Valkýra [6O %]
Vojnové
Piatok, 20 Júl 2012 04:00

Recenzia rekonštrukcie pokusu o atentát na Hitlera s Tomom Cruiseom v hlavnej úlohe VALKÝRA (2008).

Recenzia teoreticky obsahuje spoilery (ak sa nevyznáte v histórii).

V roku 1944 sa Druhá svetová vojna pomaly ale isto chýlila ku koncu. Všetkým, vrátane väčšiny Nemecka, bolo jasné, že Nemecko nevyhrá. Skupina dobre organizovaných a vysoko postavených Nemcov (predovšetkým vojakov, ale nielen), v čele s mladým, jednookým a jednorukým plukovníkom Clausom von Stauffenbergom (Cruise), sa rozhodla Hitlera zabiť a potom spustiť plán Valkýra. Valkýra (podľa Wagnerovej skladby) bol detailne prepracovaný plán na (zjednodušene povedané) to, aby Nemecko neskolabovalo po prípadnej Hitlerovej smrti. Jeho zavraždením by sa totiž paradoxne vojna vôbec nemusela skončiť (minimálne pokiaľ by prežil minister propagandy Goebbels). Valkýra využívala achillove päty inak perfektne prepracovaného Hitlerovho systému a atentátnikom poskytla návod na to, ako si počínať po Hitlerovej smrti tak, aby vojna skončila.

Toľko k faktom. Pokiaľ o Valkýre počujete prvý raz alebo si dokonca už ani zo školy nepamätáte, ako zomrel Hitler (ak necháme bokom sprisahanecké teórie, že sa v skutočnosti dožil stovky a v berlínskom bunkri zomrel jeho dvojník) a ste ochotní veriť aj tomu, že zomrel takto, ste najideálnejší diváci tohto cca 80-miliónového filmu. Budete totiž napnutí z množstva scén. Tie sú nakrútené tak napínavo (napr. úvod s „alkoholickou bombou“ a následným kráčaním Kennetha Branagha a Billa Nighyho do jamy levovej), že z nich budú nervózni možno aj diváci, ktorí vedia, ako v skutočnosti zomrel Hitler a ako dopadla nešťastná Valkýra. Čo je v podstate poklona a prirovnal by som to k tomu, ako keby ste boli napnutí z toho, či Titanic v Cameronovom filme stroskotá a pritom už X rokov viete, že samozrejme stroskotá a skoro všetci jeho pasažieri samozrejme zomrú.

Bohužiaľ, situácia je bizarná. Kým diváci, ktorí sa nezaujímajú o vojnu, sa budú nudiť (rozhodne to nie je akčný film a ani triler, hoci má krátke akčné aj trilerové vsuvky), tak divákom, ktorí z kníh a dokumentov vedia, ako to v roku 1944 v skutočnosti dopadlo, zostane „len“ dobre sfilmovaná mierne suchopárna rekonštrukcia. Je síce napínavá a vyzerá pôsobivo (mal som problém do tejto recenzie vybrať najlepšie obrázky, toľko ich bolo), no zároveň v nej z logických dôvodov (fakty poznáme z učebníc a dokumentov) nie je snáď ani moment prekvapenia. VALKÝRA dopadla ako ideálny historický dvojhodinový film, ktorý pustia vašim deťom v škole na hodine dejepisu. Dievčatá sa budú zo začiatku tešiť, že v tom hrá fešák Tom a chalanov nadchne úvodné bombardovanie. No po prvých cca desiatich minútach ich čaká 110 minút vytriezvenia v podobe stoviek dialógov a prehnane povedané (ale nie veľmi) desiatok postáv (keď sa na konci objavil Branagh, bol som prekvapený a až dodatočne som si spomenul, že v tom na začiatku tiež hral).

Musím však uznať, že dialógy sú inteligentné a čo sa postáv týka, jednotliví herci sú už po vizuálnej stránke vynikajúci. Asi to bolo správne rozhodnutie zo strany filmárov (blbci by 90% postáv škrtli a urobili z toho one man šou nepriestrelného Toma Cruisea), ale keď som film videl prvý raz, mal som v postavách chaos. Nevedel som na 100%, kto je dobrý, kto zlý alebo (aby to bolo ešte komplikovanejšie), kto sa len tvári ako zlý, no v skutočnosti je dobrý a kto sa tvári ako dobrák, no v skutočnosti je zlý.

Paradoxne by filmu u laikov mohlo ublížiť to, že sa drží reality, no niektoré tieto „reálne“ fakty pôsobia ako rana do oka alebo ako smiešny hollywoodsky blábol. No hoci to znie možno zvláštne, von Stauffenberg naozaj mal jednu ruku a jedno oko, Hitler naozaj prežil výbuch (kedysi som v televízii videl dokument, kde túto explóziu zrekonštruovali aj s rovnakým stolom a „bábkami“ s podobnou váhou a výškou, akú mali postavy okolo stola v momente výbuchu) a v Nemecku aj počas vojny skutočne existovali Nemci, ktorí verili, že Hitlera by bolo najlepšie zlikvidovať. Toto Hollywood nevymyslel. No vyzerá to tak.

Ale priznávam, že mínusy sa k filmu Bryana Singera (X-MEN 1 – 2, ZVYČAJNÍ PODOZRIVÍ, NADANÝ ŽIAK, producent „Dr. Housea“) hľadajú ťažko. Singer, ktorý sa zároveň (so scenáristom Christopherom McQuarrieom, ktorý mu napísal už ZVYČAJNÝCH PODOZRIVÝCH) podieľal i na produkcii, nám ponúkol dobrú kameru aj hudbu, dialógy fungujú, dokonca sa na pár minút objavia Goebbels s Hitlerom (čo by fanúšikom histórie mohlo pripadať hardcore), Singer nakrútil niekoľko skvelých scén a keď sa v jednej scéne objavia herci ako Tom Wilkinson, Thomas Kretschmann, Branagh, Bill Nighy, Terence Stamp alebo Bernard Hill, je to kvalita.

Takisto si myslím, že ak by film pozerali odborníci na históriu, neocenili by len samotný scenár (zdalo sa mi, že po faktografickej stránke si scenárista McQuarrie nič vyložene agresívne nedomyslel), ale i „drobnosti“, ako sú kostýmy, zbrane či vozidlá. A Cruise je v ústrednej úlohe adekvátny, čo stačí. Akosi to ale nestačí samotnému filmu...

P.S. Vzhľadom na to, že film mal napriek sebavedomému Cruiseovi zákulisné problémy (odložená premiéra, zranení kaskadéri, dotáčky omylom zničených nakrútených scén, údajne viacnásobne prekročený rozpočet), skoro vôbec tak nevyzerá (až na koniec, ktorý mi pripadal akosi „narýchlo zošitý“).

„Nikto nebude ušetrený.“

Valkyrie, USA | Nemecko, cca 121 minút

Réžia: Bryan Singer. Scenár: Christopher McQuarrie, Nathan Alexander. Hudba: John Ottman. Kamera: Newton Thomas Sigel . Hrajú: Tom Cruise, Bill Nighy, Kenneth Branagh, Terence Stamp, Eddie Izzard, Thomas Kretschmann, Carice van Houtenová, Tom Wilkinson, Kevin McNally, Tom Hollander, Ian McNeice, Bernard Hill a ďalší