Pianista [8O %]
Vojnové
Piatok, 11 Máj 2012 04:00

Recenzia oscarovej drámy Romana Polańského s Adrienom Brodym PIANISTA (2002).

Recenzia obsahuje spoilery na knihu a film.

Druhá svetová vojna. Nemci obsadzujú Poľsko, aby ho zbavili „nečistých“ obyvateľov (Rómov, Židov, ale napr. i homosexuálov či politicky nepohodlných ľudí) a vytvorili perfektnú árijskú rasu. Nielen tu, ale na celom svete. V nasledujúcich desaťročiach a storočiach by sa podľa Hitlerovej predstavy medzi sebou logicky mala rozmnožovala len táto dokonalá rasa a vytvoriť tak dokonalý svet plný krásnych, štíhlych, vysokých, blonďavých a bielych ľudí (takmer nič z toho sám Hitler fyzicky nespĺňal). Mladý renomovaný židovský poľský pianista Wladyslaw Szpilman (v tom čase 29-ročný Američan Adrien Brody) sa so svojou rodinou (rodičia, brat a dve sestry) ocitne vo Varšave. Teda v epicentre pekla...

Keďže je scenár (pomerne verný tejto knihe) plný postáv a zvratov, nebudem ďalej pokračovať v prezrádzaní obsahu. Románová predloha (ktorú napísal skutočný pianista Szpilman podľa vlastných zážitkov) je taká bohatá na prekvapenia, že hoci má film dve a pol hodiny, je predsa len skratkovitý a niektoré postavy sú zlučované do jednej alebo je s nimi narábané inak, ako v knihe, aby sa do filmu zmestilo čo najviac z knihy. I tak mi filmová adaptácia pripadala mierne uponáhľaná a miestami som bol až prekvapený, ako sa Polański (pre ktorého úspešná snímka po mdlej DEVIATEJ BRÁNE predstavovala návrat do svetovej kinematografie medzi žijúce režisérske legendy a následne nakrútil napríklad toto alebo toto) ponáhľa.

Kým scenáru nie je (okrem určitej skratkovitosti, ktorú si ale všimnú len tí, čo poznajú knihu) čo vytknúť a obsahuje drastické scény („chlapec zmasakrovaný počas podliezania múra“, „tanec“, „rezanie karamelky“, „vozíčkar“), najväčší tlak Polański zrejme cítil pri výbere herca. Hoci film ponúka množstvo postáv (a ich hereckí predstavitelia podali i na maličkom priestore silné výkony), ak by sa nepodarilo dobre obsadiť Szpilmana, bol by to pre film problém, keďže hrdina z príbehu neodíde ani na chvíľku.

Brody (ktorý v tom čase už pomerne dlho hral, no na rolu, ktorá by ho preslávila, ešte len čakal) podal strhujúci výkon. Nekĺže po povrchu, nie je jednorozmerný. Za svoj výkon získal Oscara. Brodyho herecká kariéra sa v nasledujúcich rokoch vydala svojráznou cestou, čo mnohí nezabudli okomentovať poznámkami, že PIANISTA bol jeho životný výkon a odteraz pôjde z blbosti do blbosti. Podľa mňa je však Adrien typ herca, ktorý skúša menej overené postupy a podpisuje zmluvy na netradičné (OSADA, SPLICE), šialené (ZVIERACIA KAZAJKA), bizarné (DARJEELING S RUČENÍM OBMEDZENÝM, WRECKED) a nečakané (KING KONG, GIALLO) filmy. Pretože tak by to predsa správny herec mal robiť. Nie? Odmietol stať sa jednoduchou hollywoodskou hviezdičkou a radšej vyhľadáva výzvy. Keď prijal rolu žoldniera v PREDÁTOROCH, nečudoval som sa.

Samozrejme by som mohol spomenúť aj hercov, ktorí si zahrali jeho rodičov, súrodencov a rôzne miniatúrne postavy a postavičky tohto hrôzostrašného panoptika. Najviac mi ale v pamäti uviazol skvelý nemecký herec Thomas Kretschmann. Zahral si najneuveriteľnejšiu postavu románu: dobrého nemeckého dôstojníka, ktorý Szpilmanovi na konci vojny zachráni život. Ak však Szpilman neklamal, tak sa jedná o skutočnú postavu. Zaujímavosťou je, že prvá verzia knihy v Poľsku vyšla už krátko po vojne a vtedy nahnevaní Poliaci údajne nemohli dopustiť, aby v knihe o vojne vystupoval dobrý Nemec. Szpilmanovi preto knižku scenzurovali a z Nemca urobili Rakúšana (...). Až keď kniha vyšla v pôvodnej verzii (koncom 20. storočia), bolo všetko uvedené na správnu mieru a do knihy bol dokonca zaradený Nemcov denník (v ktorom nesúhlasil s vývojom vojny, ani s Hitlerovými názormi).

Koprodukčný PIANISTA stál cirka 35 miliónov dolárov, no šikovný režisér (ktorý sa zároveň staral aj o produkciu) peniaze zužitkoval tak, že film (čo sa výpravy a masových scén týka) pôsobí drahšie. Brody beztak silnému príbehu dodáva vážnosť a uznávaná knižná predloha rešpekt. Pritom sa ani sekunda neodohráva v koncentračnom tábore. PIANISTA získal Oscara za najlepšiu réžiu, adaptovaný scenár a mužský herecký výkon v hlavnej úlohe.

P.S. Film býva relatívne mylne označovaný ako „autobiografický film Romana Polańského“. No jedinou (hoci pomerne podstatnou) autobiografickou črtou, spájajúcou tento film s režisérom, je tá, že i Polański je Žid a skoro celú svoju rodinu stratil v koncentračných táboroch, keď bol ešte dieťa. Živý (a s novou manželkou) sa vrátil len otec.

The Pianist, Francúzsko| Poľsko | Nemecko | Veľká Británia, cca 150 minút

Réžia: Roman Polański. Scenár: Ronald Harwood (podľa románu Wladyslawa Szpilmana). Hudba: Wojciech Kilar. Kamera: Pawel Edelman. Hrajú: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipmanová, Ed Stoppard a ďalší