PREVIEW Benicio vlkolakom
Vlkolak
Streda, 29 Júl 2009 05:59

Mesiac v splne. V kríku niečo praská. Je to obrovské, krvilačné, zubaté, divoké, chlpaté, vrčí to a v rukách to zviera zlatého Oscara. Benicio sa dal na horory. Konečne.

Vlkolaka, klasické monštrum hororovej literatúry/kinematografie, zaiste netreba nikomu nijako zvlášť predstavovať. On a jeho kamaráti (napr. Dracula či Frankenstein) sa už miliónkrát dočkali filmového spracovania. Z posledných rokov zaujal najmä „seriózny“ Vlk s Jackom Nicholsonom či kanadská trilógia Moja sestra je vlkolak. A jedna nová verzia o vlkolakovi sa chystá už... už pekne dlho, to vám teda poviem.

Vlkolaka (The Wolf Man) mal pôvodne nakrúcať Mark Romanek, režisér mrazivého Expres Foto (2002) s Robinom Williamsom ako psychopatom. Lenže sa nedohodol so štúdiom Universal Pictures. Jedni hovoria, že chcel viac peňazí, iní, že mal odlišnú víziu. Ťažko povedať. Nakoniec ho nahradil skúsený remeselník Joe Johnston, ktorý si s trikovo náročnými dobrodružstvami, akým bude (zrejme) i Vlkolak, rozumie (Miláčik, zmenšil som deti; Strážca kníh; Jumanji; Jurský park 3), pričom výborným Oceánom ohňa dokázal, že si rozumie nielen s počítačmi, ale aj hercami a „civilným“ príbehom, v ktorom mu nie sú cudzie postavy, vzťahy a dialógy. A tak, keď mu Spielberg zastavil dlhé roky chystaný Jurský park štvorku, vrhol sa na Vlkolaka.

Neprekáža však, že došlo k výmene režisérov, pretože dvaja ľudia boli s filmom spájaní od samého začiatku a zdá sa, že sú oveľa dôležitejší, ako dajaký režisér či kto. Konkrétne je to oscarový (za Traffic – Nadvládu gangov/2001) herec Benicio Del Toro (ktorý si vlkolaka zahral už v americkom Big Top Pee-wee/1988) a bravúrny maskér Rick Baker (držiteľ šiestich Oscarov – napríklad za Eda Wooda - sa podieľal už na Americkom vlkolakovi v Londýne/1981). Baker ohromil už prvými návrhmi zavíjajúceho netvora, pôsobiaceho až nepríjemne dokonalým a realistickým dojmom.

Nádej na kvalitný žánrový zážitok sľubuje prítomnosť scenáristu Andrewa Kevina Walkera (Sedem, Ospalá diera), ktorý príbeh neaktualizoval a nechal ho v pôsobivom Anglicku 19. storočia, stomiliónový rozpočet a herecké obsadenie, ktoré doplnili Anthony Hopkins (stvárni Beniciovho aristokratického otca), Emily Bluntová (Beniciova láska?), Hugo Weaving (agent Scotland Yardu) a Chaplinova dcéra Geraldine.

No to by bolo, aby v tom nebolo aj nejaké ale. Keďže rozpočet rozhodne nepatrí (dvojnásobne v kríze) k najmenším, štúdio pochopiteľne chce, aby snímka zarobila obrovské peniaze. Škoda, že sa štúdio samo seba dávno pred zahájením nakrúcania nespýtalo filozofickú otázku, akú šancu na komerčný úspech má „obyčajný“ horor (Záhada Blair Witch a Šiesty zmysel sú výnimky, potvrdzujúce pravidlo). Avšak spýtalo sa ju až keď padla prvá klapka a len čo samo sebe poskytlo strašne temnú odpoveď, vrhlo sa na drastické prestrihávanie, strihanie a zastrihávanie. Práve komplikované popôrodné bolesti dávno nakrútenej snímky odložilo oficiálne stanovenú premiéru, čo na 90% nikdy neveští nič dobré (všetci si dodnes dobre pamätáme strašných Vikingov, že?). Momentálne štúdio dokonca naznačilo, že oficiálnu premiéru zrejme presunie až na február 2010, čo je takmer to isté, ako keby definitívne vyhlásili, že projekt stojí za... Pravdaže, zázraky sa dejú a kde inde, ak nie v Hollywoode. A nechce sa veriť, že by taká áčkarská produkcia nakrútila nevydarenú blbosť. Preto zrejme za všetko naozaj môže drastické strihanie ako z toho vtipu. Operujem operujem a zrazu zisťujem, že pitvem pitvem.

Na strane druhej, trailer naznačuje minimálne pozoruhodnú obrazovú krásu. Benicio je zároveň producentom snímky, tak snáď si svoje chlpaté zvieratko ochráni. Ak naňho nebudú zlí šarhovia v presile. A to, obávam sa, skôr budú, ako nebudú. Ale... môže to byť horšie, ako Van Helsing?