Plán úteku [4O %]
Väzenské filmy
Utorok, 08 Apríl 2014 03:00

Recenzia filmu, na ktorý niektorí z nás čakali 20 rokov.

Tak na toto som sa tak dlho tešil? To som sa hádam radšej ani nemal dočkať.

PLÁN ÚTEKU nie je vyložená nuda. Raz za čas sa stane niečo, na čo sa dá pozerať. Menej častejšie, ale predsa, sa dokonca objaví originálny nápad. Dialógov, ktoré by sa dali počúvať, nezaznie veľa. Detto hlášok (ktoré pôsobia ešte silenejšie, ako v oboch dieloch EXPENDABLES - „Biješ sa ako vegetarián.“). Pousmial som sa snáď len pri Arnoldovom prvom nástupe na scénu (ale to čisto z nostalgie) a pri „usmejte sa do kamery“.

Ale nie je to až také zlé, ako D-TOX a JUNIOR. Zďaleka najlepšou súčasťou filmu je Arnold Schwarzenegger. Možno tomu neuveríte, ale trúfam si tvrdiť (a chápem, že to mnohých z vás vyvedie z rovnováhy), že podáva niečo, čo má blízko k akceptovateľnému hereckému výkonu. Bradatý Rakúšan to ako jeden z mála zobral s humorom/nadhľadom a zdá sa, že si nakrúcanie užíval. Určite si ho užíval viac, ako zasa raz úplne rovnaký Stallone.

Inak je tu ale bohužiaľ viac mínusov, ako plusov. Napríklad nezrozumiteľnosť. Film je miestami veľmi zvláštne nakrútený/zostrihaný. Vôbec som netušil, čo malo znamenať finále s autom v kontajneri, či je Stallone vo väzení dva dni alebo dva mesiace, či samotka s reflektormi trvá sekundy, minúty alebo hodiny (dni asi nie) alebo či šikana od dozorcov trvá hodiny alebo týždne. Prehnane prestrihaným dojmom pôsobia aj mnohé iné súčiastky tohto projektu (kam sa vyparil doktor a prečo ho vlastne hral Sam Neill?).

Hoci je film dosť dlhý, mnohé scény v ňom chýbajú. Z hŕstky momentov badať, že by režisér rád rozpitval detailnejšie život za mrežami. Viď. napätý vzťah medzi Caviezelom a Vinniem alebo Schwarzeneggerova partia. Mnohé nápady šumia do prázdna. Akoby sa nakrútili, ale dodatočne sa drasticky vystrihli (úplne zbytočné zabitie v lietadle).

Veľmi otázna je logika väčšiny zúčastnených. Veci ako používanie sextantu primitívom, ktorý zrejme nevie ani poriadne písať, nechcem radšej komentovať, lebo by sme tu boli do rána a dosť by sme sa navzájom pourážali. Otázny je záverečný zvrat, ktorý z jednej postavy urobí hajzla, čo je ale v rozpore s tým, že sa stále jedná o sympaťáka.

Film je zároveň preplnený zastaranými klišé. Len som útrpne čakal, kedy sa prevalí, že Stalloneho šéf je zradca, kedy sa pre dobro ostatných obetuje od začiatku na to určená postava a kedy odstrelia gulometčíka, aby jeho zbraň v spomalenom zábere vzal do rúk Arnold Schwarzenegger. To je zároveň jeden z mála okamihov takmer dvojhodinovej snímky, ktorý obsahuje čosi ako akčnú scénu. O Schwarzeneggerovi sa najneskôr od T2 hovorí ako o jednom z mála hollywoodskych hercov, ktorí sú schopní reálne udvihnúť guľomet, držať ho niekoľko minút v kuse a ešte z neho strieľať. Stále na to má.

Ale ako vravím, kto čaká akciu, bude sklamaný. Film obsahuje zopár náznakov, ale sú mimoriadne priemerné, vrátane scény, na ktorú sme čakali niekoľko desaťročí a tou je samozrejme bitka dvoch akčných titanov. Tá je iba zámienkou pre to, aby sa dostali na samotku, lebo v crossoveroch vraj nesmie nikto vyhrať, keďže fanúšikovia by boli nahnevaní.

Troška sa to upraví asi polhodinu pred koncom, kedy má nastať veľká akčná scéna. No stále sa jedná o nudu. Pred X rokmi to mohla byť udalosť, dnes len nadvihnem obočie a poviem „aha, no dobre teda“. A to som hardcore fanúšik. Čo na tento film povedia diváci, ktorí opovrhujú Hollywoodom a 80-tymi rokmi? Švédsky režisér Mikael Håfström (ZLO, DUCH JAZERA, VYKOĽAJENÍ, IZBA 1408, SHANGHAI, RITUÁL) má problémy s akčnými scénami, či už sa jedná o prestrelky, alebo o osobné súboje. Ten Arnieho/Slyov trvá nepostrehnuteľne krátko, ale o nič zaujímavejšie na tom nie je ani súboj Sly verzus Vinnie Jones. Doby, keď som tohto chlapíka pokladal za nádej akčného žánru (rok 2000, 60 SEKÚND), sú nenávratne preč.

Slabý je tiež ústredný zlosyn. Nechápem, že James Caviezel doteraz hrá. Veď sám musí vidieť, aký nemožný, bezmocný a netalentovaný je; Paris Hiltonová v tomto filme mi pripadala zaujímavejšia. Jones je o ničom a ostatní bachari anonymná skupinka absurdne zamaskovaných čudákov.

Nekvalitne pôsobí aj výprava. Filmári si zrejme mysleli, že vytvorili vizuálne originálne prostredie. No neviem, možno v pôvodných predstavách a na papieri to vyzeralo dobre, ale vo filme nie. Rozpočet sa pohyboval okolo čísla 50 miliónov, čo nie je úplne málo. No snímka pôsobí miestami až televízne a nízkorozpočtovo (jedáleň). Je to o to bizarnejšie, že z exteriérových záberov sa jedná o gigantický priestor. Len čo sa ale dostaneme dnu, vyzerá to na väčšiu telocvičňu, v ktorej sa motá 18 znudených komparzistov.

Keď k tomu prirátame celkovú naivitu (Stallone „rafinované“ plány na útek – požiarnik, skrutka povolená teplom, čokoládové mlieko) a akčnú bezradnosť, môžeme byť vlastne radi, že je to až za 40%.

Bol som prekvapený, že Stallone a Schwarzenegger si za svoj prvý „poriadny“ (teda nie EXPENDABLES 1 a 2) projekt vybrali niečo takéto priemerné, hraničiace s regulárnym podpriemerom. PLÁN ÚTEKU sa bohužiaľ plnohodnotne zaradí po bok ich podobne slabých „resuscitačných“ záležitostí á la JEDNA MEDZI OČI a KONEČNÁ.

P.S. – Neustále som rozmýšľal, odkiaľ poznám Stalloneho šéfa. Keď som o týždeň zistil, že je to Vincent D´Onofrio, skoro som spadol zo stoličky.

Escape Plan, USA 2013, cca 115 minút

Réžia: Mikael Håfström. Scenár: Miles Chapman, Jason Keller. Hudba: Alex Heffes. Kamera: Brendan Galvin. Hrajú: Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, James Caviezel, Vinnie Jones, Vincent D'Onofrio, Curtis "50 Cent" Jackson, Amy Ryanová, Sam Neill a ďalší