTVYCH a po mizernej poviedkovej kingovke CREEPSHOW alias SHOW HRÔZY) je inteligentný a skúsený žánrový režisér, ktorý si váži fanúšikov, seba a žáner.

Monkey Shines, USA, cca 113 minút

Réžia a scenár: George A. Romero (podľa novely Michaela Stewarta). Hudba: David Shire. Kamera: James A. Contner. Hrajú: Boo, Jason Beghe, John Pankow, Kate McNeilová, Joyce Van Pattenová, Stanley Tucci a ďalší