Piraňa 3DD [4O %]
Vraždiaca zver
Utorok, 21 Máj 2013 04:00

Recenzia rybacieho krváku s menšími rolami Vinga Rhamesa, Christophera Lloyda a Davida Hasselhoffa PIRAŇA 3DD (2012).

Na pôvodnej PIRANI (r. Joe Dante) z roku 1978 som vyrastal. Z nostalgických dôvodov by som jej určite dal 80%, ale ak by som ju prvý raz v živote videl dnes a nie pred dajme tomu sedemnástimi rokmi, asi by to nad 40% nebolo. Dodal by som, že to má určité atmosférické čaro, ale inak je to béčko určené len pre intenzívnych hororových fanúšikov a nie pre „normálneho“ diváka. Asi by som ale ešte i dnes ocenil, že sa nejedná o morbídnu komédiu, ale o vážny horor s absurdnou zápletkou (teda niečo ako SLIMÁCI z roku 1988).

V roku 1981 pribudla dvojka s podtitulom LIETAJÚCI ZABIJACI a režijne ňou debutoval James Cameron. Nakrúcanie sa ale kvôli ustavičným bojom s producentom Ovidiom G. Assonitisom (ktorý predtým režíroval CHÁPADLÁ) pre budúceho režiséra TITANICU stalo nočnou morou, z ktorej si odniesol podlomené duševné zdravie. Film som našťastie nevidel. Ušla mi aj pirania televízna verzia z roku 1995.

Následne nastalo ticho... prerušené pred troma rokmi remakeom Alexandrea Ajau (NOC S NABRÚSENOU BRITVOU, remake HORY MAJÚ OČI). Z toho sa v kinách nestal taký fenomén, ako čakali producenti. Zrejme si mysleli, že ak to bude mládeži neprístupné (hlavne čo sa sexu a gore týka), stane sa to väčším trhákom ako AVATAR. V skutočnosti to až také horúce nebolo a hoci okolo seba čierno-humorne ladená snímka strhla pozornosť (práve celkovou drsnosťou... hoci samoúčelnou), rozhodne sa žiadnym celosvetovým trhákom nestala.

Ja osobne som bol odjakživa odporcom miešania komédie a hororu (česť výnimkám) a teda ma nenadchlo, že to Aja nakrútil ako gore komédiu a nie ako seriózny horor. Pričom rôzne na prvý pohľad inteligentné fanúšikovské vtipy (cameo Richarda Dreyfussa plus mínus v rovnakej úlohe, akú mal v prvých ČEĽUSTIACH) mi pripadali skôr trápne a detinské, než inteligentné a duchaplné.

No predsa len film okolo seba aspoň troška rozvlnil divácky záujem, producentom Weinsteinovcom to stačilo a v roku 2012 vyrobili dvojku. A hoci by sa mohlo zdať, že už remake bol riadne béčkarský a neambiciózny, v dvojke ešte viac pritvrdili: Ajau nahradili céčkarom Johnom Gulagerom (z ktorého trilógie KRVAVÁ HOSTINA som mal zatiaľ odvahu vidieť len príšerný prvý diel), rozpočet znížili na kurióznych 5 miliónov, akýkoľvek pokus scenára stopli v štádiu „skôr námet, než plnohodnotný scenár“ a pridali zopár mladých neznámych krásavcov a zopár tiež skoro úplne neznámych a čo najskromnejšie oblečených dievčat, oproti ktorým pôsobia „minulí“ Jerry O´Connell a Elisabeth Shueová ako hollywoodske mega-hviezdy.

Zaujímavé je, že kým remake sa mi nepáčil a jeho pokračovaniu dávam rovnakých 40% ako jemu, nakoniec sa mi vlastne celkom páčilo. Alebo je to spôsobené tým, že som pred pozretím hodil flintu do žita a zmieril sa s tým, že z toho určite nič dobré nebude?

Takže ani omylom nechcem tvrdiť, že je to kvalitný horor, nedajbože film. Ostatne, napr. pod scenárom sú podpísaní ľudia, ktorých mená môžete uvidieť figurovať v súvislosti s „oscarovými veľkofilmami“ ako MIMIC 2, DRACULA 2000 alebo SAW 5. Celkom ma ale prekvapilo, že je film o čosi lepší, ako Gulagerova predchádzajúca tvorba. Potešili ma cameo výstupy Garyho Buseyho a Christophera Lloyda (obaja po jednej scénke), potešil ma David Koechner ako vedúci vodného zábavného parku, potešilo ma, že sa na realitu tvorcovia vybodli snáď ešte viac ako minule (takže nesympatickú zápornú postavu môžu v pohode zabiť „vidly“ zletiace „zrazu“ rovno z neba...), potešili ma nahé dievčatá (aj spredu!), potešil ma Ving Rhames (ktorý má čosi medzi cameom a normálnou menšou rolou) a rozhodne ma potešil David Hasselhoff.

Je to tak. Hrá tu David Hasselhoff a nie je to až také cameo, ako sa zdalo z traileru. Respektíve je, pretože David hrá sám seba (teda nie plavčíka, ktorý sa podobá na Davidovu najslávnejšiu televíznu rolu, ale reálneho Davida Hasselhoffa). No nejedná sa o minútový výstup, ale o pomerne dôležitú rolu. David asi nikdy nedostane Oscara, ale už v minulosti ma zaujal tým, že si zo seba dokáže urobiť triezvu srandu (VYBÍJANÁ: CHOĎ DO TOHO NA PLNÉ GULE, EUROTRIP, KLIK – ŽIVOT NA DIAĽKOVÉ OVLÁDANIE). A i teraz je poriadne hardcore:

„Nepamätáš si ma z Baywatchu? A čo Knight Rider? A čo Anakonda 3?“

To, čo David predvádza, je na hrane paródie (seba samého) a dojemného retra (v skutočnosti nehrá až takú sviňu, ako sa na začiatku zdá). Ako človek, ktorý vyrastal na jeho seriáloch, musím priznať, že keď sa vrhol na záchrannú akciu, zvlhli mi oči dojatím. Vážne.

Samozrejme, nemá to veľa spoločného s kvalitne stráveným filmovým časom (a nemyslím to tak povýšenecky, ako to znie) a režisér to rozhodne veľakrát až zbytočne preháňa (prdiaca mŕtva krava, piraňa vo vagíne a následne na penise, masturbácia v bazéne).

Piranha 3DD, USA, cca 83 minút

Réžia: John Gulager. Scenár: Patrick Melton, Marcus Dunstan, Joel Soisson. Hudba: Elia Cmiral. Kamera: Alexandre Lehmann. Hrajú: Danielle Panabakerová, Christopher Lloyd, Ving Rhames, Gary Busey, Chris Zylka, David Hasselhoff, David Koechner a ďalší