Na život a na smrť [6O %]
Vojnové
Streda, 28 Máj 2014 03:00

Recenzia akčnej vojenskej snímky s Markom Wahlbergom inšpirovaná skutočnými udalosťami.

Obsahuje spoilery.

K daným udalostiam došlo v roku 2005 a ja osobne som o nich alebo zo správ nevedel alebo vedel, ale zabudol som na ne. Neviem, fakt si nepamätám. No ak máme veriť filmárom, štvorica amerických vojakov bola vysadená v afganských horách, aby tu zastrelila vysokopostaveného člena Talibanu. Akcia sa však vymkla spod kontroly a na vojakov bol usporiadaný krvavý lov, ktorý prežil jeden jediný. No a toto sfilmoval Peter Berg – režisér titulov HANCOCK, VITAJTE V DŽUNGLI alebo KRÁĽOVSTVO.

Všetko sú to filmy, ktoré majú perfektne zvládnutú technickú stránku. So scenármi je to ale horšie. HANCOCK a VITAJTE V DŽUNGLI pôsobia skôr ako zostrih jedného filmu + troch sequelov, než ako plnohodnotný film s hlavou a pätou. BOJOVÁ LOĎ naopak – ako spomalene pustený kraťas. Mne osobne sa páčilo len VITAJTE V ĎZUNGLI a HANCOCK, preto mi NA ŽIVOT A NA SMRŤ bolo ukradnuté.

Vôbec nebudem riešiť, čo je naozaj a čo si tvorcovia vymysleli. Neviem, netuším, nebudem po tom pátrať a je mi to ukradnuté.

40-miliónový film má dve hodiny a dal by sa rozdeliť do štyroch častí.

Prvá. Zoznamujeme sa s postavami. Prekvapením môže byť, že jeden z najslávnejších hercov kastingu, Eric Bana (HULK, MNÍCHOV), hrá okrajovú postavu, samotných bojov sa nezúčastní a vo filme je celkovo možno 10 – 15 minút (asi mu stačil ČIERNY JASTRAB ZOSTRELENÝ). Hlavnou postavou je plus mínus chlapík hraný Markom Wahlbergom. Zasa hrá to isté a možno by som mu odporučil, aby s tým aspoň načas prestal, lebo ešte pár takýchto nezničiteľných zabijakov a začnú si z neho diváci robiť srandu ako z Chucka Norrisa. Film je bohužiaľ miestami taký nudný, že matný Wahlberg ho aspoň trocha oživuje. Prvých 30 minút sa v podstate nič nedeje, postavy sa pripravujú na „rutinnú“ akciu a je to prekladané guľometnými siláckymi dialógmi, ktoré nám majú ukázať, akí sú všetci zohraná super parta, ktorú nič nerozhádže a ktorá drží pokope, aj keby mali granáty z neba padať. Chápem, o čo Bergovi išlo, ale na mňa to nefungovalo.

Druhá. Vojaci sú prezradení, pomoc neprichádza, naopak dovalí sa akoby nekonečný zástup po zuby ozbrojených nepriateľov. Herci pôsobia dojmom, že si ich kvôli prípravám na film vzali do parády profesionálni vojaci. Tí akoby (fakt sa mi nechce zisťovať, či je to pravda, píšem len, ako to na mňa pôsobí) boli prítomní aj na nakrúcaní. Vlastne akoby aj kameraman bol bývalý vojak. Dunenie zbraní, spôsob, akým sa americká jednotka v lesoch pohybuje a ako navzájom komunikuje prostredníctvom gest, mierenie, dobíjanie, strieľanie, to všetko pôsobí autenticky. Režisér sa rozhodne nevyhýba krvavým detailom (otvorenou zlomeninou sa zrejme pokúša kopírovať šialenú scénu operácie vo vojnových podmienkach z už spomenutého akčného inferna Ridleyho Scotta a Jerryho Bruckheimera).

Tretia. Akcia pokračuje, nepriatelia to poriadne schytávajú, ale vzhľadom na to, že ich počty sa neustále doplňujú, to pre amerických vojakov neznamená žiadne veľké plus. Síce majú drastický výcvik (viď. úvodné titulky) a ja osobne nemám problém uveriť tomu, že aj v skutočnosti zvládajú takéto neuveriteľné skoky, pády a zranenia. Približne viem, čoho je schopný testosterón, takže verím, že podobná „nezničiteľnosť“ za určitých okolností môže byť reálna. Dokonca viem, že za istých okolností sa dá prežiť guľka v hlave, to by vám určite potvrdili aj lekári. To ale nemení nič na veci, že niektorým divákom môže nezničiteľnosť Američanov pripadať absurdná, smiešna a parodická.

Štvrtá. Prežije len Wahlberg, útočisko nájde v „spriatelenej“ dedine, ktorá ho chráni pred Talibanom. Práve tu sa odohrá finálna akčná pasáž, ktorej sa ale Wahlberg kvôli ťažkým zraneniam takmer vôbec nezúčastní.

Herci podávajú štandardné, ničím extra vybočujúce výkony, čo je škoda, lebo za iných okolností majú Bana, Emile Hirsch (ÚTEK DO DIVOČINY, MILK) alebo Ben Foster (NOC DLHÁ 30 DNÍ, PANDORUM) na viac. Foster je ako ryšavý Axe celkom schopný a Taylor Kitsch z BOJOVEJ LODE prekvapivo dospelý, ale stále to nie je to, čo by to mohlo a malo byť. Našťastie sa (na rozdiel od vojakov z ČIERNEHO JASTRABU ZOSTRELENÉHO) aspoň nezlievajú do nerozpoznateľnej masy, takže stále vieme, na koho boj o život sa práve pozeráme.

Plusom je, že od prvého útoku až po Wahlbergov spánok sa film odohráva v reálnom čase. Už menším plusom je klišé (odďaľovanie záchrany), čudné veci v scenári (hlavný lotor je vo filme asi minútu) a nie príliš logické správanie dobrých (vykrikovanie mien kamarátov uprostred lesa plného nepriateľov, ani raz si nevezmú zbraň naokolo sa povaľujúcich mŕtvych nepriateľských vojakov, zrejme z etických dôvodov), aj zlých (prečo nehľadali Wahlberga, keď boli v brutálnej presile, vedeli, kde približne sa nachádza, že je zranený a videli, že americká pomoc neprichádza?).

Snímka, ktorú Berg s Wahlbergom zároveň produkovali, bola nominovaná na Oscara za zvuk a zvukové efekty.

Lone Survivor, USA 2013, cca 121 minút

Réžia: Peter Berg. Scenár: Peter Berg (podľa knihy Marcusa Luttrella a Patricka Robinsona). Hudba: Steve Jablonsky, Explosions in the Sky. Kamera: Tobias A. Schliessler. Hrajú: Mark Wahlberg, Ben Foster, Taylor Kitsch, Emile Hirsch, Eric Bana a ďalší