Pevnosť Apačov v Bronxe [6O %]
Štvrtok, 02 Február 2012 04:00

Recenzia na policajný triler s Paulom Newmanom PEVNOSŤ APAČOV V BRONXE (1981).

Rozvedený írsky policajt Murphy (Paul Newman) to robí už 16 rokov. 16 rokov strávil na uliciach americkej pekelnej štvrte Bronx. Ako mohol tak dlho prežiť, je otázne. Možno mu v tom pomohli príšerné biele ponožky, ktoré stále nosí. Pivo, ktoré do seba neustále leje. Nulový súkromný život, pozostávajúci z pozerania televízie. Neveľmi ambiciózny mladý parťák Corelli (Ken Wahl)... alebo kolegovia, medzi ktorými by sa len ťažko našiel niekto normálny a čestný. Niektorým z nich ale každodenná pouličná policajná rutina ide na mozog až tak, ako tým dvom. Tí počas pouličných nepokojov (v podstate zapríčinených novým nekompromisným šéfom policajnej stanice Connollym, ktorého výborne zahral na Boba Hoskinsa sa podobajúci Edward Asner) zhodili zo strechy nevinného chlapca. Murphy, ktorý vždy rád chodil tak trocha hlavou proti múru, to však videl – a čo teraz? Kašľať na to alebo tých hajzlov udať? Murphyho láska (Rachel Ticotinová) by sa na jeho mieste najradšej tvárila, že sa nič zlé nestalo.

No Murphy je iný. Ženie ho vnútorný nepokoj a vrodený (hoci za 16 rokov dôkladne hlboko pochovaný) zmysel pre základnú spravodlivosť. Murphy verí, že sú aj dôležitejšie veci, ako uznanlivý úsmev šialených kolegov. Napríklad ich poslať za mreže alebo sa aspoň postarať o to, aby im navždy zobrali odznak. Lenže toto nie je žiadna férová policajná stanica, v ktorej by sa hralo čistými kartami a v ktorej automaticky víťazí spravodlivosť. Toto je posledná pevnosť v nebezpečnej zóne. Je to pevnosť Apačov v Bronxe. A berie si obete...

Hoci mám rád spaľujúci úsmev a vyzliekajúci pohľad Paula Newmana, POSLEDNÁ PEVNOSŤ V BRONXE mi dlhé roky unikala. Keď som sa ale dozvedel, že v nej hrá policajta a do akej zaujímavej lokality je dej umiestnený, čo najrýchlejšie som si film zohnal. Bohužiaľ, tvorcovia pracovali s až nepríjemne rozriešeným scenárom a depresívna atmosféra štvrte je miestami až smiešne za každú cenu špinavá, bezútešná a beznádejná. Možno tak vtedy skutočne vyzerala, ale vo filme to pôsobí samoúčelne. Scenár je jednak preplnený zbytočným množstvom vedľajších motívov (nie je jasné, či je o udavačstve, zamilovanom dovtedy drsnom policajtovi, prepade nemocnice, pátraní po vrahyni policajtov alebo o pene do kúpeľa) a jednak hlúpy.

Aby som odôvodnil to druhé, budem musieť do konca tohto odseku spoilerovať, takže ho radšej preskočte a vráťte sa k nemu, až keď si pozriete film. V úvode žena zabije dvoch policajtov. Nový policajný šéf po nej vyhlási pátranie. Náhodou ju však uprostred filmu zabijú dvaja drogoví díleri. K tým si po dávky chodí hrdinova frajerka. Predávkujú ju (nepáči sa im, že chodí s policajtom) a na druhý deň vezmú v nemocnici, v ktorej pracovala, rukojemníkov. K prípadu je povolaný Newman. Toto je tak na hlavu postavené, že si spomínam len na ďalší podobný prípad brutálnej náhody a to pasáž z pouličnej kriminálky TRAINING DAY. Koniec spoilerom.

Tvorcovia to mysleli dobre: je to divoká štvrť, kde sa stále niečo deje a mnohé súvislosti policajtom nikdy nedocvaknú (posledný záber na „koberec“). Ak to ale aj mysleli dobre (alebo ich len preceňujem?), príliš dobre im to nakoniec nevystrelilo. Je tu toho priveľa a obsahuje to logické diery. Ako keby sa kamsi do neznáma vytrácali dôležité scény. Na ich miesto prichádzajú také, ktoré príbeh nepotrebuje. Divák nevie, k akej dejovej línii skočiť skôr a po prvej hodine (dvojhodinového) filmu toho začne mať potiaľto.

Na nevydarený scenár doplatil aj Newman; myslel som, že bude hrať nového policajného šéfa. V skutočnosti hrá radového policajta, doberá si kolegov a šaškovaním maskuje svoju v skutočnosti vážnu a morálne čistú povahu. Celé roky ale odmietal prevziať zodpovednosť za svoj život a tak to nikam nedotiahol. V predstave tvorcov to asi malo byť hrdinstvo v štýle „nie každý môže byť americkým prezidentom, musia byť aj obyčajní, tvrdo pracujúci ľudia, ktorí mu pomôžu do kresla“. Je to však smiešne, naivné a ťažko držať palce chlapovi, ktorý to vzdal. Jeho „skutočná“ povaha vypláva na povrch až pri zlomovej a dobre nakrútenej scéne s hádzaním tela zo strechy. To sa ale udeje až v polovici... a to už je neskoro. Čakal som následne všeličo (pokúsia sa hrdinu zabiť jeho vlastní kolegovia? Pokúsi sa hrdina zabiť vlastných morálne špinavých kolegov?). Ale ničoho z toho som sa nedočkal. Dočkal som sa len nudy a rozčarovania.

Nebavil ma súkromný život hrdinov. Bol by som radšej, ak by film bol celý čas o novom šéfovi a JEHO by hral Newman. Prípadne mal pojednávať o dave Bronxčanov, ako obkľúčili „pevnosť“ (čiže tak trocha ako PREPADNUTIE 13. OKRSKU od Johna Carpentera). Prípadne nemal nič riešiť a mal byť len o 12-hodinovej šichte dvoch policajtov v „reálnom čase“ (ako TRAINING DAY, ten ale mal tony iných problémov). Návrhov by som mal dosť, žiadny z nich mi však scenárista nesplnil.

Je to predovšetkým zásluha hláškujúceho Newmana („Máš pokazené predné svetlo.“; „Oprav si stierače.“; „To sa ma pýtate alebo mi to oznamujete?“) a Bronxu, že filmu s takým zlým scenárom dávam až 60% a nie zaslúženejších 40. Ani tieto dve silné ingrediencie však dostatočne nezamaskujú nevydarený scenár. Ten jednak núti Newmana stvárať kraviny, na aké sa jeho autoritatívna povaha nehodí (opičky tesne pred odzbrojením šialenca s nožom) a jednak na konci hádže všetko vážne za hlavu a z etického problému, vládnuceho celému deju, zrazu robí banalitu, nad ktorou stačí mávnuť rukou, povedať dva vtipy a vlastne sa nič nestalo a ideme v pohode ďalej.

Paradoxne, ak scenár občas použil skratkovitosť (hrdinovu rodinu neuvidíme, vraždu policajtov nevyšetríme), bolo to pôsobivejšie, ako keď sa začal „vnárať do príbehu“.

Keď Newman túto rolu prijal, mal už na svojom konte úspechy ako FRAJER LUKE, BUTCH CASSIDY A SUNDANCE KID, heist movie PODRAZ či SKLENENÉ PEKLO. Ťažko povedať, čím ho zlákala možnosť dať sa dokopy s nevýrazným režisérom Danielom Petriem (ktorý bol rád, keď v budúcnosti dokázal nakrútiť ZÁMOTOK 2). Asi to ale najskôr bola rola policajta Murphyho. Paradoxne, táto poloha mu nesedí. Na Newmana sa mi vždy hodili žoviálne, ale zároveň rešpekt budiace postavy. Nie tuctoví šašovia. Na strane druhej, ak mu niečo sedí, sú to úlohy mužov, ktorí si radšej zničia kariéru, než by mali odvrátiť zrak od nespravodlivosti. Aj o tom PEVNOSŤ APAČOV V BRONXE našťastie je. A aj za to dávam 60%.

Fort Apache the Bronx, USA, cca 125 minút

Réžia: Daniel Petrie. Scenár: Heywood Gould. Hudba: Jonathan Tunick. Kamera: John Alcott. Hrajú: Paul Newman, Edward Asner, Ken Wahl, Danny Aiello, Rachel Ticotinová, Pam Grierová a ďalší