Posledná pevnosť (80 %)
Väzenské filmy
Utorok, 02 Jún 2009 07:27

altRobert Redford podáva zaujímavý výkon v ďalšom (po Brubakerovi) svojom väzenskom filme a nedopadol najhoršie. Ale ani Frajer Luke jeho kamaráta Paula to práve dvakrát nie je.

Do vojenskej väznice si prichádza svoj trest ticho odpykať veľavážene cnostný generálporučík Irwin (Robert Redford). Nechce nič, len si odsedieť to, čo si odsedieť musí, potom skončí s vojenskou kariérou a začne si konečne užívať dôchodok s dcérou, ktorej sa v minulosti málo venoval. Lenže prosby spoluväzňov sú čoraz naliehavejšie: všetko napovedá tomu, že riaditeľ väznice, slabošský plukovník Winter (James Gandoflini), zneužíva svoju štátom zverenú moc na šikanovanie svojich odsúdených zverencov, spomedzi ktorých raz za čas niektorý záhadne odíde na onen svet...

POSLEDNÁ PEVNOSŤ sa dlho tvári ako klasický väzenský film (MOTÝLIK, FRAJER LUKE, KRIMINÁL, VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK), ale jednak jej to vydrží len do prvej (neakčnej) polovičky a jednak – nejedná sa o klasickú väznicu, ale o filmovo nečasté (nulové? Ja si na nič podobné nespomínam...) využitie tzv. „vojenskej väznice“. Do nej sú umiestňovaní vojaci, ktorí sa dopustili zločinov. Žiadni „civilní“ kriminálnici sa medzi nimi nenachádzajú. Miesto spadá pod vojenskú jurisdikciu, velí mu vojak a k dispozícii má dobre ozbrojenú a vycvičenú vojenskú stráž. Medzi odsúdenými je prísne zakázané navzájom si salutovať. Atmosféra v takomto objekte je plus mínus zbavená schematického delenia basistov na dobrých a zlých. Tu sa k sebe v podstate všetci správajú slušne. Irwin ako filmová postava s pribúdajúcimi minútami nebojuje proti spoluväzňom, ale proti vedeniu, čo je radikálny obrat oproti hore spomínaným, žánrovo spriazneným kúskom, pretože hoci i v nich titulný hrdina so špinavým registrom trestov bojoval aj proti riaditeľovi a jeho poskokom, tentokrát Redford bojuje vyložene proti riaditeľovi a jeho poskokom a jeho spoluväzni, scenáristami vo väzenských drámach často stavanými do pozícii prisluhovačov riaditeľa, sú jeho spojencami. Takže proti Systému nebojuje klasický redfordovský osamelý jedinec, ale skupina! Konečne!!

Tým, proti komu bojujú, sa stáva spočiatku sympatický plukovník Winter Jamesa Gandolfinino (MEXIČAN, „Sopránovci“), ktorý nikdy nevstúpil na bojové pole a podľa toho v rámci možností zneužíva svoje postavenie; umelo vytvára medzi odsúdenými zlú krv. Skautský hrdina dlho odoláva žiadosti spoluväzňov. Jednak si chce v pokoji odsedieť trest a ísť domov a jednak, hoci má výbornú povesť a priateľa na vysokom mieste (Delroy Lindo), čo z pozície obyčajného väzňa môže?

Prvú si všimnete kameru, potom atmosféru. Na tom má podiel staromódne pomalý strih, výprava a hudba. Následne si všimnete, že hoci sa majiteľ nezávislého Sundance festivalu (zasa) chytil do hollywoodskej pasce, ktorá z neho robí hrdinu stavajúceho sa na stranu utláčanej menšiny, stále mu to veríme. Žiarlivosť nabok a ruku na srdce, kto nemá rád chlapsky priamočiare typy?

Jediným skutočne originálnym prekvapením je tak Gandolfiniho výkon. Jeho muž proti Irwinovi nemá nič osobné (naopak, váži si ho) a snaží sa prehliadnuť urážlivú vetu „kto má takúto zbierku, nikdy nebol na bojovom poli“. Ale časom sa, ako to už niekedy chodí, ich vzťahy zmenia k horšiemu. Keď sa lavína dá do pohybu, už ju nezastavia. Ani nemajú záujem, keď sa to tak vezme. Scivilnenie vzťahu medzi na smrť znepriatelenými mužmi dáva snímke originálnu príchuť a fatálnu atmosféru. Postavy nie sú čierne ani iba biele. Redford urobil pár zlých vecí a Gandolfini v podstate žiadal len rešpekt.

Hoci som ale hore napísal, že jediným prekvapením je Gandolfini, vôbec som to nemyslel tak, že samotný film za pozornosť nestojí. Paradoxne, hoci scenár nie je nič extra a druhá polovica je výlučne akčná (ale dobre nakrútená), máme dočinenia s drámou, ktorá je nakrútená lepšie, ako si zaslúžil stereotypný scenár. Bohužiaľ, v druhej polovici ide psychológia nabok a k slovu sa dostávajú vodné delá a vybuchujúce helikoptéry. Dobrý dojem (so zmyslom pre humor, viď. pôvabná spevácka pasáž, v ktorej väzni neovládajú text) z filmu to ale napriek nemalému úsiliu nesabotuje.

- THE LAST CASTLE, USA 2001, cca 126 minút -

Réžia: Rod Lurie. Scenár: David Scarpa, Graham Yost. Kamera: Shelly Johnson. Hudba: Tom Waits, Jerry Goldsmith. Strih: Michael Jablow, Kevin Stitt. Hrajú: Robert Redford, James Gandolfini, Delroy Lindo, Mark Ruffalo, Paul Calderon, Clifton Collins Jr., Kathryn Morrisová, Robin Wrightová Pennová a ďalší