Nástrahy džungle [2O %]
Vraždiaca zver
Streda, 28 August 2013 04:00

Recenzia prevažne indického hororového pokusu o vraždiacom leopardovi.

Tak vám poviem, to teda bolo! Indický horor so zabijackym leopardom. Pričom zúfalým a neschopným Indom (ktorých filmová reč je úplne iná ako európska, ázijská či americká – viď. stále sa smejúci chlapec?!?!) z nejakého tajomného dôvodu pomohli Briti a Američania.

Pôvodne som to ale nevedel. Predpokladal som, že film vyrobili Američania a vyhľadal som si ho preto, lebo rád pozerám horory, v ktorých ľudí ohrozujú zvieratá. Ako divák, ktorý rád pozerá filmy, v ktorých ľudí ohrozujú zvieratá, tým pádom viem, že hororov s vraždiacimi mačkovitými šelmami je málo. Hororov o krokodíloch či hadoch je veľa, hororov s „mačkami“ nie. Spomínam si snáď len na vynikajúcich LOVCOV LEVOV (1996), priemernú leviu KORISŤ (2007) s Petrom RoboCopom Wellerom a na solídny komorný BURNING BRIGHT (2010) s dievčaťom, ktoré je v dome zatvorené s tigrom. Preto, keď som sa dozvedel, že NÁSTRAHY DŽUNGLE sú o zabijackom leopardovi, vedel som, že si ich nemôžem nechať ujsť.

Po chvíľke pozerania som ale začal mať pocit, že niečo nie je v poriadku. U indických detí z prológu som to ešte neriešil, ale keď som videl, ako vyzerajú hlavné postavy, pochopil som. Toto je nefalšovaný indický horor!

Priemerný človek vidí za život minimum indických filmov, nieto ešte hororových. Ani ja nie som výnimka, ale pravdupovediac som sa v tej chvíli vlastne potešil. Predsa len, mám pocit, že ak by film robili čisto Američania, vykľulo by sa im z toho nudné béčko s predvídateľným scenárom, klišé postavami a samozrejme počítačovým leopardom. Prítomnosť Indov v takto ladenom príbehu vo mne navodila presvedčenie, že to bude originálne, nepredvídateľné a celkovo „iné“.

Nemýlil som sa, ale už to môžem povedať nahlas. Asi by som si radšej pozrel americké béčko s predvídateľným scenárom, klišé postavami a počítačovým leopardom.

NÁSTRAHY DŽUNGLE sú totiž obskúrny film. Väčšinu času je to ale proste len mimoriadne obyčajná fádna nuda. Absurdný je už scenár, ktorý je skoro rovnakou mierou ako o vraždiacim zvierati, tak o rozhádanom nesympatickom páriku, ktorý rieši problémy s neplodnosťou a neverou. Smrteľne vážne – tieto veci sa tu naozaj riešia a miestami dokonca tak seriózne a dôležito, že leopard ustúpi do úzadia a keď sa neskôr znova objavil na scéne, bol som prekvapený, že tu vôbec nejaký leopard je!

Možno si myslíte, že preháňam. Ale mimo prológu s dvoma deťmi, akčného finále (napriek tomu veľmi nezáživnému) a pár drobnostiam v strede (mimoriadne naturalistický pohľad na to, čo zostane z dieťaťa, ktoré zabije leopard), tu vraždiace zviera vôbec nie je a ak si myslíte, že preháňam, tak vám prajem pri overovaní si môjho tvrdenia poriadne pevné nervy.

Režisér, ktorý si zo celé zároveň aj zostrihal, má evidentne občas problém s najzákladnejšou rečou, akou sa každý normálny film vyjadruje. Takmer som spadol zo stoličky pri scéne, v ktorej hrdinovia cestujú autom, obdivujú krásu džungle, s nadšením sledujú „stádo“ opičiek, zrazu pozrú pred seba... a SLON UPROSTRED CESTY! Kde sa tam vzal? V sekunde vyrástol zo zeme? Jedine. Film má miestami základné technické strihové nedostatky a keď si takéto veci všímam ja (teda človek, ktorý nikdy nič filmové neštudoval), tak je to sila.

Prečo teda „až“ 20%? Vlastne neviem. Možno preto, že som v živote videl EŠTE oveľa horšie filmy. Ale musím povedať, že pár plusov by sa predsa len našlo. Napríklad už spomenutá scéna so znetvoreným dieťaťom, to som naozaj nejaký čas nedokázal dostať z hlavy. Mimo toho mi ale žiadne ďalšie plusy nenapadajú, herci sú v podstate až odporní (a majú brutálne mená ako Pritam alebo Bhola Ram!), režisér nevie čo má robiť (nevraviac o jeho pisateľských schopnostiach – áno, napísal si aj scenár), producenti sa tomu len bezradne prizerali, leopard je nudný a v celej svojej kráse sa objaví len zriedka (a vtedy je ešte nudnejší, ako keď sa objavuje iba v náznakoch) a o nejakých krásach indickej divočiny tiež nemôže byť reč (väčšina scén sa odohráva v budove alebo v noci). Takže čo? Takže ďakujem pekne.

The Forest, India | USA | Veľká Británia 2009, cca 88 minút

Réžia a scenár: Ashvin Kumar. Hudba: Matt Robertson. Kamera: Markus Hürsch. Hrajú: Ankur Vikal, Salim Ali Zaidi, Nandana Senová a ďalší