Dokonalý únik - Otázky a odpovede
Utorok, 12 Február 2013 04:00

Spoilerový článok o havajskom trileri s jedným z najnečakanejších rozuzlení posledných rokov.

David Twohy vždy písal pomerne šikovné a relatívne originálne scenáre (KRITERI 2, WARLOCK, UTEČENEC, VODNÝ SVET, ČIERNOČIERNA TMA). No až trilerom DOKONALÝ ÚNIK (2009) to dotiahol do dokonalosti a jeho prepracovaný scenár je (spolu s výpravou, scénami, dialógmi a hercami) hlavným plusom tejto sviežej snímky.

Je o páriku č. 1 (Steve Zahn a Milla Jovovichová, ďalej len Zahn a Milla), ktorý na svadobnej dovolenke na Havaji zistí, že si nevybral najvhodnejší čas. V Honolulu (hlavnom meste Havaja) totiž anonymný párik vrahov (muž a žena) pred pár dňami zabil novomanželov a (kvôli znemožneniu policajnej identifikácie) im odstránil zuby a prsty (kvôli odtlačkom). Následne sa do hry zapojí párik č. 2 (Chris Hemsworth a Marley Sheltonová, ďalej Chris a Marley) a párik č. 3 (Timothy Olyphant a Kiele Sanchezová, ďalej Olyphant a Kiele).

Keďže hlavnými hrdinami filmu sú členovia páriku č. 1, logicky sa začínajú obávať, že vrahmi sú členovia páriku č. 2 alebo č. 3. Navyše, kým párik č. 1 pozostáva z fyzicky relatívne neduživých a bezstarostných sympaťákov, ktorí sú práve na svadobnej ceste a chcú len relaxovať v nádhernej prírode a ktorý sledujeme od prvých sekúnd (to si aspoň myslíme), zvyšné dva páriky na scénu prichádzajú až neskôr a pozostávajú z drsných svalnatých chlapov, ktorých nežnejšie polovičky v skutočnosti príliš nežne nepôsobia (Twohy zneužíva predsudky diváka, prestavujúceho si vraha ako svalnatú korbu s dýkou). Nakoniec sa ale ukáže, že v skutočnosti sú vrahmi členovia páriku č. 1!

Twohy tak zdanlivo porušil nepísané trilerové pravidlo (aspoň Hitchcock to kedysi tvrdil), že v scenári nemôžu byť vyložené klamstvá (povedal to po tom, čo sám použil klamlivý flashback v jednom zo svojich filmov). S DOKONALÝM ÚNIKOM to však také jednoduché nie je, pretože v zásade žiadne vyložené lži neobsahuje. Práve naopak, je veľmi inteligentne až rafinovane napísaný. To divák ale zistí až pri repríze.

Prejdime si teda najzákladnejšie otázky a odpovede na ne. Predtým ale ešte na pripomenutie, tu je obrázok šiestich hlavných hrdinov:

(Čiže horná rada z ľava Kiele a Olyphant, stredná rada z ľava Zahn a Milla a úplne spodná rada z ľava Chris a Mickey.)

Pochopil som správne, že vrahmi boli Zahn a Milla?

Áno.

Prečo sú vrahmi?

Prečo vrah vraždí? Otázka skôr pre psychiatrov. Každopádne, ako zaznie v záverečnom flashbacku, duševne chorý je pravdepodobne len Zahn. Tvrdí, že chce prežiť stovky/tisícky cudzích životov. Ako? Nuž proste tým, že tých ľudí zabije a následne na seba vezme na nejaký čas (dni, týždne, roky) ich identitu. Ak je historka o Rockym a zabitom psovi (viď. dole) z úst Milly pravdivá, Milla nie je duševne chorá. Naopak, je tým pádom skôr Zahnovou obeťou, nie klasickým komplicom. Zahn ju psychicky ovláda a dokonale ňou manipuluje, pretože je doňho chorobne zamilovaná (Stockholmský syndróm?).

Takže Olyphant a Kiele sú nevinní?

Áno, sú nevinní.

Prečo sa ale celý čas správali čudne a podozrivo?

Nesprávali. To, že lovia zver a pred opečením ju vypitvú, ešte podozrivé nie je.

Čiže aj Marley a Chris sú nevinní?

Áno, aj oni sú nevinní.

Ako sa ale vytrhnuté zuby objavili v Chrisovom batohu?

Vo filme je záber, ako sa Zahn (pri lagúne s vodopádom) hrabe v jeho batohu. Vtedy mu doňho vložil zuby. Tento záber v tej chvíli samozrejme nevidíme (až v záverečnej retrospektíve). Zahn ako bonus na Chrisa a Marley upozornil Havajčana, ktorý mu do divočiny (scéna v daždivej džungli) doniesol zabudnuté povolenia. Vtedy mu Zahn povedal, že má podozrenie, že Chris je ozbrojený. Preto pre Chrisa a Marley priletela hneď nasledujúce ráno policajná helikoptéra.

Takže Zahn a Milla neboli na svadobnej ceste?

Nie, neboli. Len to predstierali, lebo prevzali identitu svojich obetí – ktoré práve boli na svadobnej ceste. Imitovali svoje obete ako chameleón imituje prostredie, v ktorom sa práve nachádza. Ak by zabili transvestických spevákov, celý Havaj by prespievali v ženských sukniach.

Ale veď v úvode sú zábery na ich svadbu!

Na svadbu áno, ale nie na ich. Je to svadba ich obetí. Všimnite si, že v daných záberoch ženíchovi ani neveste nevidíme do tvárí. Prečo asi?

Keď Olyphant prvýkrát stretne Zahna, spýta sa ho, či sa už náhodou niekedy nevideli, že je mu povedomý. Zahn tvrdí, že nie. Tak videli sa či nevideli?

Je to nedôležitý detail, ale Olyphant si Zahna teoreticky mohol podvedome pamätať z výletnej lode, na ktorej sa Zahn a Milla nakrúcali na kameru a ktorá Olyphantovi a Kiele odplávala tesne pred nosom. Pre dej to však nie je dôležité.

Ako je možné, že Olyphant prežil strelu do hlavy?

Olyphant o tom jasne hovorí, takže to nie je žiadne tajomstvo. Výstrel prežil vďaka titánovej platničke, ktorú mal umiestnenú v zadnej časti lebky po starom vojnovom zranení (šrapnel z míny v lebke). Všimnite si, že sekundu potom, než uvidí, že naňho Zahn mieri a chystá sa strieľať, otočí sa mu chrbtom. Možno chcel skočiť do vody a tým sa zachrániť. Možno ale vedel, že to nemá šancu stihnúť a tak aspoň chcel zmierniť zásah predpokladajúc, že s trochou šťastia sa mu guľka odrazí práve od titánovej platničky. Po výstrele je pomerne detailný záber na odkväcnutý kus kože na jeho zadnej časti hlavy spôsobený guľkou. Pod kožou je následne záber na lesknúcu sa platničku. Preto prežil. Guľka zasiahla platničku, nie mozog.

(Mimochodom, v priebehu filmu Kiele dva razy povie, že je Olyphanta ťažké zabiť - prežil nielen črepinu z míny zabodnutú do lebky, ale tiež haváriu lietadla.)

Ako Kiele na pláži odhalila, že vrahmi sú Zahn a Milla?

Jednoducho. Pozerala si fotky z ich svadby. Keď uvidela, že svadobčania vyzerajú úplne inak, všetko jej zrazu docvaklo.

No dobre. Ale ako to zistil Olyphant v jaskyni?

Z vlastnej skúsenosti viem, že toto nie je príliš jasné ani pri piatej repríze. Môžeme sa len domnievať, že ho upútala Zahnova neznalosť hlášky z FRAJERA LUKEA (čo je u filmového scenáristu podozrivé). Plus tesne predtým, než naňho Zahn vystrelí, je detailný záber na to, ako Olyphant pozerá na svoju ploskačku so škorpiónom. Predtým položí takmer filozofickú otázku, či do nej škorpióna hádžu mŕtveho alebo je ešte živý a utopí sa v alkohole. Krátko pred Zahnovým výstrelom pozrie na ploskačku a zrejme si uvedomí, že sa práve sám stal tak trocha škorpiónom – úzkym hrdlom sa dostal do ploskačky (jaskyne), kde následne čaká na utopenie (zastrelenie). Resp. mu nalákanie do jaskyne začalo (ako bývalému vojakovi) pripomínať to, čím aj naozaj bolo – pascu. Potom si už len v mysli narýchlo zrekapituloval všetky podozrivé zážitky, ktoré so Zahnom mal a dospel k záveru, že vrahmi celý čas boli on a Milla.

No dobre. Ale vo filme je viacero scén, v ktorých sa Zahn a Milla rozprávajú o tom, že Olyphant a Kiele sú vrahovia. V týchto scénach sú sami, čiže nemusia „hrať“. Napriek tomu sa tvária ako nevinní civili, ktorí s hrôzou dochádzajú k desivému záveru, že „konkurenčný“ pár pozostáva zo zabijakov.

Áno, to je pravda. Film obsahuje niekoľko takýchto scén (úvodná scéna v aute, scéna s močením pri rieke, scéna v stane po ulovení kozy). Tieto scény sa dajú rozdeliť na tri druhy.

Prvý. Zahn a Milla sa rozprávajú o tom, že by mali od Olyphanta a Kiele utiecť, kým je ešte čas. Tieto scény sa dajú vysvetliť logicky: Olyphant je vojak z povolania ozbrojený nožom, kušou a sekerou a Kiele tiež nejde po ranu ďaleko. Boli by to ťažkí až fyzicky nezdolateľní súperi. Preto Zahn a Milla chcú zdrhnúť (a nájsť si fyzicky slabší pár). Ich narastajúci strach z dua Olyphant/Kiele je teda reálny.

Druhý. Zahn a Milla sa rozprávajú o tom, že Olyphant a Kiele sú pravdepodobne vrahovia. Natíska sa otázka, prečo by to robili, keď samozrejme vedia, že vrahmi sú v skutočnosti oni dvaja. Odpoveď je jednoduchá. Schválne si ešte raz pozrite prvé sekundy s nimi v džípe, keď sa „učia texty“ a navzájom sa skúšajú, kto je kto, ako sa volá, ako sa volal za slobodna, odkiaľ pochádza, koľko má súrodencov atď. Je pomerne logické, že sa ako nevinní správajú aj v scénach, v ktorých nemusia (= v ktorých ich nikto nevidí). Dobrému klamstvu totiž musíte veriť. A oni sú dobrí herci, ktorí nevypadávajú z úlohy, ani keď sú už doma z divadla.

Tretí. Duševná porucha. V určitej chvíli sami reálne uverili, že sú niekto, kto v skutočnosti nie sú (teda nevinné obete).

Vymyslela si Milla šialenú sexuálnu historku s psychopatom Rockym a obeseným psom, ktorú rozpráva Kiele v stane po tom, čo ich partneri odídu do džungle?

V zásade by to bolo jedno, keby v retrospektíve Milla Zahna neoslovila Rocky! Môžete oponovať/namietať, že to bola šialená psychopatka, dá sa ale predpokladať, že historka je pravdivá, že odvtedy to s Rockym ťahá, lebo je doňho zamilovaná a je schopná preňho urobiť čokoľvek (aj vraždiť a následne prevziať identitu obetí). Zahn ju zrejme psychickým terorom ovláda od prvého stretnutia. Je doňho chorobne zamilovaná, keď jej ale ani na pláži vo finále nie je schopný vyznať lásku (po koľký raz v poradí?), čiastočne precitne a uvedomí si, že ju ovláda, že sa nejedná o lásku a že by ho mala nechať. Následne síce ešte chvíľku „hrá“, no v policajnej helikoptére naplno precitne a „dá“ Zahna zastreliť snajperom.

Ale prečo by sa Milla zdôverovala Kiele s takou brutálnou historkou?! Prečo by zrazu začala hovoriť pravdu a nič než pravdu?

Pretože predtým Milla Kiele hovorí, aký chce mať so Zhanom skvelý rodinný život. Na čo jej ale Kiele povie, že neverí ľuďom, ktorí jej motajú hlavu podobnými romantickými rečami o ich dokonalých, bezchybných životoch. Milla zrejme v tej chvíli vycíti, že by mohli Kiele a Olyphanta ako svoje budúce obete stratiť a tak sa vytasí so skutočnou „zlou“ historkou, voči ktorej Kiele nemôže nič namietať.

Prečo Zahn a Milla v úvode zastavili stopujúcemu Chrisovi a Marley?

Sú tri verzie.

1. Bolo to Zahnovo rozhodnutie a dá sa predpokladať, že si práve vybral nový pár obetí. Rozmyslí si to vo chvíli, keď si všimne, že okrem bezbrannej blondínky zvyšok páru tvorí svalnatý potetovaný grázel, ktorý by bol zrejme ťažkým súperom i pre skúseného vraha ako je strelnou zbraňou ozbrojený Zahn.

2. Proste im zastavili preto, aby ich na kus odviezli. Aj vrahovia môžu robiť dobré skutky.

3. Zrejme je to kombinácia oboch hore spomenutých vecí plus tretej: v retrospektíve Zahn jasne Mille hovorí „na týchto dvoch to (vraždy) hodíme“ (čiže Chris a Marley nemali byť ich budúce obete, ale falošní podozriví).

DOKONALÝ ÚNIK je vydarený film, ktorý každým ďalším pozretím získava na sile, pretože je postavený na detailoch. Zábavné je napr. uvedomiť si pri piatej repríze, že Olyphantova miestami výrazná mimika nie je dôkazom jeho psychopatie (keďže už vieme, že je nevinný), ale je skôr niečím v štýle „no moment, tu niečo nehrá“. Ostatne, ako v jednej scéne hovorí práve sympaťák Timothy Olyphant. Je to v detailoch. Ak to nemá detaily, je to len ďalší blbý film v poradí.