Akty X: Chcem uveriť [6O %]
Napísal Ján Janočko
Piatok, 18 Január 2013 04:00

Recenzia druhého celovečerného filmu patriaceho do paranormálnej série AKTY X: CHCEM UVERIŤ (2008).

Recenzia obsahuje drobné spoilery.

Píše sa rok 2008. Zdá sa, že bývalá "vlajková loď" americkej televíznej stanice Fox – seriál o dvoch agentoch FBI, ktorí sa zameriavajú na paranormálne javy (články o ňom tu a tu) - je dávno už len vecou archívov a repríz. Fanúšikovia konšpiračných teórií si hľadajú náhradu, keď tu zrazu... prichádza Chris Carter s viac ako hodinu a pol trvajúcim darčekom pre všetkých fanúšikov jeho série. Záleží na tom, že pár rokov po funuse? Ľudia sú nadšení, pretože chcú opäť vidieť Muldera (David Duchovny) a Scullyovú (Gillian Andersonová) a chcú vedieť, ako to všetko dopadne. Aj tí, čo sledovali seriál pomenej, sú potešení – konečne nejaké "nadpozemské vzrúšo" v osvedčenom kabáte „Aktov X“. A tak sa všetci hrnú do kín. Na film sa čakalo tak dlho, ktovie, koľko sa bude čakať na ďalší? A čo ak je tento úplne posledný?

Legendárne „Akty X“ mali svoju premiéru v roku 1993. Seriál mal deväť sezón a k tomu jeden celovečerný, mimoriadne vydarený film. Po deviatich rokoch sa štáb a herci rozišli s prísľubom, že sa dočkáme ešte minimálne jednej celovečernej snímky. Čakalo sa, že to bude už v roku 2002, teda bezprostredne po finále deviatej sezóny. Nakrúcanie sa však odkladalo a nádeje početnej fanúšikovskej základne na celovečernú snímku rok čo rok klesali. Postupne prestávali veriť aj tí najväčší optimisti (a účasť Duchovného v novom projekte „Californication“ nádejam na nové Akty X nepridávala). Avšak nastal december roku 2007 a tak dlho očakávaná filmovačka konečne začala. Kde? Po výborných skúsenostiach s prvými piatimi sériami mysterióznych dobrodružstiev sa tvorcovia opäť rozhodli pre kanadský Vancouver – tam bola nakrútená drvivá väčšina scén. Tajomstvom nie je fakt, že nakrúcanie je v Kanade finančne prijateľnejšie, ako v USA a navyše drsná kanadská zima bola veľmi "zhovievavá" k scenáru, keďže sa väčšina príbehu odohrávala v krutej zime.

Na začiatku filmu stretávame oboch agentov, Muldera aj Scullyovú. Nežnejšia polovička dvojice pracuje ako lekárka v katolíckej nemocnici a je citovo naviazaná na ťažko chorého chlapca (dôvodom môže byť fakt, že s Mulderom majú syna v približne rovnakom veku, ktorého dali na adopciu). Jedného dňa dostane návštevu z FBI – vraj sú ochotní Mulderovi zabudnúť všetky jeho "hriechy", ak im pomôže s ich aktuálnym prípadom. Scullyová sa teda vydáva za Mulderom a tlmočí mu ponuku od jeho bývalého zamestnávateľa. Fox Mulder žije v utajení, s vlastnou kanceláriu, ktorá je ako vystrihnutá z filmu o psychopatovi. Nechýba mu v nej jeho legendárny plagát s ufom a nápisom „I Want to Believe“ (čo je aj podtitul filmu v origináli). Čo mu však očividne chýba sú žiletky, pretože dobrovoľne bradatý Mulder je pre mňa pomerne prekvapivý zjav...

Aj keď je Fox Mulder najprv skeptik, je jasné, že volaniu jeho starej vášne prosto neodolá. Spoločne so Scullyovou teda prichádza za agentmi FBI a pri oboznamovaní s prípadom srší svojím tradičným sarkazmom. Bohužiaľ, to je vo filme posledný vtipný moment.

Následne sa zoznamujeme s prípadom. Unesená je agentka FBI. Svoju pomoc ponúkne aj katolícky kňaz, ktorému bola v minulosti dokázaná pedofília a ktorý o sebe tvrdí, že má s unesenou "videnia". Vo filme opäť prežívame to, na čo sme si zvykli – Mulderovo obrovské nadšenie pre jednotlivé prípady, aj Scullyovej úplný skepticizmus a nechuť v prípade pokračovať (vzhľadom na kňaza, ktorý je podľa nej podvodník). Počas vyšetrovania dôjde k ďalšiemu únosu. Stopy vedú k Jankemu Dacyshynovi (Callum Keith Rennie). Ten unáša ľudí kvôli ich orgánom, ktoré sa následne pokúša transplantovať skupina doktorov za veľmi zvláštnych a nechutných podmienok... Paradoxom je, že predstaviteľ únoscu mal šťastie na Duchovného aj v druhej sérii „Californication“. Tam sa ako starnúci rocker Lou Ashby stretol s Hankom Moodym vo väzení a následne ho požiadal, aby mu napísal životopis...

Akty X už po rokoch nie sú také, ako kedysi. Diváci a fanúšikovia si to uvedomili. Niektorí sa s tým zmierili, niektorí si trhali vlasy. Pôvodný plán druhého filmu bol jasný – ukončiť celú mytológiu, pokúsiť sa zastaviť plánovanú kolonizáciu mimozemšťanmi a dôstojne zakončiť legendárny seriál. Lenže roky plynuli a plány sa menili. Scenárista Chris Carter sa rozhodol, že film dostane samostatnú zápletku, ktorá nebude nadväzovať na dej z minulosti a že pôjde skôr o typickú "hororovú" poviedku, ktorá bude mať mystické pozadie. A to bol tŕň v oku pre divákov. Všetci chceli vidieť niečo iné. Film plný paranormálnych javov, načrtnutí, zelených mužíčkov, konšpiračných teórií, teda presne toho, na čo sme boli počas takmer dekády zvyknutí. Ale to sme nedostali. Prakticky sme boli svedkami kriminálky s nálepkou "Akty X". Zo "starej partie" však boli prítomní len dvaja hlavní hrdinovia a Walter Skinner. Pochváliť musím hudbu vo filme (páčil sa mi najmä moment, keď pohľady oboch agentov spočinuli na obraze prezidenta Busha, pričom začala hrať ústredná melódia „Aktov X“ – žeby odkaz na 11. september a všetky sprisahanecké teórie spojené s týmto prezidentom?) a pôsobivé boli takisto scény z laboratória a jeho okolia (dvojhlavý pes ma potešil).

Snímka si nakoniec vyslúžila u verejnosti skôr kritické ohlasy a zväčša bola označovaná ako "priemerná". To je asi hlavný dôvod, prečo je ďalší film od Cartera a spol. len v teoretickej rovine. Aj keď sa z času načas objaví náznak, zväčša sa jedná len o priania protagonistov, než o reálne fakty. Nám, fanúšikom, teda ostáva dúfať, že toto nebolo posledné dobrodružstvo Foxa Muldera a Dany Scullyovej.

The X-Files: I Want to Believe, USA | Kanada, cca 104 minút

Réžia: Chris Carter. Scenár: Chris Carter, Frank Spotnitz. Hudba: Mark Snow. Kamera: Bill Roe. Hrajú: David Duchovny, Gillian Andersonová, Amanda Peetová, Billy Connolly, Xzibit, Mitch Pileggi, Nicki Aycoxová a ďalší