Burning Bright [4O %]
Vraždiaca zver
Utorok, 03 December 2013 03:00

Recenzia hororu o dievčati a jej autistickom bratovi, ktorých v zabarikádovanom dome prenasleduje tiger.

Mladá študentka Kelly (Briana Eviganová z LET´S DANCE 2: STREET DANCE) musí odmietnuť štipendium na vysokú školu, lebo by sa (po samovražde matky) nemal kto postarať o jej autistického bračeka. Jej nevlastný otec (Garret Dillahunt) jej však zobral všetky finančné rezervy... a kúpil za ne tigra. Konkrétne preto, aby pri dome vybudoval malé safari, do ktorého mu budú za vstupné chodiť okoloidúci. Nebezpečného tigra, ktorý je taký drsný, že jeho cirkusový majiteľ (Meat Loaf – KLUB BITKÁROV) bol rád, že sa divokej mačkovitej šelmy zbavil.

Keď sa Kelly dozvie, že otec ju pripravil o peniaze (za ktoré chcela brata umiestniť do odbornej starostlivosti a pokračovať v štúdiu), nahnevane (aj s bratom) odchádza na návštevu do otcovho domu. Keďže sa k oblasti blíži hurikán, všetky dvere a okná sú zadebnené. Kelly sa rozhodne s bratom počkať v dome, kým hurikán odíde. Otec odišiel do krčmy a v dome, z ktorého sa prakticky nedá dostať von, okrem ich dvoch nikto nie je. Okrem tigra.

BURNING BRIGHT je jednoduchý americký horor, ktorého plusy sú, že nie je taký hlúpy, ako mohol byť, že postavy sa správajú v danej šialenej situácii pomerne realisticky (a pomerne realisticky pôsobí aj v iných filmoch neznesiteľná vec, že v návale paniky nevedia dobre mieriť a strieľať), je krátky a nie je to žiadna tupá (ani iná) vyvražďovačka.

Mnohým hororovým fanúšikom možno bude prekážať, že sa do domu nejakým spôsobom nezatúlajú viaceré od prvej chvíle na odpis určené postavy. No mne sa páčilo, že celý film je len o boji dvoch súrodencov s tigrom. Nejedná sa teda o žiadnu masakru, keďže zviera nemôže zabiť jediné dve postavy v prvej minúte. Takže žiadny poštár, žiadny údržbár, žiadna pomocná kuchárka. Len oni dvaja a tiger.

Film napriek tomu ponúka zopár krvavejších detailov, keďže tigra nezastavia žiadne dvere a občas sa so súrodencami dostane do prílišného blízkeho kontaktu. Finále už je troška vykonštruované (tiger skočil práve na tú postavu, na ktorú nakoniec skočil a nie na nejakú úplne inú, pritom všetky stáli tesne pri sebe). No vzhľadom na pomerne logické jednanie hrdinov mu to odpúšťam. Neviem síce, či by použitie voňaviek aj v skutočnosti fungovalo, ale tvorcovia to nakrútili tak, že som tomu veril.

Rovnako som nemal problém s tým, ako je prezentovaný tiger. Viem, že to nie je žiadna bábovka a určite to nie je ani sprosté, pomalé a fyzicky slabé zviera. Niekto si možno povie, že to s tým mobilom bolo predsa len už priveľa, ale podľa mňa vyzváňanie dráždilo tigrov citlivý sluch a tak naň zaútočil. Tiger nie je žiadny vegetarián. Je to dravec a perfektný predátor, ktorý je zvyknutý loviť živé mäso, prehryznúť mu tepnu a zožrať ešte teplé. Takže ak niekomu pripadalo jednanie tohto filmového tigra prehnane hororové, mne nie.

Oceňujem tiež to, že k vysvetleniu, čo robí tiger v dome, došlo tak, ako došlo a nie inak (tiger klietku prebúral a do domu vbehol bez toho, aby si to niekto všimol a omylom ho v ňom zabarikádovali aj s dievčaťom a jej bratom).

Oceňujem tiež logické vysvetlenie toho, prečo sa z domu nedá dostať (hurikán).

Keďže je príbeh veľmi jednoduchý, film trvá cirka hodinu a 17 minút čistého času, pričom prvých 30 minút sa buduje atmosféra. Tiger do hry naplno vstúpi až v tridsiatej prvej minúte. Potom z nej ale už nevystúpi a hoci sú scény s ním klišé (útek šachtou na špinavé oblečenie), sú nakrútené tak zručne, že mi to neprekážalo. Predovšetkým preto, že ak necháme bokom zopár trikových sekúnd, tiger z tohto filmu je skutočný. Scény s ním pôsobia preto oveľa hrozivejšie, ako keby bol počítačový.

Mačkovité šelmy sa v hororoch objavujú nečastejšie, ako psy a spol. (CUJO, KRUTÁ RASA, PES BASKERVILLSKÝ) a ak necháme bokom „hosťovania“ („mobil-video“ z UDALOSTI, Church z kingovky CINTORÍN ZVIERATIEK a marí sa mi, že sa mihli aj v talianskej DIVOKEJ ZVERY/1984), spomínam si len na africkú KORISŤ s Petrom Wellerom a na vynikajúcich LOVCOV LEVOV. Takže hororových fanúšikov určite poteší, že mačkovitá šelma dostala ďalší film.

Jedná sa zároveň o zápletku spadajúcu do škatuľky „v dome ma ohrozuje nebezpečné zviera“. Celý film (plus mínus) sa totiž odohráva v uzavretom priestore, v ktorom je okrem hrdinky zabijacke zviera. Aj takýchto hororov je veľmi málo (MAMBA).

Filmu dosť pomáha pomerne sympatická čoraz viac sa od potu lesknúca hrdinka. Aj to, že tradičná hororová zvieracia téma je obohatená o pomerne originálny (v tomto type hororu) nápad umiestniť do deja autistické dieťa (scenár napísali dve ženy). Napriek tomu ma to príliš nenadchlo a rozhodol som sa dať prísnejších 40%.

Burning Bright, USA 2010, cca 86 minút

Réžia: Carlos Brooks. Scenár: Christine Coyle Johnsonová, Julie Prendiville Rouxová. Hudba: Zack Ryan. Kamera: Michael McDonough. Hrajú: Briana Eviganová, Charlie Tahan, Garret Dillahunt, Meat Loaf a ďalší