Zradná hlbočina [6O %]
Vraždiaca zver
Streda, 16 Október 2013 03:00

Recenzia žraločieho hororu Rennyho Harlina. V mene boja proti strašnej chorobe z nich urobila spodok potravinového reťazca.

Obsahuje spoilery.

Mladá ambiciózna vedkyňa chce vynájsť liek na Alzheimerovu chorobu. Prekvapivo v rozľahlej podmorskej základni vďaka zmutovaným obrovským žralokom (presnejšie látkam z ich mozgov). Geneticky upravené stroje na zabíjanie sa však vymknú spod kontroly a nastáva boj o holý život...

ZRADNÁ HLBOČINA to nemala ľahké. Jej scenár sa údajne túlal Hollywoodom od začiatku 90-tych rokov. Nakoniec síce pristál vo Warner Bros., tam ho ale odmietli sfilmovať s tým, že jeho technická stránka je príliš náročná a tu a teraz niečo také proste nie je reálne sfilmovať (za rozumný peniaz).

Bolo to tak; v prvej polovici 90-tych rokov sa síce pomaly ale iste začínali robiť trikové revolúcie (TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA/1991, JURSKÝ PARK/1993), ale bol to predsa len iba počiatok novej éry. Nečudo, že o ZRADNÚ HLBOČINU nikto nemal napriek pomerne dobrému scenáru záujem. Príbeh bol plný žralokov žerúcich ľudí (alebo iných žralokov) a na rozdiel od ČEĽUSTÍ Stevena Spielberga sú tieto krásne a pritom desivé zvieratá vidieť „poriadne“ (teda žiadne čeľustovské iba náznaky plutvy) a veľmi často. Miestami možno až pričasto. To by naozaj nebol lacný špás.

Je preto paradoxné, že keď nakoniec po nekonečnom čase odkladov v roku 1999 predsa len došlo k nakrúcaniu, vzhľad žralokov sa stal najhoršie zvládnutou vecou na filme. Celé to skrátka príliš nevyšlo a to napriek tomu, že režisér fínskeho pôvodu Renny Harlin dovtedy mal bohaté skúsenosti s technicky náročnými filmami (NOČNÁ MORA V ELM STREET 4: VLÁDCA SNOV, SMRTONOSNÁ PASCA 2, CLIFFHANGER).

A napriek tomu, že rozpočet sa pohyboval na v tej dobe pomerne vysokej číslovke 80 miliónov.

A napriek tomu, že hoci je herecké obsadenie takmer výborné, nepozostáva zo žiadnych drahých hviezd. Takže väčšina rozpočtu mohla byť investovaná do trikov, akcie a majestátnej výpravy.

A napriek tomu, že pre Harlina ZRADNÁ HLBOČINA predstavovala (po prepadákoch OSTROV HRDLOREZOV a DLHÝ BOZK NA DOBRÚ NOC, „vďaka“ ktorým zničil najskôr štúdio Carolco a potom manželstvo s Geenou Davisovou) vítaný oddych od filmov, od ktorých svet čakal až príliš veľa. Predsa len, od žraločieho krváku svet neočakáva nič. Preto sa nakrúcanie čohosi takého môže javiť ako v dobrom neambiciózne a oddychové.

Nuž, takže napriek tomu všetkému dopadli trikové scény so žralokmi v lepšom prípade na trojku, v niektorých scénach v podstate ale na päťku. Pozerať sa na niektoré zábery (zožratie Samuela L. Jacksona) je zlo. „Skutočná“ masa vody, neustále sa valiaca priestormi, v ktorých nemá čo robiť, je oveľa strašidelnejšia.

Dobrou správou je, že triky nie sú všetko a film má toľko iných plusov, že dodnes (odkedy som ho videl prvý raz v kine) občas rozmýšľam, prečo mu nedám 80%. Veď sa jedná o jeden z najvydarenejších žraločích krvákov desaťročie. Čo ale bohužiaľ neznamená, že sa jedná o taký fenomenálny zázrak, akým boli kedysi ČEĽUSTE. Len mimo Spielberga skoro nikto za celé desaťročia nebol schopný nakrútiť kvalitný „seriózny“ žraločí horor.

Aké plusy ZRADNÁ HLBOČINA napríklad má?

Napríklad silné herecké obsadenie, pričom schopní herci hrajú väčšinou zaujímavo napísané postavy:

Samuel L. Jackson (JURSKÝ PARK) ako traumatizovaný bohatý sponzor Russell Franklin, ktorý sa cez víkend rozhodne skontrolovať svoju investíciu.

Saffron Burrowsová (WING COMMANDER) ako inteligentná, ale chladná, vedkyňa Susan McCallisterová. Síce ju vo vynájdení zázračného lieku motivujú osobné ťažké životné skúsenosti, ale v honbe za cieľom stratila samú seba i morálku a ide cez mŕtvoly.

Thomas Jane (VRANA 2: MESTO ANJELOV) ako drsný no férový expert na žraloky Carter Blake, ktorý jej chtiac-nechtiac musí pomáhať, lebo má záznamy v registri trestov a vie, že nikto iný mu zamestnanie nedá. Hoci je Burrowsová hlavná ženská a Jane hlavný mužský hrdina, v skutočnosti z toho nielenže nie je láska, ale je to väčšinu minutáže takmer až nenávisť, čo je osviežujúce a vítané.

Michael Rapaport (KRAJINA POLICAJTOV) ako jeho verný, aj keď mierne hlúpy, kamarát Tom.

Stellan Skarsgård (DOBRÝ WILL HUNTING) ako cynický vedec Whitlock a Jacqueline McKenzieová ako morská biologička a zároveň jeho mladá milenka Janice.

Skupinku uzatvára LL Cool J (HALLOWEEN: H20) ako bezmenný kuchár s prezývkou „Kazateľ“, jeho hovoriaci drzý papagáj (!) a a Aida Turturroová („Sopranovci“) v úlohe niečo ako spojovateľky základne s pevninou. Ako vidíte, je to bizarný mix absurdne skombinovaných hercov z celého sveta a zo všetkých filmových žánrov.

Dobrou správou je, že scenár nielenže nie je hlúpy, ale možno by sa dokonca dalo povedať, že je inteligentný. Scenáristi sa evidentne hrajú s fanúšikmi žraločích terorov. Dobre poznajú žánrové klišé a robia všetko pre to, aby ich alebo nepoužili alebo použili nečakaným spôsobom. Okrem pomerne brutálneho poradia úmrtia postáv (i ako fanúšik žraločích hororov som bol aspoň trikrát zaskočený niektorou smrťou) je to badať napr. v týchto scénach:

1) V úvode s opitými tínedžermi čakáte desivú masakru, no v poslednej chvíli na scénu príde záchrana, žraloka zlikviduje a nikto (!) neumrie.

2) Na konci čakáte, že jeden zo žralokov prežije a úspešne odpláva v ústrety sequelu. Ale nie, nič také sa nestane.

Okrem kvalitných postáv, hercov a prekvapivo scenára, je treba oceniť atmosféru. Panoramatické zábery na nádhernú hororovú kulisu v podobe starej podmorskej základne s moderným vybavením, ktorá vyčnieva nad pochmúrnu hladinu. K tomu tiesnivá hudba a znepokojivé kameramanské zábery na depresívnym dojmom pôsobiace more, z ktorého sa kedykoľvek môže vynoriť niečo obrovské a hladné.

Atmosféra ticha pred búrkou (cca prvých 30 minút) snímke dodáva možno paradoxne ešte väčšie napätie, ako „zvyšok“ filmu, v ktorom nastáva krvák. Keď Harlin rozpúta „klasický“ mix akcie a trikov, stáva sa z toho vyvražďovačka. Prestáva ísť o herecké výkony i dialógy a napriek osviežujúcemu nečakanému úmrtiu postáv to začína byť nuda.

Našťastie aj v týchto momentoch tvorcovia prichádzajú s odľahčením (našťastie bez toho, aby ním ničili vážnu hororovú atmosféru – recept na omeletu). Dosť tomu pomáha už spomínané poradie úmrtia postáv a aj medzi akčnými scénami sa Harlinovi podarí občas nájsť chvíľku ticha na dialóg a vzťahy. Prekvapivo to nie je smiešne. V akčných scénach neváha kopírovať sám seba (CLIFFHANGER).

Originálne nápady. Jacksonov motivačný monológ o alpskej tragédii (zakončený poriadne nečakane), Stellanova ruka, Stellan pripútaný k lôžku pod vodou, kuchár v rúre alebo postupne zaplavovaná šachta (hore v bezpečí ľudia, dole nebezpečný žralok... ale hladina stúpa).

Negatívom sú aj už spomínané efekty. Z takýchto žralokov práve dvakrát veľa strachu nejde, čo je „troška“ problém. ZRADNÁ HLBOČINA sa zaradila medzi solídnu vtedajšiu vlnu nenáročných, ale nie úplne hlúpych hororov typu RELIC (1997), MIMIC (1997), už spomínaný HALLOWEEN: H20 (1998), VIKIGOVIA (1999, aj keď to oficiálne príliš veľký horor nie je) či MUŽ BEZ TIEŇA (2000).

Deep Blue Sea, USA | Austrália 1999, cca 105 minút

Réžia: Renny Harlin. Scenár: Duncan Kennedy, Donna a Wayne Powersovci. Hudba: Trevor Rabin. Kamera: Stephen F. Windon. Hrajú: Thomas Jane, Saffron Burrowsová, LL Cool J, Michael Rapaport, Stellan Skarsgård, Samuel L. Jackson, Aida Turturroová a ďalší