Vlkolak 2010 (60 %)
Vlkolak
Pondelok, 30 August 2010 10:07

Recenzia na drasticky dlho prestrihávaný dobový aristokratický vysokorozpočtový horor Vlkolak s Beniciom Del Torom, ktorého sa drasticky dlho prestrihávanie prekvapivo málo dotklo.

O VLKOLAKOVI som písal už dávnejšie. Vyslovil som vtedy prianie, aby Benicio (ktorý je veľkým fanúšikom tejto hororovej postavy) dokázal (z pozície jedného z producentov filmu od režiséra JURSKÉHO PARKU 3) odolať tlaku štúdia Universal, ktoré do očakávanej snímky kontroverzne vrazilo veľké peniaze. Kontroverzne preto, že po prečítaní scenára Andrewa Kevina Walkera (SEDEM, podobne ako VLKOLAK vizuálne hammerovsky štylizovaná OSPALÁ DIERA) muselo predsa jasne vidieť, o aký ťažko zaplatiteľný (u divákov) projekt sa jedná. Je plný krvi, brutálnych akčných scén a pasáží, v ktorých sa navzájom vraždia manželia, otcovia a synovia a ktorého najkrajším happyendom môže byť len to, že prekliaty hrdina vyslobodzujúco umrie. Aj keď film neobsahuje veľa až takých nekompromisných záberov, ako je ten, kedy vlkolak obeti v priamom zábere z tela zubami vytrhne pečeň (aspoň myslím, že to bola pečeň), určite sa nejedná o rodinnú bezzubú záležitosť typu VAN HELSINGA; film je určený dospelému divákovi.

Prvú hodinu (dvojhodinového, čo je podľa mňa predsa len zbytočne veľa, ale nenudí to až tak, ako som sa bál) som bol nadšený. Krásne štylizovaná vizuálna i hudobná stránka, mám rád sebavedomé úškrny Benicia Del Tora, Anthony Hopkins s brokovnicou mi po dlhých rokoch a sérii ťažko stráviteľných hlúpych snímok pripadal charizmatický a Hugo Weaving tiež nemohol dopadnúť zle.

Scenár je na jednej strane príjemne drsný, na druhej strane možno až tak drsný, že čoskoro stratíme trpezlivosť s hrdinom, ktorý behá po lese po štyroch a žerie ľudí a začneme držať palce zlému vyšetrovateľovi... ktorý vlastne nie je zlý... Nevravím, život je plný všeličoho, s tým vôbec problém nemám, problém začínam mať vo chvíli, kedy je taká postava stále aspoň z malej časti ukazovaná ako kladná - ako môžem držať palce hrdinovi, ktorý pretína krčné tepny hlúpym vedcom? Dobre, sú hlúpi. Ale aj tak. No a potom už len jeho ešte oveľa horší otec a „policajt“ Abberline (je to ten istý Abberline, ktorého hral Johnny Depp v Z PEKLA. Inšpektor Fred Abberline v skutočnosti existoval a Jacka Rozparovača skutočne naháňal, otázne je, či naháňal aj vlkolaka.).

V druhej polovici to začalo byť horšie, z atmosférického anglického vidieka (nádherná baskervillská atmosféra: močiare, pohyblivé piesky, potoky, sychravé lesy, blatové dediny, hlučné krčmy) sa presunieme do o dosť menej pôsobivého (ale vizuálne stále pekne stvárneného) mesta a... nič. Postavy chodia sem a tam, niekedy niekto na niečo strieľa a keď sa hrdina na konci vráti domov „vyriešiť si účty“, už sme otrávení.

Ale stále je to príjemne „vážne“ a „tvrdé“, žiadna druhá LIGA VÝNIMOČNÝCH, stále vidíme obrovský rozpočet, masky oscarového Ricka Bakera sú bohovské (hoci ich sčasti sabotujú čudné počítačové efekty), ale proste tempo v prvej hodine, kedy sa prakticky vôbec nič nedialo a postavy len kráčali atmosférickými kulisami, mi pripadalo svižnejšie, ako druhej, čisto akčnej.

Bál som sa, že VLKOLAKA stihne rovnaké prekliatie, ako 90% filmov, ktoré vznikali rovnako drsne (150-miliónový rozpočet, zmena režisérov – film mal pôvodne režírovať Mark Romanek -, dlhý čas sa nakrútený materiál prestrihával, odkladala sa premiéra). Nečudujem sa, že sa toto monštrum nezaplatilo, ale vážim si, že vzniklo a keby sa jednalo o hodinový film, bola by to atmosférická paráda, ako stvorená na daždivé nedeľné popoludnie.

- THE WOLFMAN, USA 2010, cca 103 minút -

Réžia: Joe Johnston. Scenár: Andrew Kevin Walker, David Self (na základe pôvodného filmu z roku 1941). Kamera: Shelly Johnson. Hudba: Danny Elfman. Strih: Walter Murch, Dennis Virkler, Mark Goldblatt. Hrajú: Benicio Del Toro, Anthony Hopkins, Emily Bluntová, Hugo Weaving, Geraldine Chaplinová, Rick Baker, Art Malik a ďalší