Horiaca Mississippi [IOO %]
Štvrtok, 09 Február 2012 04:00

Recenzia na strhujúci (proti)rasistický triler s Geneom Hackmanom a Willemom Dafoeom HORIACA MISSISSIPPI (1988).

1964. Do močaristého dusného mestečka pri rozvodnenej Mississippi prichádzajú dvaja agenti FBI Ward (Willem Dafoe) a Anderson (Gene Hackman). Majú tu vyšetriť zmiznutie troch mladých mužov. Je pravdepodobné, že sú mŕtvi a že s tým okrem miestneho rasizmu (píšu sa 60. roky a toto vždy bol konzervatívny a jednoduchý kraj) súvisí miestna kancelária šerifa Stuckeyho (Gailard Sartain neskôr hral manžela Kathy Batesovej vo VYPRÁŽANÝCH ZELENÝCH PARADAJKÁCH).

Ward (Dafoe mal v tom čase za sebou už ČATU, SAIGON a POSLEDNÉ UMUČENIE KRISTA) je idealistický, mladý, ale napriek tomu si za svojím idúci, agent. Anderson (o 25 rokov starší Hackman vtedy už bol hviezdou BONNIE A CLYDE, FRANCÚZSKYCH SPOJOK, DOBRODRUŽSTVA POSEIDONU a prvých dvoch SUPERMANOV) je jeho podriadeným. Vyrástol v tomto kraji a menej sa spolieha na úradné postupy a viac na svoje žoviálne vystupovanie (vďaka ktorému dosiahne často viac, ako jeho snaživý kolega so svojimi „oficiálnymi“ postupmi).

Už čoskoro po príchode do mesta obaja zistia, že hľadali problémy – a našli ich. Afroameričania (ktorým sa vtedy takto nehovorilo, v lepšom prípade to boli negri) sa boja k záhadnému zmiznutiu troch mužov čokoľvek povedať a belosi tiež (ale z iných dôvodov). Anderson od začiatku vedel, že by bolo lepšie nepichať do tohto osieho hniezda. Tvrdohlavému Wardovi ale bude treba pred motelovou izbou zapáliť horiaci kríž v najlepšej tradícii Ku-Klux-Klanu, aby konečne pochopil, že sami dvaja nemajú šancu. Anderson je v tej chvíli rád, lebo predpokladá, že to stačilo na odradenie mladého agenta a jeho rýchy návrat do „civilizácie“. Ward sa však zatne a okamžite požiada o početné posily ďalších agentov. Ani ich početná prevaha však neprináša žiadne mimoriadne výsledky; miestni hajzli sa disciplinovanému Wardovi smejú rovno do očí. Ward sa rozhodne vytiahnuť z rukáva eso a použiť proti nim jedinú vec, na ktorú počujú. Tvrdé násilie. Vypustí do hry dovtedy na krátkej reťazi držaného Andersona a jeho ľudí. Ich nekompromisný prístup čoskoro prinesie prvé pozitívne výsledky a rasisti prvý raz v živote cítia strach. Ale zviera, ktoré sa bojí, je nebezpečné...

Po dlhom čase som znova videl poctivý film. Kus príbehu, ktorý je temný a nebezpečný, ale zároveň som z neho bol svojím spôsobom nadšený. Či bude kniha dobrá, spoznáte vraj už po prvej vete. Niekto tento vzorec používa aj na filmy, ibaže prvú vetu mení na prvú minútu. Tým si nie som istý. Na niektoré filmy to ale platí. A 15-miliónová HORIACA MISSISSIPPI je presne taký film. Už po prvej scéne som vedel, že si užijem každú minútu. Že som našiel schopného režiséra, ktorý nakrúca nekostrbato. Že vidím vynikajúce herecké výkony a počujem pútavé dialógy.

Britský režisér Alan Parker (ktorý predtým nakrútil POLNOČNÝ EXPRES a ANGEL HEART a potom muzikál EVITA) pochopil, že najväčším plusom jeho projektu je vydarený scenár a tak zbytočne netlačí na pílu. Násilia je len toľko, koľko treba – ostatné si divák domyslí. Atmosféra je i vďaka atavistickej hudbe pôsobivá a zlovestná a okolo polovičky minutáže som si povedal „toto dobre nedopadne“. Nakoniec to dopadlo tak, ako to dopadlo a mne sa to páčilo, že to dopadlo tak a nie inak.

Príbeh je do nemalej miery postavený na vzťahu Dafoea a Hackmana. Obaja herci odviedli špičkovú prácu. Dostať tak napísanú rolu, ako ju dostal Hackman, musela byť radosť. Mladý Dafoe ale nezaostáva! Vďaka ich rozdielnosti sa na film dobre pozerá. Neskáču si zbytočne do vlasov, neurážajú sa. Dafoea štve Hackmanov drsný zmysel pre humor a obchádzanie úradných postupov. Hackman zasa verí, že ak by Dafoe viac rozpoznal správny čas na držanie huby a bol menej „oficiálny“, dosiahol by v živote a kariére viac. Paradoxne, práve Hackmanov hrdina sa, keď treba jednať, stáva prekvapivým morálnym pilierom Dafoeovho tímu. Ostatne, je z tohto kraja. Napriek ich rozdielnosti by ste ale v tomto filme (našťastie) zbytočne hľadali humor. Žiadny by ste nenašli. Ani jeden z nich ani raz nezapochybuje o profesionalite toho druhého. Určite sa nejedná o vtipný buddy movie. Naopak. Toto je taký tvrdý triler, že ak by v polovici Dafoea znásilnili a Hackmana hodili krokodílom, vôbec by ma to nebolo prekvapilo.

Obaja totiž aj so svojím tímom (z ktorého vyčnievajú Kevin Dunn a budúci Jigsaw zo SAW Tobin Bell a jeho „registračná pokladnica bola vyrobená na lámanie prstov“) získali odolných nepriateľov (a plne mi vyhovovalo po dlhšom čase vidieť film, v ktorom je jasné, kto je dobrý a kto zlý). Osadenstvo policajnej stanice a zvyšok mesta, všetci sú skurvenci. Hrajú ich herci R. Lee Ermey (starosta), Gailard Sartain (šerif), Stephen Tobolowsky (hovorca Ku-Klux-Klanu), Brad Dourif (zástupca šerifa) či primitív Michael Rooker. Je to banda, akú by ste len tak nenašli. Režisér vedel, že hra na mačku a myš je zaujímavejšia, ak sa občas lovený stane dravcom a dravec obeťou. Bavilo ma vidieť, že sa agenti FBI nedajú zastrašiť. Scény, v ktorých sa obe skupiny zrážajú, sú najlepšie (Hackmanova návštevu „krčmy pre vyvolených“). Mám rád, keď sú strany vyrovnané a preto ma takto rozdané karty bavili; snímka mi do veľkej miery pripomenula podobne „vyrovnaný“ triler NEPODPLATITEĽNÍ (1987). Nakoniec ale vlastne nevyhral nikto. Ako povie Dafoeova postava, vinní neboli len tí, ktorí strieľali. Vinní sme možno tak trocha všetci.

Výsledný dojem, ktorý na diváka z vyše dvojhodinového filmu padne (škoda, že neexistuje štvorhodinová režisérska verzia), nie je oslavný. Je to depresia z toho, čoho všetkého sú schopní niektorí ľudia. Film bol nominovaný na Oscara za najlepší film, strih, kameru, zvuk, réžiu, herca v hlavnej úlohe (Hackman) a herečku v podpornej (McDormandová). Nakoniec premenil iba nomináciu za kameru.

„So zadebnenosťou sa nerodíme. Získavame ju.“

Mississippi Burning, USA, cca 128 minút

Réžia: Alan Parker. Scenár: Chris Gerolmo. Hudba: Trevor Jones. Kamera: Peter Biziou. Hrajú: Gene Hackman, Willem Dafoe, Frances McDormandová, Brad Dourif, R. Lee Ermey, Gailard Sartain, Stephen Tobolowsky, Michael Rooker, Pruitt Taylor Vince, Kevin Dunn, Frankie Faison, Tobin Bell a ďalší