Piraňa 3D [4O %]
Vraždiaca zver
Pondelok, 18 Október 2010 17:01

Recenzia na krvák PIRAŇA 3D.

Obsah: do jazera z podzemného jazera (...) vyplávajú tisíce (?) prehistorických piraní (...), začnú žrať plavcov a niektorí z nich sa snažia prežiť/zabiť ich.

Alexandre Aja sa do sveta hororu zapísal fanúšikmi spravidla uznávaným exploitation NOC S NABRÚSENOU BRITVOU, kde síce zaujal predovšetkým špičkovou prácou so zobrazením násilia, ale problémy nemal ani s atmosférou a scenárom. Jeho presun z Európy do Hollywoodu (remake hixploitation klasiky Wesa Cravena HORY MAJÚ OČI) dopadol tak dobre, že hneď vzniklo pokračovanie, ktoré už našťastie nerežíroval. Namiesto neho režíroval ďalší remake, ducharinu s Kieferom Sutherlandom ZRKADLÁ, čo bohužiaľ dopadlo strašne (ale zrejme o čosi lepšie, ako na DVD uvedené Zrkadlá 2, od ktorých dal ruky preč) a Aja sa behom jediného filmu z novej hororovej krvi presekal do kajuty s tabuľkou „Potenciálne nebezpečenstvo“ (čomu pomohol aj ním produkovaný slabý vianočný horor P2). Keď sa rozhodol urobiť ďalší remake, tentokrát béčka z roku 1978 (r. Joe Dante) o vraždiacich piraňách, tušilo sa najhoršie (preview).

Preto je prekvapivé, že sa nejedná o takú katastrofu, akú som čakal – i s prihliadnutím na pohnutý príbeh vzniku filmu, keďže nakrútený materiál sa strihal a strihal a strihal a presúvala sa premiéra. Údajne kvôli tomu, aby štúdio film „prerobilo do módneho 3D“, ale poznáte to – čo ak bol nakrútený materiál taký strašný, že štúdio samo nevedelo, ako s takým nepodarkom naložiť (produkovali bratia Weinsteinovci, ktorí sú známy tým, že filmy často odberajú „ich“ režisérom a vlastnoručne ich X mesiacov v strižni osekávajú aspoň o hodinu) a vyhováralo sa na „prerábanie do 3D“?

Výsledok každopádne po stránke scenára JE katastrofálny. A to tak, až sa mi dokonca takmer ani nepozdáva v súvislosti s TÝMTO písať ako o "normálnom" filme, keďže scenár je v skutočnosti skôr niečo ako voľne pospájané krvavé scénky v 3D, určené na leto, kedy do kina mladí ľudia chodia v šľapkách, mokrí z kúpania, pripití a chcú relaxovať. Nie pozerať film.

Nie snáď, že by PIRAŇA 3D nemala niečo ako príbeh (aj keď o tom by sa dalo polemizovať, ale okej, niečo ako príbeh teoreticky má). A i herci sú dobrí – najlepší sú tí, ktorí pochopili, že toto s vážnou tvárou neuhrajú a „prehrávajú“ jedna radosť (najväčšia psina je pozerať sa na Vinga Rhamesa a Jerryho O´Connella, Richard Dreyfuss má len úvodné cameo, v ktorom je oblečený úplne rovnako, ako Matt Hooper a jeho postava sa volá Matt Boyd, Christopher Lloyd ako „šialený expert“ sa objaví v asi dvoch scénkach). No zápletka je taká extrémne jednoduchá (na jazere sa otvára sezóna, idú sa sem kúpať stovky ľudí, prvých 50% filmu sa zabávajú Miss mokrým tričkom a druhých 50% minutáže ich žerú pirane), až je otázne, či Aja tento film robil aj pre niečo iné, ako 3D, ale asi áno, lebo keď padla prvá klapka, tak o tom, že to nakoniec bude v 3D, netušilo ani samotné štúdio. Len neviem, ČO ho preboha inšpirovalo k nakrúteniu niečoho takéhoto, ak mu neišlo len o samotný experiment s 3D. Finálna masakra? A to je všetko?

PIRAŇA 3D je krátky film a hoci je (našťastie) skromná minutáž od začiatku ozvláštňovaná krvou, „skutočne“ sa rozbehne až po 50. minúte. Potom sa ale nezastaví a miestami som až nemohol veriť tomu, akú masakru Aja nakrútil. Rozseknuté dievčatá, odseknuté, zožraté a následne vypľuté (požuvané) penisy, na kosť ohlodané nohy a ruky zúfalých plávajúcich... nemá to veľa spoločného s tým „nechutným“ gore, aké Aja mal v NOCI S NABRÚSENOU BRITVOU, toto je skôr „zábavné násilie“, ale aj tak je to sila a prekvapivo ju neoslabujú ani veľmi zlé špeciálne efekty. Pirane síce majú pekný dizajn, ale aj tak sú zúfalo počítačové, nevraviac o zúfalých počítačových trikoch, v ktorých je slávny herec od pása nadol ohlodaný na smrť. Triky vyzerajú miestami až hnusne.

Samozrejme, je smiešne logicky rozmýšľať, ako vôbec niečo ako „prehistorické pirane“ môže existovať, čím sa to živilo doteraz atď., aj keď sa určite nájde zopár divákov, ktorí mi to budú chcieť detailne a logicky vysvetliť/ozrejmiť.

PIRAŇA 3D je film, ktorý sa nebojí nahých dievčenských tiel ani násilia. Nechýba mu v niektorých scénach svojské/svojrázne čaro (Eli Roth, ženské vlasy zaseknuté v lodnej vrtuli, Ving Rhames s motorom od člna, posledná scénka) a miestami len pozeráte na plátno ako dobytok na novo namaľované vráta (keď hrdinovia začnú KUS PO KUSE STRIEĽAŤ PIRANE BROKOVNICAMI JEŽIŠIKRISTE), ale nejde v ňom o atmosféru, príbeh ani hercov, je to obyčajné krvavé blbnutie, ktoré pre mňa žiadny relax neznamenalo, ale z nejakého dôvodu, asi preto, že to totálne nikto nebral ani štipku vážne, sa za to na tento blbý film hnevať neviem, nechcem, nedokážem a nebudem teraz a (možno) ani o 30 rokov.

P.S. Asi je zbytočné debatovať o tom, nakoľko si je nová verzia podobná s „originálom“, ale aspoň krátko. Skoro vôbec. Jedinými (najdôležitejšími?) spoločnými znakmi sú jazero, pirane, piraňami zabití plavci. Hoci sa môže Aja zdať finálnou masovou masakrou odvážny, už „originál“ (z produkcie Rogera Cormana) sa preslávil (okrem toho, že vraždiace pirane do voľnej prírody omylom vypustili hrdinovia) oveľa kontroverznejšou scénou (ktorá tiež obsahovala podobne masovú scénu, ale v nej umierajú DETI).

- PIRANHA, USA 2010, cca 88 minút -

Réžia: Alexandre Aja. Scenár: Pete Goldfinger, Josh Stolberg. Kamera: John R. Leonetti. Hudba: Michael Wandmacher. Strih: Baxter. Hrajú: Steven R. McQueen, Elisabeth Shueová, Kelly Brooková, Ving Rhames, Jerry O´Connell, Christopher Lloyd, Adam Scott, Richard Dreyfuss, Dina Meyerová, Eli Roth a ďalší