Bude Jurský park 4 ?
Vraždiaca zver
Piatok, 10 Február 2012 04:00

Blíži sa 20. výročie vzniku prvej časti. O štvrtej sa hovorí už od premiéry tretej. Ale bude?

JURSKÝ PARK v roku 1993 vyvolal na celom svete šialenú dinomániu. Kupovalo sa všetko: od dino-oblečenia cez dino-čokolády až po samolepkový dino-album (mám ho dodnes a kompletne vyplnený). Deti zrazu, keď ste sa ich opýtali, čo chcú byť, keď vyrastú, nechceli byť vojakmi, prezidentmi ani astronautmi, ale paleontológmi. V neposlednom rade to bolo fantastické filmové dobrodružstvo s asi tuctom kultových scén. Druhý diel (s podtitulom STRATENÝ SVET) sa bohužiaľ niesol v duchu v roku 1997 premiérových prázdnych vysokorozpočtových výplachov NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ 2: ZÁSAH či MUŽI V ČIERNOM.

Kým prvé dve časti režíroval Steven Spielberg, tretiu sa mu už nakrútiť nechcelo. No snímky zarobili štúdiu Universal Pictures príliš veľké peniaze na to, aby sa nepokračovalo. A tak režisér SCHINDLEROVHO ZOZNAMU pokračoval aspoň ako šéf výroby a JURSKÝ PARK 3 namiesto neho režíroval solídny remeselník Joe Johnston (neskôr prepadák VLKOLAK a hit CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER). No hoci ponúkol nenáročný (ale poctivý) menší hit, štvorku sme dodnes nevideli. Len o nej počúvame.

Zatiaľ posledný raz pri príležitosti minuloročných premiér Spielbergových snímok TINTINOVE DOBRODRUŽSTVÁ a VOJNOVÝ KÔŇ. Vtedy Spielberg odpovedal aj na novinárske otázky, týkajúce sa potenciálneho štvrtého dino-dobrodružstva. Odpovedal síce kladne... ale rovnako odpovedal už v roku 2001 (kedy mala premiéru trojka), takže jeho slová sa nedali brať vážne.

Ťažko povedať, prečo sa nakrúcanie takto odkladá. Veď séria by pokojne mohla žiť svojím vlastným spokojným životom, na ktorý by bez problémov do kín chodilo dosť divákov. Okolo dinosaurov sa vždy dá postaviť nový akčný exotický príbeh (a pri dnešnej úrovni trikov a ich cene by sa rozpočty pri troche snahe dali udržať pod skromnou stovkou, keďže séria nikdy nevyplácala veľké honoráre slávnym hercom, keďže v nej nikdy žiadni nehrali). Iste, šokujúci pocit, ktorý divákov ochromil v kine počas premiéry prvej (trikovo revolučnej) časti, by sa už asi opakovať nedal. No svojich verných fanúšikov séria dodnes nestratila a určite by na ďalšie časti radi chodili do kina aj naďalej.

Existovalo viacero vízií, akým smerom štvrtý diel poslať. V jednej sa mali znova stretnúť herci Sam Neill (archeológ Alan Grant v prvej a tretej časti) a Jeff Goldblum (expert na teóriu chaosu Ian Malcolm v prvej a druhej časti). To by bolo fajn rande, pretože ich prvé a posledné stretnutie sa odohralo pred takmer dvoma desaťročiami. Hovorí sa aj o Laure Dernovej a Richardovi Attenboroughovi. Tomu sa síce verí ťažko, lebo to znie až príliš dobre. No je pravda, že oboch sa Spielbergovi v minulosti už podarilo nahovoriť aspoň na milé cameo. Attenborough (alias boháč Hammond) ho mal v dvojke a Laura (Grantova asistentka a láska, ktorá ale následne dala prednosť inému) v trojke.

Ostatne, dôvodov na návrat je dosť - a šéfuje im okrúhle výročie. JURSKÝ PARK je dodnes trikový míľnik a fenomén a poriadna oslava jeho výročia by od veci určite nebola. Inak by to mohlo vyzerať tak, že v Universal sú amatéri, ktorí nedokážu využiť situáciu. Ak túto šancu odignorujú, najbližšie budú musieť čakať na tridsiate výročie (lebo dvadsiate druhé neznie dobre). To už ale mnohí tvorcovia a herci z prvej časti nemusia žiť. Ostatne, spisovateľ Michael Crichton (Spielbergove snímky s jeho dvoma dinosaurími bestsellermi nemali po dejovej stránke veľa spoločného, no napriek tomu by bez Crichtona filmová séria zrejme len ťažko existovala) už umrel, konkrétne v roku 2008. Prípadnej štvorky sa nedožil ani legendárny maskér Stan Winston (tiež umrel v roku 2008). Dinosaury vo všetkých troch častiach síce boli do značnej miery dielom digitálnej revolúcie, no Winstonova „ručná“ práca (teda skutočné animatronické dinosaurie modely, ktoré sa hýbali) ich ešte viac vylepšila.

Čo sa ešte týka zápletky, v inej verzii sa paradoxne nemal objaviť žiadny z hrdinov predchádzajúcich častí. Malo ich totiž vystriedať drsné vojenské komando. To by v džungli likvidovalo dinosaurov, ktorí sem doplávali z ostrovov Isla Sorna/Isla Nublar (náznak, že dinosaurom sa podarilo prekonať more a ukryť sa v džungli Južnej Ameriky, sa objavil už na konci prvého Crichtonovho románu).

Hoci Spielberg počas návštevy Comic-Conu v júli 2011 povedal, že mu bol dodaný scenár od Marka Protosevicha (CELA, POSEIDON, SOM LEGENDA, THOR), v skutočnosti to vôbec nič neznamená. Následne sa síce naozaj mierne pohli ľady (Universal vyhlásilo, že by rado videlo nielen štvrtý diel, ale že by to vlastne v skutočnosti nebol ani tak štvrtý diel, ako skôr prvý diel úplne novej trilógie). No faktom je, že reči sa hovoria, v kalendári je február 2012 a stále sa nič nerobí.