Lovci levov [8O %]
Vraždiaca zver
Streda, 25 Január 2012 04:00

Recenzia na historické hororové dobrodružstvo s Michaelom Douglasom a Valom Kilmerom LOVCI LEVOV (1996), inšpirované skutočnými (!) udalosťami.

Recenzia obsahuje spoilery.

Prelom 19. a 20. storočia. Do necivilizovanej africkej oblasti Tsavo prichádza v mene boháča Beaumonta (Tom Wilkinson) sympatický civilizovaný mladý inžinier John Henry Patterson (Kilmer – TOP GUN, WILLOW, DOORS), aby tu postavil z obchodného hľadiska strategicky dôležitý železničný most. Na Čiernom kontinente - okrem stoviek robotníkov - nachádza troch pomocníkov: svoju idealistickú pravú ruku Angusa Starlinga (Brian McCardie), cynického lekára Hawthornea (Bernard Hill) a černocha Samuela (John Kani). Práca produkuje prvé výsledky, už čoskoro sa však objavia dva problémy: dva levy, ktoré akoby bezdôvodne (všade naokolo majú plno prirodzenej potravy, na ktorých odchyt a požieranie sú geneticky prispôsobení evolúciou) začínajú zabíjať robotníkov.

Demoralizovaní vystrašení domorodci ich pomenujú Duch a Temnota (originálny názov filmu). Veria, že sú to duše mŕtvych šamanov (alebo diabol, snažiaci sa bielemu mužovi zabrániť v ovládnutí tohto kontinentu). Neprestávajúce útoky spôsobia, že dostavba mosta je ohrozená. Akékoľvek Pattersonove pokusy o likvidáciu predátorov majú nulový výsledok. Levy akoby si z neho strieľali - a nie on z nich. Po tom, čo počet obetí stúpne k desiatkam (výsledné číslo údajne končí pri číslovke cca 130, ale údaje sa rôznia a dostal som sa nielen k verzii, že zabili 200 ľudí, ale i takej, že žiadne levy neboli), vyšle Beaumont inžinierovi na pomoc skúseného lovca Charlesa Remingtona (za WALL STREET oscarový Douglas). Ten už v živote zažil veľa. Toto ale nie...

Údajne sa to naozaj stalo. Ako je to s dôkazmi, si nie som istý... ale vraj sa v chicagskom múzeu skutočne nachádzajú vypreparované levy, ktoré vtedy vraždili. Neviem, v Chicagu som nebol. Hovorí sa, že obe zvieratá zabil Patterson a ich kože jeho rodina vlastnila dlhé roky doma, kým ich nepredala múzeu. Tak či tak predpokladám, že rôzne veci si tvorcovia primysleli. Prieskum brlohu vyzerá skôr ako „vycucaný z prsta“ a samotná likvidácia levov... tiež ťažko povedať, ako to vtedy naozaj bolo, ale nezdá sa mi, že práve takto. Remington dokonca nielenže v tom čase v Afrike nebol, ale údajne ani neexistoval a malo by sa teda jednať o fiktívnu postavu...

Základ (dva levy v Afrike na prelome storočí zdanlivo bezdôvodne zabili desiatky ľudí) by ale mal byť pevne skutočný. Tvorcovia neriešia, prečo to levy robili. Teórií je viacero. Ak necháme bokom nadprirodzené (duše mŕtvych šamanov), rozšírená je predovšetkým tá, že levy mali problémy s chrupom a jednoduchšie pre ne bolo žrať „mäkších“ ľudí. Iná verzia tvrdí, že v tom čase bol v oblasti mor dobytka a predátori nemali čo žrať.

Dobrá správa je, že film je napísaný a nakrútený tak vzrušujúco, že nebudete riešiť, či sa niečo také naozaj mohlo stať (mohlo... prečo nie) a necháte sa unášať atmosférou. Ja nemám v láske filmy z Afriky. Hoci mám rád prírodu a zvieratá, Afrika mi vo filmoch pripadá nudná (najviac sa mi páčila v LEVOM KRÁĽOVI, čo asi hovorí za veľa). Spôsob, akým ju prezentujú LOVCI LEVOV, je však fantastický. Je to presne ten druh chlapčenského nebezpečného dobrodružstva, aký chce v kine vidieť každý dospelý chlap a nehanbiť sa za to (aspoň nie úplne). Pretože ak v niečom hrá suverénny samec Michael Douglas... nepoznám žiadneho chlapa, ktorý by nemal rád Michael Douglasa.

To už som sa ale trocha zamotal, tak inak. Scenár napísal William Goldman (*1931), ktorý v minulosti napísal BUTCHA CASSIDYHO A SUNDANCEA KIDA, VŠETKÝCH PREZIDENTOVÝCH MUŽOV (za oba získal Oscara) alebo kingovku MISERY NECHCE ZOMRIEŤ. Goldman je špičkový a uznávaný americký scenárista, ktorý vie, čo ktoré miesto v deji potrebuje a čo nie. Všetko v tomto filme je nadávkované v presnom pomere a akonáhle scenár nedajbože začne nudiť, Goldman dej rýchlo ozvláštni. Dlhý čas sa totiž zdá, že zabíja len jeden lev. Objavenie druhého (na stanici) je nečakaný zvrat. Keď neskôr dej znova začne stagnovať, prichádza na scénu Douglas. Od tej chvíle režisér Hopkins preraďuje z pomalšej štvorky na poriadnu päťku. Navyše sa rúti dole strmým kopcom. A nebrzdí.

Spôsob narábania s Remingtonom je bravúrny. Nie je na plátne od začiatku do konca. Je s ním narábané podobne opatrne, ako s Marlonom Brandom v KRSTNOM OTCOVI či Hannibalom Lecterom v MLČANÍ JAHNIAT. Všetko to boli „živé“ postavy, ktoré ale ak by boli na plátne dve hodiny, možno by to nebolo ono. Remington našťastie nielenže do deja nastupuje až po prvej hodine (!), ale nevydrží ani do samého konca (!!). Jeho odchod zo scény je skvelou ukážkou minimalistického prístupu, ktorý je pôsobivý.

Keďže Remington je na plátne asi polhodinu čistého času (!), je prekvapivé, že v záverečných titulkoch je jeho herecký predstaviteľ uvedený na prvom mieste. Jedná sa o krásnu postavu, ktorá odľahčuje smrteľne vážny dej (viď. pôvabné rozprávania pri nočných ohňoch) a prekvapivo tým nenarúša vážnosť samotného príbehu. S humorom to ide ľahšie. Douglas podáva možno jeden zo svojich najlepších výkonov. Hoci možno budem znieť smiešne, mal byť nominovaný na Oscara. Sošku by som mu možno, s krvácajúcim srdcom, nedal. Ale nomináciu si zaslúžil. Jeho Remington je perfektná, charizmatická a vtipná postava, ktorá osviežuje dej.

Douglas s prekvapivo dobrým (až vynikajúcim) Kilmerom vytvoril zohraný pár. Je radosť pozerať nielen na ich hrdinov, ale i na chémiu, aká medzi hercami vládne. Kilmer nie je za arogantného kreténa a Douglas ho skôr učí, než že by sa nad neho vyvyšoval. Douglas film zároveň produkoval resp. bol šéfom výroby. Hlavnou producentkou síce bola Gale Anne Hurdová (bývalá manželka Jamesa Camerona a producentka jeho trháku TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA), no Douglas v roku 1997 už rozhodne nebol žiadne producentské ucho. V minulosti produkoval už PRELET NAD KUKUČÍM HNIEZDOM Milošovi Formanovi a dostal za to Oscara (film získal Oscara za najlepší film a túto sošku preberajú producenti filmu). Z pozície šéfa výroby mocný Douglas bez debaty mohol rozhodnúť o vyhodení Kilmera. No neurobil to a oplatilo sa.

Kilmer mal totiž v tom čase povesť nielen herca zo zaujímavých až komerčne úspešných filmov (DOORS, BATMAN NAVŽDY), ale tiež problémového chlapa, s ktorým je napriek jeho hereckému talentu lepšie nespolupracovať. Napríklad počas nakrúcania kriminálky BÚRLIVÉ SRDCE (v indiánskej rezervácie) sa po ňom zľahla zem a vystrašení producenti ho našli o niekoľko dní neskôr... takmer na smrť opitého v dome jedného z Indiánov. Dole klobúk nielen za to, že to s ním Douglas napriek tomu riskol, ale i za to, aký sympatický výkon Kilmer divákom ponúkol. Myslím, že na svoje úlohy obaja môžu byť dodnes pyšní. Ale všetci herci hrajú ako o život; zmieniť by som ešte mal Kilmerovu filmovú manželku Emily Mortimerovú a Abdullaha hraného Omom Purim.

LOVCI LEVOV sú film, ktorý milujem. Keď ho dávajú televízie s v podstate príšerným slovenským dabingom, vždy si k nemu sadnem ako malé decko a s pootvorenými ústami nasávam známy príbeh. Stále ma vzrušuje vynikajúca hudba Jerryho Goldsmitha a nechám sa uniesť čarokrásnou výpravou a špičkovou kamerou Maďara Vilmosa Zsigmonda (BLÍZKE STRETNUTIE TRETIEHO DRUHU, VYSLOBODENIE, MAVERICK). Zsigmond v Afrike nachádza nielen krásu, ale aj peklo. Mrazivé zábery na zvlnenú vysokú trávu sú takmer dokonalé (žltá levia hlava, splývajúca s vyschnutou žltou trávou).

Hoci sa nejedná o akčný film, hŕstka akčných scén, ktoré Stephen Hopkins (NOČNÁ MORA V ELM STREET 5: DIEŤA SNA, PREDÁTOR 2, ZDESENIE) dravo zrežíroval, sú vynikajúce a hoci sa nejedná o horor, atmosféra je miestami strašidelnejšia, ako u „čistých“ hororov. Či už scény, v ktorých hrdinovia v hmlistej noci číhajú na levy (a levy v skutočnosti možno celý čas číhajú na nich) alebo votrelecký prieskum brloha (kedy čakáte, že zo stropu začne kvapkať kyselina). Akčné nočné finále na moste a strome je potom vyložený horor. Horor za takmer 60 miliónov dolárov. Dole klobúk, toto bolo fakt drsné.

Pritom paradoxne, čo sa násilia týka, je ho málo; z podstatnej časti je tvorené zvukovými efektmi. Máte pocit, že ste práve zahliadli niečo brutálne, no v skutočnosti ste to len počuli. Podobný rafinovaný postup neskôr zvolili bratia Hughesovci v trileri Z PEKLA. LOVCI LEVOV svojho jediného Oscara (ale na „len“ dobrodružný horor je to gigantický úspech) dostali práve za strih zvukových efektov.

„V našom žargóne sa tomu hovorí ´mal perfektný plán, ale trafili ho´. Práve vás trafili. Či vstanete, je len na vás.“

The Ghost and the Darkness, USA, cca 109 minút

Réžia: Stephen Hopkins. Scenár: William Goldman. Hudba: Jerry Goldsmith. Kamera: Vilmos Zsigmond. Hrajú: Val Kilmer, Michael Douglas, Tom Wilkinson, John Kani, Bernard Hill, Emily Mortimerová, Om Puri a ďalší