Texaský kat [6O %]
Streda, 31 Október 2012 04:00

Recenzia kriminálneho trileru so Samom Worthingtonom a Jeffreym Deanom Morganom TEXASKÝ KAT (2011).

Od 70-tych rokoch 20-storočia údajne došlo v americkom Texase k brutálnej sérii vrážd. Našlo sa vraj viac, ako 60 tiel. Píšem „údajne“ a „vraj“, pretože som o tejto udalosti pred týmto filmom vôbec nič nevedel a keďže som si o tom nič nezisťoval ani po jeho pozretí, neviem to dodnes. Myslel som si, že film ma to naučí, ale mýlil som sa. A to je obrovský problém, pretože som tento film v podstate vôbec nepochopil. Videl som ho zatiaľ len raz a teraz sem napíšem veci, kvôli ktorým môžem byť za blbca, myslím si ale, že je to skôr vina scenáristov, pretože som snímku pozeral pozorne a pokiaľ viem, nie je divákovou povinnosťou stráviť dva týždne študovaním desiatok podkladov o skutočnej udalosti a až potom si pozrieť film nakrútený na ich základe (údajne).

Napríklad som nepochopil, či sa dej filmu odohrával počas páchania hore spomenutých vrážd alebo až niekoľko rokov po nich, kedy začali nové (teda páchateľ/páchatelia „pôvodnej série“ nikdy nebol/neboli odhalený/odhalení). Pretože v úvode bola mŕtvola a potom ďalšiu ťahali z rieky.. ale šesťdesiat ich teda určite nebolo. Ani náhodou. Pochopil som to tak, že Morgan hral policajta, ktorý kedysi tieto vraždy vyšetroval spolu s kolegyňou. No keďže pátranie šumelo dostratena (viď. ZODIAC), nechal sa preložiť do iného okrsku, dostal nového parťáka (Worthingtona) a na nevyriešené vraždy sa snažil zabudnúť. Nikdy sa mu to ale nepodarilo a keď sa začali objavovať nové (pravdepodobne od rovnakého páchateľa/páchateľov), nedalo mu to a napriek tomu, že to nie je jeho rajón, ich začal „nenápadne“ vyšetrovať, čo sa vonkoncom nepáči jeho mladému kolegovi. Ten je však správňak a snaží sa mu kryť chrbát, hoci vie, že to nie je v súlade s pravidlami.

Popritom v deji vystupujú dvaja kriminálnici (Afroameričan a potetovaný beloch) a tichý čudný chlapík v okuliaroch, ktorý pôsobí ako masový pedofil. Pochopil som to tak, že prvý pár je pre policajtov a divákov falošnou stopou, ktorá s vraždami v podstate nijako nesúvisí a za vraždami v skutočnosti stojí okuliarnatý muž. Dosť ale o správnosti svojich odhadov pochybujem. A podobných vecí, ktoré som vôbec nepochopil, je film plný. Ak ani vy o týchto texaských vraždách vôbec nič neviete, no film ste pochopili na prvý raz, gratulujem vám a asi som skutočne blbec.

Miestami je film natoľko skratkovitý, že som niektoré zásadné veci nepochopil. Napr. vo finále niekto zaútočí na osobu G, no táto scéna je nakrútená tak nezrozumiteľne (a v tme), že sa chvíľku zdalo, že postava G je len zranená, potom sa zdalo, že umrela a keby sa živá neobjavila na tri sekundy na samom konci, tak by som skutočne nevedel, či prežila alebo umrela. Na prvý raz som nepochopil ani prečo vrah (vrahovia?) nedokončil vraždu ženy s malým dieťaťom a čo sa stalo so psom... a bolo toho ešte oveľa viac.

Nepomáhajú ani dramaturgické protivenstvá: na obeti je odtlačok vrahovho prsta, no tesne predtým, než stihnú policajti preniesť telo do auta, začne pršať a dážď odtlačok zmyje. Bože. Namiesto akcie sa tvorcovia sústredili na pátranie, to však na rozdiel od filmov Finchera SEDEM a ZODIAC kĺže po povrchu a ponúka viacero podozrivých postáv, no keď som si dva dni po pozretí na niektoré spomenul, netušil som, či boli vo filme ako falošné stopy alebo súviseli s dejom.

Film je zdatne zahratý nielen čo sa týka podporných rolí, ale i Worthingtona. Ten ma doteraz (TERMINATOR SALVATION, SÚBOJ TITANOV, AVATAR) nezaujal, teraz ale dôstojne stelesnil mladého kvalitného policajta, ktorý sa svojmu staršiemu kolegovi nebojí povedať priamo do očí, že s jeho postupmi nesúhlasí (zaujímavý monológ o priepasti, do ktorej pádu je nebezpečne blízko), no nakoniec mu tak či tak kryje chrbát. Bolo to prvý raz v mojom živote, čo som si prial, aby bol Worthington na plátne v nejakej snímke častejšie.

Robustný Morgan (Komediant zo STRÁŽCOV) opäť potvrdil svoje charizmatické herectvo a s Worthingtonom vytvoril prirodzený, zohratý tím. Chloë Grace Moretzová (KICK-ASS) bola do deja zakomponovaná menej násilne a zbytočne, ako som čakal z traileru. Potešila ma aj silná, naliehavá a pôsobivá atmosféra. Škoda, že sme sa nedozvedeli viac o „Poliach“, podľa ktorých sa ostatne film v origináli volá a ktoré sú viacerými postavami v priebehu deja popisované takmer až ako hororová kulisa.

Kriminálny triler TEXASKÝ KAT nakrútila dcéra režiséra Michaela Manna (LOVEC ĽUDÍ, POSLEDNÝ MOHYKÁN, MIAMI VICE, VEREJNÍ NEPRIATELIA), pričom otec jej film produkoval. Je to cítiť (to, že ho režírovala jeho dcéra, aj to, že jej ho produkoval): tvrdé chlapské priateľstvá, dobre oblečení a vystresovaní muži, pre ktorých je práca všetkým a kvôli tomu si neváhajú ničiť vzťahy a súkromie. Dcéra po otcovi prevzala talent na vizuálne nápady (príchod nočnej hmly), ale inak sa ešte má čo učiť.

Texas Killing Fields, USA, cca 105 minút

Réžia: Ami Canaan Mannová. Scenár: Don Ferrarone. Hudba: Dickon Hinchliffe. Kamera: Stuart Dryburgh. Hrajú: Sam Worthington, Jeffrey Dean Morgan, Jessica Chastainová, Chloë Grace Moretzová a ďalší