Prvotné zlo - Primeval [6O %]
Vraždiaca zver
Streda, 02 Máj 2012 04:00

Recenzia pomerne realistického krokodílieho hororu PRVOTNÉ ZLO - PRIMEVAL (2007), veľmi voľne inšpirovaného skutočnými... legendami.

Najskôr k filmu.

Do Afriky (konkrétne do chudobnej oblasti Burundi pri jazere Tanganyika a pri rieke Rusizi) z donútenia odchádza americký novinár Tim Manfrey (Dominic Purcell z „Prison Break: Úteku z väzenia“). Doma totiž zbabral reportáž a zamestnávateľ ho potrestá letenkou do Afriky. Tu má urobiť reportáž o miestnej legende, ľudožravom nílskom krokodílovi menom Gustáv, o ktorom sa hovoria legendy tak dlho, že určite (?) neexistuje a celá reportáž je teda stratou času (navyše pre seriózneho žurnalistu ponižujúca). Timovi robí spoločnosť ukecaný kameraman (Orlando Jones z EVOLÚCIE Ivana Reitmana), sexi „zvieracia“ reportérka (Brooke Langtonová), expert na krokodíly (Gideon Emery) a drsný lovec (Nemec Jürgen Prochnow – PONORKA, PEVNOSŤ, DUNA, AIR FORCE ONE).

Uprostred afrických močarísk hrdinovia nasávajú mystickú atmosféru. Vidia, že miestni skutočne veria, že Gustáv existuje a je smrteľne nebezpečný. Je údajne starý (minimálne 60 rokov), veľký (6 až 9 metrov), ťažký (aspoň jedna tona) a v jedálničku dáva prednosť ľuďom pred prirodzenou zvieracou potravou. Odhadom vraj zjedol 300 ľudí. Hrdinovia však zisťujú, že situácia je oveľa komplikovanejšia. Okrem „ozajstného“ Gustáva v Burundi totiž žije aj tajomný diktátor, ktorého obyvatelia prezývajú „malý Gustáv“. Tento človek kruto a krvavo zneužíva tunajšiu nepokojnú africkú politicko-vojnovú situáciu (ak ste videli filmy HOTEL RWANDA a POSLEDNÝ ŠKÓTSKY KRÁĽ, mali by ste v tom mať aspoň trocha jasno) na svoje vlastné ozbrojené krvavé kšefty...

Toľko k filmu. Ako je to naozaj?

Televízny režisér Michael Katleman v čase uvedenia snímky do kín kričal, že jeho film je nakrútený podľa skutočných udalostí. Takže:

Áno - Afrika je naozaj nestabilné, nepokojné a plus mínus nebezpečné miesto, v ktorom sa X desaťročí viedli krvavé vojny, kvôli ktorým umreli stovky (tisíce?) ľudí.

Áno, - oblasť Burundi skutočne existuje a áno, skutočne v nej kolujú strašné zvesti o obrovskom ľudožravom starom krokodílovi menom Gustáv.

Áno - existujú aj rôzne pokusy o vysvetlenie toho, prečo žerie ľudí. (Údajne kvôli vojnám, kvôli ktorým v riekach a močiaroch skončili stovky ľudských mŕtvol, ktoré boli pre Gustáva chutnou a ľahkou korisťou, keďže boli mŕtve. Keď si časom zvykol na ľudské mäso, začal si ho zháňať aj v živej podobe. Teoreticky to neznie hlúpo. Možno to dokonca vzhľadom k africkým reáliám znie inteligentne.)

To je ale asi tak všetko. Existencia Gustáva nebola nikdy oficiálne dokázaná a už vôbec do Afriky kvôli nemu neletel nejaký Tim Manfrey. Pokiaľ by sa dokázalo, že Gustáv skutočne existuje, nebol by to síce až také šokujúci objav, ako napríklad potvrdená existencia Snežného muža alebo Nessie z Loch Ness, ale i tak by to bol obrovský objav. Keďže ale jeho existencia nebola dodnes dokázaná, záverečný titulok „Gustáv stále žije a stále loví“ ma až mierne urazil. Je režisér naivný blbec, alebo ma len uráža?

Kedysi som v televízii videl francúzsko-americký dokument CAPTURING THE KILLER CROC alias HON NA ĽUDOŽRAVÉHO KROKODÝLA alias LE MONSTRE DU TANGANYIKA. Bol o európskom štábe, ktorý išiel do Afriky nájsť Gustáva. No napriek kamerám a rôznym nápadom (napríklad obrovskej železnej klietke, do ktorej plánovali Gustáva chytiť) sa im nepodarilo nič nájsť. Až na jednu výnimku, tá je však diskutabilná. V jednej chvíli štáb v tomto dokumente tvrdí, že sa im podarilo nafilmovať Gustáva, ako sa vyhrieva na slnku. Tento záber vo filme naozaj BOL a bol sprevádzaný neveriacimi vzdychmi členov štábu o tom, že je to Gustáv a aký je obrovský atď. V skutočnosti som videl obyčajného krokodíla, ktorého veľkosť som si nemohol overiť, pretože sa pri ňom nenachádzal žiadny človek ako „mierka“. Štáb každopádne Gustáva samozrejme nechytil a vrátil sa domov s prázdnou klietkou.

Viem, že Gustáv samozrejme nedáva už celé roky spať rôznym ľuďom, od lovcov senzácií po serióznych tvorcov prírodopisných dokumentov. No dodnes sa nenašiel. Osobne nemám problém veriť, že existuje. Kým Nessie je mýtus, Gustáv je obyčajný krokodíl, ktorý žerie ľudí. Má teda viac spoločného s týmito levmi, než s Nessie. Nie je na ňom nič neuveriteľné, ani záhadné. Samotná legenda je preto možno fascinujúcejšia, ako pravda (ak by ju nejaký dokumentarista odhalil, nafotil a nahral na kameru).

Hororový triler PRVOTNÉ ZLO - PRIMEVAL teda niečo má a niečo nemá spoločné s realitou. Odohráva sa v „skutočnej“ Afrike a legenda menom Gustáv naozaj existuje, no zvyšok príbehu je fiktívny, navyše plný nepravdepodobných náhod (práve keď kameraman nakrúca exteriéry, náhodou sa objaví popravné komando; likvidácia prvého vojaka).

Snímka má aj ďalšie mínusy. Miestami až trápne digitálne triky, za ktoré sa museli červenať i samotní tvorcovia (útok na klietku, bežecké preteky po savane). Ťažkopádny Purcell v titulnej úlohe. Len adekvátni a priemerní herci v podporných rolách. Klišé, čo sa týka úmrtia niektorých postáv. Svojrázny mix béčkarského hororu s vážnou drámou o vojnou zničenej krajine. A zlý slovenský preklad názvu (alternatívny názov PO STOPÁCH ZABIJAKA neznie príliš lepšie...).

Napriek tomu filmu nemožno uprieť, že z Afriky vydestiloval kus horúčavy a legenda o Gustávovi je sama osebe desivá. Mnohým scénam nemožno uprieť napätie (plávanie v nočnej rieke, brodenie sa nočným močiarom) a minimálne smrť jednej postavy ma zaskočila, lebo som myslel, že prežije. Celkovo film napriek menšiemu rozpočtu pôsobí robustne a napriek mnohým klišé paradoxne aj originálne. To je asi dané tým, že ho napísali John D. Brancato a Michael Ferris (šikovný TERMINÁTOR 3: VZBURA STROJOV).

Krokodílie horory pozerám od detstva a za ten čas som natrafil na desiatky béčok. Paradoxne, adepti na najvydarenejšie horory o krokodíloch priplávali naraz a to v roku 2007. Je to neuveriteľné, no dovtedy asi nevznikol ani jeden vyložene kvalitný kroko-horor! Okrem dnešnej snímky v roku 2007 vznikla ešte KRVAVÁ LAGÚNA a KROKODÍL: NÁVRAT DO KRVAVEJ LAGÚNY (v roku 2007 priplávalo aj televízne céčko JAZERO 2, ale to by som nechal bez komentára). Všetky tri sa snažili poňať ohranú krokodíliu krvavú tému čo najrealistickejšie. Paradoxne, najrealistickejšia KRVAVÁ LAGÚNA nakoniec bola asi až príliš realistická a tým pádom nudná. Dnešný film je zasa až príliš počítačový, čo kazí inak fajn budovanú atmosféru. Čiže tam, kde sa tieto dva filmy bijú, víťazí KROKODÍL: NÁVRAT DO KRVAVEJ LAGÚNY.

P.S. O krokodíloch si všetci všeobecne myslia, akí sú na súši smiešne pomalí. V skutočnosti sú ako odbrzdený nákladný vlak. No toto mi pripadalo predsa len už troška prehnané.

Primeval, USA, cca 93 minút

Réžia: Michael Katleman. Scenár: John D. Brancato, Michael Ferris. Hudba: John Frizzell. Kamera: Edward J. Pei. Hrajú: Dominic Purcell, Brooke Langtonová, Orlando Jones, Jürgen Prochnow a ďalší