Vykúpenie z väznice Shawshank [IOO %]
Väzenské filmy
Štvrtok, 07 November 2013 03:00

Recenzia najlepšieho filmu na svete?

Obsahuje spoilery.

40-te roky 20-teho storočia. Shawshank má povesť najhoršej väznice v Maine. Tvrdou rukou tu vládnu nábožensky silne založený skorumpovaný riaditeľ Norton (Bob Gunton – NARODENÝ 4. JÚLA, GLORY, J.F.K., šéf Sandry Bullockovej v DEMOLITION MANOVI) a šéf bacharov Hadley (Clancy Brown – HIGHLANDER) alias najtvrdší bachar, akého Shawshank kedy mal.

Ellis Boyd Redding zvaný Red (Morgan Freeman v tom čase už mal na konte oscarové nominácie za CHYTRÁKA alias STREET SMART a ŠOFÉRA SLEČNY DAISY) tu už je nejaký ten rok. Za vraždu. Je asi jediným vinným väzňom v Shawshanku. U ostatných to posral advokát. Je však vinný aj naoko neškodný bankár Andy Dufresne (Tim Robbins – JAKUBOV REBRÍK, HRÁČ), ktorý dostal dve doživotia za brutálnu vraždu svojej ženy a jej milenca?

VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK je adaptáciou novely Stephena Kinga „Rita Hayworthová a vykúpenie z väznice Shawshank“. Vyšla aj v českej mutácii v zbierke Kingových noviel „Štyri ročné obdobia“. Z názvu filmového spracovania režisér a scenárista Frank Darabont (*1959) vypustil meno slávnej herečky (ktorej plagát má v príbehu kľúčovú úlohu), ale ani tak nepochodil a snímka za vcelku štedrých 25 miliónov dolárov rozhodne veľa komerčnej vody v kinách nenamútila. Skôr naopak. Zaujímavé je ale, že postupne sa z nej stal celosvetový fenomén s vynikajúcou povesťou, diváci si ho proste „našli“ a dnes patrí k najlepšie hodnotením filmom svetovej kinematografie. Síce svojho času získal sedem nominácií na Oscara (za najlepší film, adaptovaný scenár, kameru, strih, hudbu, zvuk a herca v hlavnej úlohe, za čo bol prekvapivo nominovaný Freeman, o ktorom som mal vždy pocit, že je predsa len o pár milimetrov podporná postava a hlavným hrdinom je Andy, ale Akadémia si to zjavne nemyslela), no ani jednu nepremenil na zlato.

Treba pripomenúť, že v tom roku bola konkurencia nadpriemerná. Okrem predsa len „univerzálnejšieho“ (aj keď to je subjektívne...) trháku Roberta Zemeckisa FORREST GUMP (12 nominácií, z toho 6 premenených na zlato) tu boli ešte mená Nikita Michalkov (UNAVENÍ SLNKOM), Tim Burton (ED WOOD), Quentin Tarantino (PULP FICTION – HISTORKY Z PODSVETIA), Edward Zwick (LEGENDA O VÁŠNI) alebo Walt Disney (LEVÝ KRÁĽ). Pobytu v Shawshanku sa nedarilo napriek tomu, že meno Stephena Kinga bolo v tom čase už dávno totálnou hororovou klasikou.

Ale možno práve v tom bol kameň úrazu. Možno jednoducho len nikto nedôveroval spojeniu „Stephen King a seriózna väzenská retro dráma“. Ako už teraz dobre vieme, bola to chyba a dnes patria filmové spracovania Kingových drám k výborným záležitostiam (PRI MNE STOJ!, DOLORES CLAIBORNEOVÁ). Čo sa o spracovaní jeho hororov nedá povedať.

Darabont mal v tom čase na svojom konte len scenáre k tretej NOČNEJ MORE V ELM STREET, SLIZU Chucka Russella a MUCHE II a celovečerný režijný debut v podobe nudného televízneho trileru POCHOVANÍ ZAŽIVA s Jennifer Jason Leighovou (ktorá si neskôr „náhodou“ zahrala v kingovke DOLORES CLAIBORNEOVÁ). Kinga si vyhliadol už v 80-tych rokoch, keď sfilmoval jeho poviedku ako kraťas THE WOMAN IN THE ROOM. Ten sa Kingovi poriadne páčil a keď začal písať „Shawshank“, do deja umiestnil postavu menom Darabont. Keď bolo dopísané a prišiel za ním „skutočný“ Darabont so žiadosťou o sfilmovanie, nemal nad čím rozmýšľať.

Rovnako nemal nad čím rozmýšľať, keď za ním Darabont neskôr prišiel so žiadosťou o sfilmovanie „Zelenej míle“ (paradoxne ďalší väzenský retro epos bez hororových vsuviek s nevinným hrdinom za mrežami). Nakoniec ale Frank zadaptoval aj poctivú hororovú kingovku. HMLA však nakoniec nevyšla tak úplne podľa predstáv a to napriek šialenému záveru.

VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK sa odohráva v rozmedzí niekoľkých desaťročí. V príjemne dlhej minutáži sa divák paradoxne začne v Shawshanku postupne cítiť „ako doma“. Našťastie Darabont vedel čo robí a keď už si divák pomyslí „ale čo, veď je tam Andymu možno lepšie, ako na slobode“, pritvrdí a jasne ukáže, proti komu Andy stojí. S Nortonom a jeho ľuďmi vychádza len keď je ochotný pomáhať im v ich špinavostiach. Norton a Hadley ho ochraňujú iba do chvíle, kým prestane poslúchať. Potom je to s nimi peklo a divák si opäť spomenie, že by bolo fajn, aby Andy zo Shawshanku utiekol. Ale ako? Zo Shawshanku je predsa nemožné utiecť.

Andyho rozhovory s Redom o nádeji, ktorá možno je a možno nie je nebezpečná, je super počúvať. Snímka je ale „natrepaná“ množstvom skvelých a kultových hlášok a dialógov („Ako často pozeráte chlapovi na topánky?“).

Darabont do filmu vďaka kvalitným postavám zakomponoval nesmrteľné posolstvá o slobode a priateľstve. Ťažko nájsť postavu, ktorá by sa sem nehodila. Dokonca i Bogs (Mark Rolston alias Drake z VOTRELCOV!) je dobrá postava. Prím samozrejme hrajú Robbins a Freeman, ale na zahodenie nie sú ani veselý macher Gil Bellows ako žoviálny elvisovský Tommy, William Sadler ako Heywood (mihol sa aj v nasledujúcej HMLE) alebo James Whitmore ako starý Brooks. Veľa robí aj silná atmosféra, na ktorej má podiel výprava Terencea Marsha, hudba Thomasa Newmana a kamera Rogera Deakinsa.

Všetci herci boli s Kingom evidentne spokojní a tak nečudo, že to s ním neskôr ešte niektorí skúsili. Ale už to nebolo ono. Prípadne si niektorí z nich v kingovke zahrali pred týmto filmom. Napr. Clancy Brown si dal prvé rande s Kingom už v blbom CINTORÍNE DOMÁCICH ZVIERAT 2, dva roky pred pobytom v Shawshanku. Bob Gunton sa neskôr mihol v DOLORES CLAIBORNEOVEJ (v kladnej úlohe), Morgan Freeman si zahral v sračke PAVUČINA SNOV a Sadler s Jefrreym DeMunnom v HMLE a ZELENEJ MÍLI.

Príbehu, ktorý je sám osebe parádny, pomáha záverečné nečakané rozuzlenie. Je na ňom pekné to, že „pozitívne“ zvraty sa začínajú šíriť v okamihu, keď sa film stáva čoraz depresívnejším (Andyho výčitky z toho, ako sa správal k manželke keď ešte žila, zastrelenie Tommyho, Redove pochybnosti o Andyho duševnom zdraví, Heywoodovo lano). V skutočnosti je to ticho pred optimistickou búrkou, v ktorej do seba zacvaknú zdanlivé drobnosti, ktoré si divák dovtedy nevšímal. Film som videl asi dvadsaťkrát, ale nie som si vedomý žiadnych obrovských logických prehreškov. Môžem sa pýtať, či nie je čudné, že Andy za celé tie roky ani raz nezmenil celu. Ale čo ja viem, možno americký systém vtedy fungoval tak, že keď trestanec vyfasoval celu, už sa z nej nepohol (v knižke to Andy má skomplikované, keď do cely vyfasuje spoluväzňa).

Naopak, namiesto hľadania logických kravín si pri každej repríze čoraz viac vychutnávam rôzne drobnosti. Napr. to, ako sa v tej-ktorej chvíli zatvária niektoré postavy. Napríklad keď riaditeľ Andymu takmer omylom zobral Bibliu a nasleduje záber na Andyho tvár. Prečo sa v tej chvíli Andy tvári tak, ako sa tvári?

Samozrejme stále zostávajú nezodpovedané otázky. Ale asi je to tak dobre. A s trochou snahy sa dá, zle ale dá, odpovedať aj na ne. Napríklad ako Andy mohol vedieť, že bude búrka s hromami, ktoré zamaskujú rozbíjanie potrubia? No, možno to proste nevedel, ale terén si predtým dôkladne zmapoval (je pravdepodobné, že si cestu k potrubiu predtým veľakrát nanečisto trénoval). Takže vedel, že bude musieť rozbiť potrubie a pomerne logicky dospel k záveru, že sa to bude dať len ak budú vonku udierať hromy. Potom si skrátka na takú noc počkal. Ak by neprišla vtedy, prišla by inokedy (otázne je snáď len to, ako by Nortonovi vysvetlil topánky a oblek, ale určite by niečo vymyslel).

Našiel som snáď len jednu nelogickú vec. Nie je priveľká náhoda, že vrah zabíjal práve v tú noc, ako sa na to isté chystal Andy? Toto sa ale naozaj nedá logicky vysvetliť a ako sa spomína v úvode, je to proste náhoda. Mne osobne sa v živote absurdné náhody stávajú pomerne často.

Triezvo dojemný happyend na pláži je potom už len definitívnou krásnou bodkou za silným príbehom. V podstate nemám problém podpísať sa pod vyhlásenie, že sa jedná o najlepší film na svete. To alebo VOTRELEC.

„Teším sa, že uvidím dávneho priateľa. Teším sa na Tichý oceán. Dúfam, že je taký modrý, ako sa o ňom hovorí.“

The Shawshank Redemption, USA 1994, cca 142 minút

Réžia a scenár: Frank Darabont (podľa novely Stephena Kinga). Hudba: Thomas newman. Kamera: Roger Deakins. Hrajú: Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore, Jeffrey DeMunn a ďalší