Jurský park 3 [6O %]
Vraždiaca zver
Piatok, 14 Jún 2013 04:00

Recenzia dinosaurieho dobrodružstva z dielne Stevena Spielberga JURSKÝ PARK 3 (2001).

Je to už dávno, čo paleontológ Alan Grant (Sam Neill) zažil na Isla Nublar vražednú návštevu exkluzívneho „zábavného“ parku miliardára Johna Hammonda. Nečudo, že návštevu jeho druhého ostrova, Isla Sorny, radšej prenechal svojmu kolegovi z „jednotky“ - matematikovi a samoľúbemu expertovi na teóriu chaosu Ianovi Malcolmovi. No hoci je odvtedy nad Sornou prísny zákaz preletov (nevraviac o vstupe), dinosaury tam stále žijú. Nad ostrovom úplne získala vládu príroda. No kde sú peniaze, tam je aj vôľa kostarických úradov. Takže bohatí manželia Kirbyovci (Téa Leoniová a William H. Macy) dostali povolenie na prelet. Keďže Alan zasa potrebuje peniaze, nechá sa aj so svojím mladým pomocníkom (Alessandro Nivola – brat Cagea resp. Travoltu v TVÁRI TOHO DRUHÉHO Johna Woo) prehovoriť, aby im robil sprievodcu. Už krátko po prílete sa ale ukáže, že všetko je inak a nastáva, pozor spoiler, boj o holý život...

JURSKÝ PARK 3 prišiel do kín v roku 2001. Teda 8 rokov po prvej časti Stevena Spielberga. Tá sa stala gigantickým celosvetovým trhákom, spoločenským fenoménom (deti zrazu chceli byť paleontológmi!) a trikovo revolučným projektom. Nasledovala zbytočne temná dvojka (1997), znova v Spielbergovej réžii. Stala sa hitom, ale už to nebol až taký obľúbený film, ako „jednotka“. Napriek tomu by bola z komerčného hľadiska hlúposť nepokračovať. Spielberg zostal aspoň ako producent a na réžiu trojky najal skúseného remeselníka Joea Johnstona (predtým JUMANJI, potom VLKOLAK, OCEÁN OHŇA a CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER).

Hoci trojka pôsobí ako chudobnejší príbuzný prvých dvoch dielov, v skutočnosti bola najdrahším dielom série: stála takmer 100 miliónov, kým prvý stál 60 a druhý o 10 viac. Paradoxne, napriek tomu pôsobí (a napriek exotickej zelenej hornatej ostrovnej výprave s riekami a širokými lúkami) trojka... nuž... troška televízne. Je to dané jednak tým, že neobsahuje desiatky ľudí/dinosaurov ako dvojka („záchranná“ skupinka nemá ani desať osôb, takže je logické, že po počiatočnej vyvražďovačke sa tempo musí upokojiť, ak sa nemá jednať o kraťas) a jednak je to daň za to, že kým pred prvým dielom boli počítačové efekty prakticky nedostupné, o roku 2001 sa už nič také povedať nedalo. Raz darmo, doba pokročila a vtedy už malo počítačové triky kdejaké televízne seriálové béčko (napr. „Stratený ostrov“ s Williamom Snowom a Rachel Blakelyovou).

V rámci možností je v JURSKOM PARKU 3 prítomná mierna nostalgia. Ak necháme bokom, že dej sa odohráva na rovnakom ostrove ako dvojka (čo je pre fanúšikov samo osebe celkom pôsobivé), je tu napr. v dobrom smutné úvodné cameo Laury Dernovej, ktorá nakoniec (napriek očakávaniam) neskončila v Alanovom náručí. Žiadne ďalšie známe tváre (ľudské) sa už síce neobjavia, ale poteší, že sa tvorcovia nedištancovali (ostatne, prečo aj) od predchádzajúcich dielov a do trojky zakomponovali hŕstku vtipných hlášok o San Diegu a Ianovi Malcolmovi.

Trojka je príjemne priamočiara, sympaticky obsadená a má dobré akčné scény. Hoci je scenár veľmi jednoduchý (už sa na ňom nepodieľal David Koepp a trojka na rozdiel od jednotky a dvojky nemá žiadnu knižnú oporu u Michaela Crichtona), je zároveň plný pomerne originálnych nápadov. „Nový“ režisér si mohol dovoliť milé drobnosti, na aké by Spielberg možno nemal náladu (hovoriaci dinosaurus, vyzváňajúci dinosaurus). Mňa osobne dvojka nudila aj preto, že namiesto menších dinosaurov (Velociraptory) vsadila na obrovské kusy (párik T-Rex + mláďa). V trojke majú tieto kolosy skôr cameo a do popredia sa dostali moji velociraptorí obľúbenci z prvej časti. Scenáristi sa ich snažia obohatiť o nové fakty (tentokrát sú o dosť inteligentnejší), ale v konečnom efekte je to skôr okrasa, na dej to veľký vplyv nemá. A rozhodne ma potešilo aj to, že v trojke konečne uvidíme Pterodaktylov (mali byť už v dvojke).

Lietajúce opachy sú také dobré, že som si až na štvrté pozretie začal klásť otázku, prečo nikdy z ostrova neodleteli (našťastie to na konci napadne aj tvorcom). Zaujímavý je tiež:

1) extrémne jednoduchý spôsob, ako hrdinovia porušia prísny zákaz letu na Isla Sornu (vypnú vysielačku, z ktorej ich kostarický hlas varuje, aby to nerobili!)

2) nápad Kirbyovcov ako na ostrove vypátrať syna (pristáť s lietadlom na najbližšej lúke, vypnúť motory, všetci vyjsť von, začať hulákať z lampiónov synovo meno a byť šokovaný, keď sa o 60 sekúnd ozve prvé zarevanie mäsožravého dinosaura!)

Tvorcovia síce v rámci reklamnej kampane sľubovali, že trojka bude najdrsnejším filmom ságy, ale, pravdupovediac, príliš som si to nevšimol. Už prvý diel mi pripadal v niekoľkých momentoch takmer až hororový, čo o trojke povedať s čistým svedomím nemôžem.

Trojka pravdaže už nemá veľa spoločného s onou pre mňa nezabudnuteľnou čarovno-magickou atmosférou prvej časti, ktorú som videl v kine niekoľkokrát ako tínedžer. Prvý prelet nad planinami plnými dinosaurov sa o to síce snaží (určite pomohlo, že sa tvorcovia, na rozdiel od dvojky, nehanbia za skvelý hlavný hudobný motív „jednotky“ a pomerne často ho opakujú), ale už to bohužiaľ proste nie je ono.

Hoci má dvojka ešte aj dnes kvalitné efekty, čo sa o trojke už až tak povedať nedá (naozaj mi niektoré efekty pripadali horšie, ako v staršej dvojke), páčila sa mi trojka viac, lebo napríklad:

1) na nič sa nehrala (čo je prekvapivé, pretože scenár napísali Jim Taylor a Alexander Payne, ktorí o tri roky neskôr dostali Oscara za scenár k BOKOVKE)

2) mala svižné tempo (s hodinou a pol je najkratším dielom série)

A tým si ma získala. Nič to ale nemení na tom, že sa jedná až o podozrivo jednoduchý film. Je podozrivo krátky a má podozrivo priamočiary dej. Celkom verím tomu, že prvá klapka údajne padla keď ešte nebol dokončený scenár. Čo je už samo osebe zlé. Navyše mal hlavnú rolu vraj pôvodne zasa hrať Goldblum, no kvôli zraneniu ju musel niekoľko dní pred začiatkom nakrúcania odmietnuť...

Jurassic Park III, USA, cca 92 minút

Réžia: Joe Johnston. Scenár: Peter Buchman, Alexander Payne, Jim Taylor. Hudba: Don Davis. Kamera: Shelly Johnson. Hrajú: Sam Neill, William H. Macy, Téa Leoniová, Alessandro Nivola, Trevor Morgan, Michael Jeter, Laura Dernová, Julio Oscar Mechoso a ďalší