Sága Kvílenie vlkolakov 1/2
Vlkolak
Pondelok, 27 Január 2014 03:00

Pozrite sa, ako hlboko sa dá padnúť napriek tomu, že ste vlkolak.

Prológ

(Zatiaľ) 8-dielna hororová sága KVÍLENIE VLKOLAKOV alias HOWLING (ďalej len KVLK) je zaujímavá hlavne obdivuhodným prepadom kvality medzi prvým dielom, ktorý je bez veľkého preháňania klasikou vlkolačích hororov, a zvyškom série, ktoré žiadnou klasikou rozhodne nie sú. Väčšinou sú dokonca také zlé, že označiť ich spojením „sprosté béčka“ zaváňa klamstvom.

KVLK sa oháňa zopár bizarnými historkami. Napríklad dvojka sa nakrúcala v komunistickom Česko-slovensku a Christopher Lee, ikona hororu narodená ešte v roku 1922, bola údajne špicľovaná tajnými agentmi. Ale vďaka svojej vojenskej minulosti ich okamžite prekukla.

Smutný pohľad je okrem celkového prepadu kvality aj na masky. Kým tie z prvej časti patria medzi najvydarenejšie werewolf masky v histórii, postupne, s pribúdajúcimi dielmi, ich úroveň klesala tak hlboko, až sa zdalo, že hlbšie klesnúť nemôže.

Poďme teda na to. Ale bude to bolieť.

Ešte k technickým veciam.

1) Nebudem používať napr. „Kvílenie vlkolakov VI“, ale „Kvílenie vlkolakov 6“.

2) Sága je známa viacerými prekladmi, napr. namiesto Kvílenia vlkolakov používa Vytie vlkolakov alebo dokonca Zavýjanie. Rozhodol som sa použiť spojenie Kvílenie vlkolakov. Na moju zodpovednosť.

............................................................................................................................

Kvílenie vlkolakov (1981, r. Joe Dante)

Tu sa to začalo. Režisér Dante mal v tom čase za sebou PIRAŇU (recenzia remakeu), vďaka čomu bol pokladaný za novú vychádzajúcu žánrovú ikonu. KVLK to potvrdilo, no v nasledujúcich desaťročiach sa Joe stratil v bezvýznamných produkciách typu MALÍ BOJOVNÍCI o oživených akčných figúrkach. Ku KVLK sa už nikdy nevrátil. Ani ako producent.

Americká snímka začína ako serial killer, no už čoskoro odhalíme prepojenie na vlkolakov. Hlavnou hrdinkou je novinárka s post-traumatickým stresom v podaní Dee Wallaceovej. Dee bola v danom období známa z celej série snímok, v ktorých ju ohrozovali besné bernardíny, aligátory, ľudožraví mutanti z hôr, ktoré majú oči alebo aspoň E.T. – Mimozemšťan. Novinárka odchádza po traumatizujúcom zážitku do malebnej zrubovej osady v čarokrásnych horách Severnej Ameriky. Nevie, že v skutočnosti prišla do jamy levovej.

Jednomiliónová produkcia vznikla podľa knižky Garyho Brandnera, pričom na scenári pracoval John Sayles. Ten napísal už PIRAŇU a ALIGÁTORA a neskôr sa preslávil paradoxne ako dosť uznávaný režisér/scenárista a bol viackrát nominovaný na Oscara. Napriek snahe všetkých zúčastnených KVLK čiastočne zostalo v tieni AMERICKÉHO VLKOLAKA V LONDÝNE, ktorého v rovnaký rok nakrútil John Landis s oscarovými efektmi Ricka Bakera. KVLK nezískalo žiadnu nomináciu.

Kvílenie vlkolakov 2: Tvoja sestra je vlkolak (1985, r. Philippe Mora)

Vedel som, že to bude zlé, ale toto je v podstate brak. Pomenovať to béčkom by bolo jemné. Som prekvapený, že taký dramatický prepad kvality nastal v dvojke. Jeden by ho čakal skôr od štvorky.

Tento americko-britský film má totiž problémy s dodržiavaním základnej filmovej reči. Napríklad štatisti v podstate ani nie sú štatisti, ale tlupa náhodných okoloidúcich, ktorí občas žmurkajú do kamery. Preto je prekvapivé, že masky vlkolakov sú síce dosť blbé, ale je ich dosť a vyloženou katastrofou nie sú. No ak chcete niečo kvalitnejšie, odporúčam skôr v rovnakom roku vzniknutú kingovku STRIEBORNÁ GUĽKA.

Názov mnohým pripomenie kanadskú trilógiu MOJA SESTRA JE VLKOLAK z rokov 2000 – 2004. V skutočnosti ide o odkaz na prvý diel. Hrdinom dvojky je totiž brat nebohej novinárky, ktorá sa na konci „jednotky“ premenila na vlkolaka (čiže správnejší názov by znel Moja sestra bola vlkolak). Tento nezáživný chlapík vyráža s frajerkou a s mentorom Stefanom Crosscoeom (Lee) po stopách vlkolačieho klanu, zastupovaného sexuálne zhýralou Afroameričankou. Oficiálne je ale hlavným zloduchom Stirba v podaní belošky Sybil Danningovej. Jej meno sa dokonca dostalo do pôvodného názvu (Howling II: Stirba – Werewolf Bitch).

„Kam pôjdeme?“ – „Do temnej zeme. Do Transylvánie.“

Transylvánia ako Transylvánia. V skutočnosti ide o komunistické Česko-slovensko. Takže môžete vidieť viacerých tuzemských hercov v čele s Jiřím Krytinářom. Okrem tohto hroznej snímke dominuje až zvrhlá obskúrnosť, prítomná v smrteľne vážnom prístupe. Ten absolútne nejde dokopy s (ne)talentom v podstate všetkých zúčastnených (Leea diplomaticky vynechajme, nikdy nemal čuch na kvalitné filmy, ale byť pokladaný za legendu si zaslúži) ani s (ne)rozpočtom. Vzhľadom na nízku úroveň efektov, výpravy, kamery či hereckých výkonov, sú vtipné smrteľne vážne dialógy. Napríklad:

„Toto sú guľky, ktoré zabili vašu sestru.“ – „Aha.“ – „Čo sa vám na nich zdá čudné?“ – „Ukážte. Hm. Sú zo striebra.“ – „Správne. A viete, čo to znamená?“ – „Nie.“ – Hrobová chvíľa mŕtvolného ticha. Potom Christopher Lee hromovým záhrobným hlasom: „Že vaša sestra bola vlkolak.“

No kurva!

Nie snáď, že by bol prvý diel extra strašidelný, ale najstrašidelnejšie na dvojke je priezvisko francúzskeho režiséra. Mora (režíroval ešte trojku).

Kvílenie vlkolakov 3 (1987, r. Philippe Mora)

Nemám etický problém označiť to za jeden zo 101 najhorších filmov, aké som v živote videl. Je to úplné dno. Od masiek cez hercov po réžiu a scenár. Tvorcov, v čele s režisérom, ktorý robil už odpadovú dvojku, nemožno obviniť z toho, že by nerozširovali vlkolačie univerzum o nové fakty. Naopak. No práve ich vinou sa trojka mení z „obyčajného“ céčka na niečo viac. Na to najnekvalitnejšie spomedzi toho najnekvalitnejšieho.

Dej sa z Ameriky (jednotka) a Transylvánie (dvojka) presúva do Austrálie. Bodaj by nie, jedná sa o prvý (a zároveň posledný) diel série z tamojšej produkcie. Na kengurom kontinente vedci objavia nový živočíšny druh, ktorý doteraz existoval tajným životom v buši: na špeciálny druh vlkolakov, ktorých „otcom“ je vyhynutý tasmánsky tiger (oficiálne vakovlk tasmánsky)!

To máte tak. Ak ste normálny muž a oplodníte vlkolaka ženského pohlavia (teda vlkoženu?!), narodí sa jej vlkovĺčatko. Čosi medzi larvou, chrobákom, zajačikom, mini-mašurkom, krtkom a kokotkom (prepáčte, musel som). Toto malé svinstvo matke následne vlezie do vaku, ktorý má v/na bruchu. Ešte ste sa nepovracali? Vy si asi myslíte, že si z vás robím srandu. Ale nerobím.

K vlkovĺčatku sa hrdo prihlási jeho biologický otec s filmárskymi ambíciami (...). Tento zoofil sa stáva hlavou rodiny, po ktorej samozrejme vyráža zlá americká armáda. Je to ešte oveľa zvrhlejšie, absurdnejšie a úchylnejšie, ako to znie – predovšetkým v smrtiacej kombinácii s vražednými trikmi (keby filmári ukázali premenu na vlkolaka tak, že by herec začal kričať, nasledovala by tma, strih a záber na orangutana, bolo by to lepšie) a trestným činom zaváňajúcimi hereckými prejavmi (nechcem napísať výkonmi). Dokonca by som si trojku dovolil označiť spolu s MOJÍM NEPRIATEĽOM (oplodnený mimozemšťan vychovávajúci dieťa na opustenej planéte s Dennisom Quaidom) za jeden z najúchylnejších filmov 80-tych rokov.

Dych vyráža nielen prvá, ale rovnakou mierou druhá polovica, v ktorej sa skáče naprieč desaťročiami (finále sa odohráva cca 15 rokov po hlavnom deji a posledné scény o ďalších 8 rokov neskôr). Tvorcovia predchádzajúce diely ignorujú, ak neberieme do úvahy zmienku o „vlkolakoch v Kalifornii“ a záver, odkazujúci na prvú časť. Inak si trojka ide vlastnou cestou. Dokonca celé dovtedajšie univerzum v podstate komplet mení (vlkolaci sú zrazu kladní hrdinovia, ktorí chcú vychovávať chlpaté deťúrence a len občas zožrať nejakého blbého Aborigénca).

Scenár je preplnený šialenosťami. Napr. vlkožena utečie od vlkospoločenstva tak, že sa vlkomužovi vytrhne z náručia a začne bežať rýchlosťou dve metre za desať sekúnd. Namiesto toho, aby ju proste ježišikristenanebi chytili, kričia na ňu, aby stála, ona im prekvapivo utečie, rafinovane sa pred nimi ukryje tak, že sa pokúsi stať hereckou hviezdu a oni ju následne idú komplikovane hľadať do Sydney. V prezlečení za mníšky.

Ako druhý, aj tretí diel je dosť „česko-slovenský“. Rolu dobrej ruskej vlkoženy si zahrala Dagmar Bláhová (v roku 2009 hrala so Zuzanou Kanócz v dráme NEBO, PEKLO... ZEM). Tento film u nás v r. 2009 vyšiel na DVD a je úplne neakceptovateľný.

Dokončenie článku