Godzilla [7O %]
Vraždiaca zver
Pondelok, 17 November 2014 03:00

Recenzia realistického poňatia starej predlohy o monštre nad monštrami.

Obsahuje spoilery.

Filmov o gigantických monštrách sa nerobí veľa, pretože monštrá skoro vždy demolujú svetové veľkomestá a bojuje proti nim armáda s raketami, ponorkami a tankami, takže rozpočty sú astronomické. King Kongovia, Jurské parky, pôvodné Godzilly + nešťastný pokus o americký remake z blbej dielne Rolanda Emmericha, ale i Darabontova Hmla (tá si s nedostatočným rozpočtom poradila celkom vtipne), found footage Super 8 a Cloverfield, prípadne Ohnivý kruh a Monsters Garetha Edwardsa.

Monsters je snímka o obrovských netvoroch, ale bola nízkorozpočtová a tak v ňom väčšinou neboli obludy vidieť. Bol počuť len ich rev a post-apokalyptické dôsledky na ľudskú populáciu. Hovoril som si, že keď už má novú Godzillu za 160 miliónov dolárov niekto režírovať, tak radšej režisér nízkorozpočtových filmov, než megaloman typu Michaela Baya.

S príchodom Garetha Edwardsa sa začalo o Godzille hovoriť ako o naturalistickej snímke s dokumentárnou kamerou, dôrazom na psychológiu a presvedčivú realistickú atmosféru. V preklade to znamená, že častejšie vidíme veľkomestá v dezolátnom stave po útoku monštra, než samotný útok. Ak nebodaj vidíme boj dvoch ohromných monštier, tak z pohľadu chlapíka stojaceho pár desiatok metrov od pekelného výjavu. Takže veci skôr počujeme a tušíme v hmle, dyme a tme/šere, než plnohodnotne vidíme. Prvý boj v meste uvidíme len pár sekúnd a navyše ako zostrihaný televízny materiál večerných správ (!).

Som presvedčený o tom, že mnohých divákov takýto prístup... no dobre, poviem to na rovinu. Naserie. Pretože slovo „rozčúli“ mi pripadá príliš krotké na to, s akou odvážnou (na katastrofický vysokorozpočtový hollywoodsky veľkofilm) víziou prišiel Edwards. Ale mne sa to páčilo (paradoxne Monsters, ktoré boli v tomto ešte extrémnejšie, sa mi nepáčili).

Konkurenčný (o rok starší) Ohnivý kruh Guillerma del Tora bol niekde úplne, úplne, úplne, úplne, ale fakt úplne inde. Edwardsov prístup mi pripadal osviežujúci. Obludy predstavuje ako ničivú, ťažko zastaviteľnú prírodnú silu, pred ktorou nemožno utiecť. Ako vraví Ken Watanabe, arogancia človeka spočíva v presvedčení, že môže zvíťaziť nad prírodou. S tým plne súhlasím.

Monsters šetrilo obludami a nepáčilo sa mi. Godzilla tiež šetrí... a páči sa mi. Ako je to možné? Okrem vydarenejšej atmosféry a lepšieho scenára za to môžu herci, ktorí nie sú ktovieako dobrí, ale sú určite lepší, ako nezaujímavá dvojka z Monsters. Väčšina hercov sa naozaj pokúša hrať (David Strathairn, Juliette Binocheová, Bryan Cranston) a to aj ľudia, ktorí to zatiaľ príliš nevedia (Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsenová). Asi najlepší je Watanabe, ktorý vyzerá ako titulný hrdina, no po polovičke mizne z plátna a keď sa objavil na konci, bol som prekvapený, že tam je.

Absolútne som netušil, že Godzilla bude dobrá a bude bojovať na strane ľudstva proti dvom iným príšerám. Počujete dobre. Svet je postupne ničený dvomi ohromnými netvormi, ku ktorým sa pomaly, no o to nezastaviteľnejšie, blíži stará dobrá Godzilla, ktorá ich vystopuje, pobije sa s nimi, zabije ich, zomrie, ožije, zmizne v mori a vynorí sa v dvojke. A páčil sa mi jej dizajn, ktorý je návratom k starým časom a nie je to trápny pokus urobiť z nej T-Rexa.

Na mňa Godzilla fungovala. Bola presvedčivá, naliehavá a v dobrom nepríjemná, zlovestná a občas dokonca mrazivá. Nie som prekvapený, že mal Edwards takú víziu, akú mal. Som ale prekvapený, že mu to producenti dovolili zhmotniť a rovnako som prekvapený, že to zobrali diváci a urobili z Godzilly hit.

P.S. – Pred premiérou sa hovorilo, že scenár vylepšoval Darabont a Godzillu predhrával Andy Serkis, ale pokiaľ viem, nakoniec oficiálne títo páni na snímke nepracovali.

Godzilla, USA | Japonsko 2014, cca 123 minút

Réžia: Gareth Edwards. Scenár: Max Borenstein, Dave Callaham. Hudba: Alexandre Desplat. Kamera: Seamus McGarvey. Hrajú: Aaron Taylor-Johnson, Bryan Cranston, Elizabeth Olsenová, Juliette Binocheová, David Strathairn, Ken Watanabe, Richard T. Jones a ďalší

............................................................................................................................