Temný príliv [2O %]
Vraždiaca zver
Utorok, 12 Jún 2012 04:00

Recenzia takmer žraločieho a takmer dobrodružného takmer trileru s Halle Berryovou TEMNÝ PRÍLIV (2012).

Expertka na more (za PLES PRÍŠER omylom oscarová Berryová) počas potápania so žralokmi na otvorenom more (bez klietky) získava traumu zo žralokov po tom, čo jeden zabije jej mentora. Po rokoch sa ale rozhodne postaviť sa svojmu strachu tvárou v tvár a prijíma dobre platenú ponuku arogantného boháča. Ten ju požiada, aby so svojou maličkou posádkou a na maličkej lodi vyrazila (s ním a s jeho synom) na otvorené more, zaplávať si so žralokmi. Bez klietky. Samozrejme je len otázkou času, kedy sa dobrodružstvo vymkne spod kontroly...

Už keď som videl trailer na TEMNÝ PRÍLIV, vôbec mi nebolo jasné, o čo vo filme pôjde, aká bude jeho zápletka. Občas sa trailerom síce mihol žralok, no celkovo sa nedalo určiť, či pôjde o morské dobrodružstvo, v ktorom sa raz za 30 minút objaví žralok alebo či pôjde skôr o klasický žraločí krvák, ktorý má z nepochopiteľných dôvodov trailer zostrihaný tak, aby vôbec nepôsobil dojmom tradičného žraločieho krváku, ale ako morské dobrodružstvo so žraločím cameo.

Ďalej vás musím upozorniť, že ak chcem napísať dobrú recenziu, budem musieť použiť spoilery. Ďalej teda čítajte len na vlastné nebezpečenstvo. Alebo nečítajte.

Pravda je, že TEMNÝ PRÍLIV má nepochopiteľné dve hodiny a vlastne ani poriadne neviem, čo sa počas nich dialo/stalo. Ten čas mi ubehol pomerne rýchlo a nemôžem povedať, že by ma nudil na smrť alebo že by ma urazil. Začiatok je povinne venovaný hrdinkinej traume, nasledujú prehovárania, aby sa zasa zúčastnila podobnej plavby, potom sú tu prípravy, pošuchovania medzi hrdinami na lodi a nakoniec akčné vyvrcholenie. Ten čas mi ubehol, to hej. No je pravda, že som film pozeral na štyri razy (každý raz som si pozrel tridsať minút). Možno ak by som to mal vidieť naraz, zabilo by ma to. Neviem.

Tak či tak, nejedná sa o klasický žraločí krvák. Žralok sa objaví v úvode, žralok sa objaví v závere a žralok sa mihne v strede. V každej z týchto scén zabije minimálne jedného človeka, ale v rámci pokusu o navodenie čo najrealistickejšieho dojmu v divákovi sa tieto scény odohrávajú v noci a najlepšie v noci pod vodou, pričom nad hladinou prší alebo je obrovská búrka, ktorá prevrháva lode. Vzhľadom na to som žraloka skoro vôbec nevidel (!) a ak predsa, jednalo sa len o nudné zábery na „obyčajného“ a pomerne malým dojmom pôsobiaceho tvora. Nebyť jeho dvoch pôsobivých vyhodení sa nad hladinu, ani poriadne neviem, že tam je...

Netvrdím, že by som chcel, aby sa to zvrhlo na nezmyslené trikové orgie, ako v Harlinovej ZRADNEJ HLBOČINE. No Spielbergove ČEĽUSTE ešte i dnes perfektne navodzujú atmosféru napätia a ustavičnej nervozity a ponúkajú rýchle tempo bez toho, aby boli nerealistické. Smejte sa mi, ale prvé ČEĽUSTE pokladám za pomerne realistický a uveriteľný žraločí horor (a dávam mu 100%). No v posledných rokoch mám pocit, že niektorí filmári si „pokus o realitu“ zamieňajú za „všade samé špliechanie a nič nevidno“. V „dokumentárnom“ OTVORENOM MORE (2003) ma z takého prístupu veľmi mrazilo, no už v ÚTESE SMRTI (2010) ma tento prístup začínal nudiť a v TEMNOM PRÍLIVE bol dotiahnutý do smutnej „dokonalosti“, keď som v žraločom horore žiadneho žraloka skoro/takmer nevidel/neuvidel.

Bohužiaľ, len čo sa nájde filmár, ktorý má toho tiež dosť a rozhodne sa bez zábran nakrútiť „poriadny“ žraločí horor so všetkým, čo k nemu patrí (fakt hrôzostrašný žralok a brutálne úmrtia plavcov), výsledok je v podstate rovnako slabý, len z iných dôvodov (NOC ŽRALOKA/2011).

A čo ostatné? Ani nič. Dialógy ma nebavili, postavy ma nebavili, herci ma nebavili. Berryovú nemám rád, takže za úspech tentoraz pokladám už to, že ma permanentne neštvala, ale „iba“ totálne nezaujímala. Nezaujímavý Francúz Olivier Martinez (NEVERNÁ) je rovnako bez osobnosti a ostatných ani spomínať radšej nebudem. Zaujímavosťou ale je, že boháča si zahral britský herec Ralph Brown, ktorého fanúšikovia votreleckej ságy poznajú z tretej časti ako mierne zaostalého zástupcu riaditeľa väznice Aarona, prezývaného (podľa výšky jeho IQ) „sedemdesiat päťka“.

Pôvodne som chcel dať TEMNÉMU PRÍLIVU „až“ 40%, minimálne za snahu o vybudovanie pomerne solídnej atmosféry (pohľady na pochmúrne podozrivo tiché more, nad ktorým nízko visia mračná, z ktorých sa onedlho rozpúta pekelná búrka). No len čo som si predstavil, že by som musel tieto dve hodiny absolvovať ešte raz... nebola to príjemná predstava.

Dark Tide, USA | Južná Afrika, cca 105 minút

Réžia: John Stockwell. Scenár: Ronnie Christensen, Amy Sorlieová. Hudba: Mark Sayfritz. Kamera: Jean-François Hensgens. Hrajú: Halle Berryová, Olivier Martinez, Ralph Brown, Mark Elderkin a ďalší