King Kong (80 %)
Vraždiaca zver
Utorok, 02 Jún 2009 16:05

Recenzia dobrodružnej snímky Petra Jacksona KING KONG (2005).

„Nič dobré nevydrží dlho.“ Ambiciózny režisér (Jack Black), uznávaný scenárista (Adrien Brody) a neuznávaná herečka (Naomi Wattsová) vyrazia na Ostrov lebiek za najväčším dobrodružstvom svojho života. Až keď je neskoro zistia, že to s dobrodružstvom nemá nič spoločné...

Po megaúspechu fantasy trilógie PÁN PRSTEŇOV mohol novozélandský šialenec Peter Jackson (ďalej napr. BRAINDEAD – ŽIVÍ MŔTVI alebo NEBESKÉ STVORENIA) robiť všetko a tak sa konečne rozhodol splniť si svoj životný sen: nakrútiť remake čierno-bielej klasiky z 30-tych rokov 20. storočia KING KONG (následný remake s Jeffom Bridgesom a jeho absurdný sequel KING KONG ŽIJE ignoruje).

Cirka dvestomiliónový KING KONG je ako Kong. Disponuje neovládateľnou silou, ktorou sa rúti dopredu, nech už mu v ceste stojí čokoľvek: vojenské džípy alebo diváci, ktorí pozabudli na najčistejšie pocity, aké má hollywoodsky veľkofilm vyvolávať.

Film a aj Kong majú spoločných i veľa ďalších vecí. Režisér Denham, v podaní Jacka Blacka, nepripomína iba Orsona Wellesa a Eda Wooda, ale i samotného Jacksona; nielen v ich snahe nakrúcať obrovské filmy (a posadnutosti byť milovanými, oslavovanými a ospevovanými), ale i v takej triviálnosti, akou je nadváha. I keď... Jackson do náročného nakrúcania predsa išiel drasticky schudnutý! Je potešiteľné, že napriek gigantickému rozpočtu - a ešte väčším ambíciám – režisér začínajúci nechutnými gore splattermi nestratil zmysel pre humor (bez toho, aby ním narúšal scenár, ktorý je prekvapivo vážny a miestami takmer až hororový, či už scéna s kanibalmi alebo obrovským hmyzom).

Určite sa nájdu diváci, pre ktorých KING KONG bude hlúpa rozprávka. Pritom rozprávkou aj naozaj JE. A to z čias (mimochodom bravúrne vykreslenej) Hospodárskej krízy, kedy na mapách ešte neboli zakreslené všetky ostrovy sveta. Jackson postavil nádherný, obrovský, monumentálny, epický, povznášajúci, vznešený, smutný, vtipný, krutý a drsný ostrov ukrytý v akoby večnej hmle. Na výslednej atmosfére má leví podiel melancholický, chytľavo smutný hudobný motív Jamesa Newtona Howarda. Lebo ako vraví mladík Jimmy v podaní Jamieho Bella (BILLY ELLIOT), „tento príbeh nie je dobrodružný, však pán Hayes?“.

KING KONG je po vizuálne stránke obor. Podobne, ako kľúčová postava PÁNA PRSTEŇOV Gloch, ani kľúčová postava dnešného filmu v realite neexistovala. Ostatne, päťmetrového gorilieho samca by ste hľadali dlho. Strašidelný, primitívnymi kanibalmi z Ostrova lebiek uctievaný Kong, pozostáva zo špeciálnych efektov natoľko kvalitných, že sa pred nami objavujú nie triky, ale „skutočný“ dýchajúci obrovský gorilí samec, posledný svojho druhu. Má zle zrastenú čeľusť a zlepené chlpy, po večeroch sedí na okraji priepasti a kontroluje z výšky na svoje džungľové teritórium.

Ľudia z mäsa a kostí v kongovskej mytológii nie sú zasa až tak dôležití, takže neprekáža, že Wattsová (21 GRAMOV, KRUH 2), Brody a Black sú „len“ dobrí. Je ale zaujímavé, že kým oni sú „iba“ obstojní, vyložene podporné postavičky sú fantastické: nekompromisný ale spoľahlivý kapitán Thomas Kretschmann, jeho rešpekt budiaci zástupca pán Hayes v úchvatnom podaní majestátneho Afroameričana Evana Parkea, sympaťák Jimmy (a to by bolo, aby si jeho herecký predstaviteľ aj v tomto filme nezatancoval!) a fantasticky zábavný (pravda, mierne nehygienický...) kuchár Lumpy (ktorého ho si s chuťou vystrihol Andy Serkis s možno najvtipnejšou hláškou filmu: „Takú obrovskú stopu mohol urobiť jediný tvor na svete.“ - Nervózna chvíľa hrobového ticha. - „Snežný muž!“).

Priveľa postáv má ale i mínus: scenáristom sa pri najlepšej vôli nepodarí uzavrieť príbeh každej z nich a tak niektoré (a prekvapivo ich nie je najmenej, vlastne komplet preživšia posádka lode!!) skrátka v jednej chvíli proste zmiznú z deja a už ich nikdy neuvidíme. No čo, asi odplávali za ďalším dobrodružstvom. Na strane druhej, film nestíha nudiť, takže si to všimnete až po záverečných titulkoch, čo je super a vypovedá to o kvalitách samotnej snímky.

Je zaužívané pravidlo, že remake má zmysel napr. ak zostarla vizuálna stránka originálu. V tom jedinom ostatne tromfla Burtonova PLANÉTA OPÍC (2001) tú z roku 1968. Jackson do toho ale nešiel kvôli vizuálnym orgiám. Išlo mu o to, aby z unavených divákov vydoloval polozabudnutý pocit, keď si sadnú do kina, zhasnú svetlá, červená opona sa rozvinie a na striebornom plátne sa objavia prvé obrazy. Sú to obrazy do iného sveta.

P.S. Viac ako trojhodinová (!) snímka získala Oscara za najlepší zvuk, strih zvuku a špeciálne efekty.

King Kong, USA/Nový Zéland, cca 187 minút

Réžia: Peter Jackson. Scenár: Peter Jackson, Fran Walshová, Philippa Boyensová (podľa filmu z roku 1933). Kamera: Andrew Lesnie. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Adrien Brody, Naomi Wattsová, Jack Black, Adam Serkis, Thomas Kretschmann, Jamie Bell, Colin Hanks, Evan Parke a ďalší