Antikrist [4O %]
Štvrtok, 16 Jún 2011 17:06

Recenzia na umelecký porno triler (horor asi nie) ANTIKRIST Larsa von Triera (IDIOTI, „Kráľovstvo“, TANEČNICA V TME).

Zrelý manželský pár (Britka Charlotte Gainsbourgová a Američan Willem Dafoe) pri večernom sprchovom sexe stratí malého syna, ktorý smrteľne vypadol z okna. Táto pasáž je nasnímaná veľmi snovo, otvorene (penis, vnikajúci do vagíny) a vizuálne ornamentne. Bolo by dobré zvyknúť si naň – v podobnom duchu sa bude niesť zvyšná hodina trištvrte.

Po danej udalosti sa obaja zrútia, manžel sa ale dokáže nad udalosť v rámci možností preniesť a vidí (alebo má pocit), že žena potrebuje nie pomoc liekov, ale... jeho lásky. Vezme ju teda do domácej starostlivosti, kde sa ju svojráznymi metódami snaží zbaviť šialenej vnútornej bolesti (napríklad s ňou odmieta mať sex). Keď vyjde najavo, že manželka má podvedomý strach z ich lesnej chalúpky hlboko v horách (?!), rozhodne sa ju tam vziať a...

Asi si myslíte, že dané tri bodky znamenajú, že vám nechcem prezradiť, čo sa stane ďalej. Objaví sa sériový vrah a začne ich terorizovať? Posadne ženu diabol a bude musieť prísť katolík? Bude tam besná srna s 30-centimetrovými tesákmi?

Nie. Aj ja som naivne myslel, že príchodom do lesa sa „začne niečo diať“ (dovtedy sú len tiché rozhovory dvoch hercov). Pod pojmom „niečo dialo“ mám na mysli niečo, čo predviedli iné lesné horory, napr. ZÁHADA BLAIR WITCH či nórske TEMNÉ LESY.

ANTIKRIST je kontroverzný a rozporuplný film, ktorý vám nedá NIČ, čo budete čakať. Vlastne vám asi nedá NIČ. Ja sám som čakal satanský horský horor. Neviem, ČOHO presne som sa dočkal, ale určite nie satanského horského hororu. Od určitej chvíle som vôbec nerozumel, čo sa deje, prečo istá postava istej postave urobí sériu určitých ťažko predstaviteľných (našťastie nám ich šialený režisér všetky DETAILNE ukáže) vecí a rozhodne som nepochopil, čo s tým mala líška a čo mal znamenať finálny „pochod žien“. Teda, v posledne menovanom NIEČO tuším, ale je to TAK HMLISTÉ, že len čo to mám na jazyku, zmizne to.

Pritom som fanúšik nedopovedaných vecí. Možno sa aj vám často/občas stáva, že nie všetko je vo vašich životoch dopovedané. Vec prosto skončí a už ju nevidíte. Nemám rád, ak zo mňa režisér robí blbca (= odpovedá na VŠETKY otázky a potom ich pre istotu ešte dvakrát zopakuje formou flashbackov).

Ale toto bolo TAK hmlisté (nielen doslova) a nepochopiteľné (to aj doslova), že skutočne začínam mať podozrenie, že takéto filmy nie sú nikomu na nič dobré. Maximálne režisérovi. Lars von Trier je kontroverzný tvorca, ktorý provokuje, dráždi a nenakrúca normálne filmy. V určitej chvíli mal ale také veľké psychické problémy, až sa zdalo, že už nikdy nebude režírovať.

ANTIKRIST je jeho prvým filmom po úspešnom (?) prekonaní daných problémov. Pravdupovediac, hoci to bude zrejme znieť prízemne, slaboducho, neférovo, lacno a úboho, presne TAK film pôsobí. Ako dielo s prepáčením šialenca, ktorý má TAKÉ problémy sám so sebou, že nie je schopný nakrútiť „normálny film“.

Keď sa na konci objavilo „Venované Andrejovi Tarkovskému“ (režisér SOLARISU a STALKERA), vôbec ma to neprekvapilo. Naopak, troška som sa zasmial, lebo som mal pocit, že to bol dobrý vtip.

Je to (pre mňa) až TAK nepochopiteľné, že som vôbec nezistil, či som naozaj pozeral horor resp. či tam vôbec išlo o nejakého antikrista/nadprirodzené prvky. Minimálne pri jednej scéne Dafoe manželku zrejme oplodní... výsledkom tohto oplodnenia má byť Satanov syn... alebo je názov len metaforou na „chorý zlý svet“? Bože! Ja neviem!

Pozerám titulky. Fíha. Lars si napísal aj scenár? Aha. Už tomu začínam rozumieť.

Odniesli si to v podstate len diváci. Režisér môže byť spokojný – nakrútil ďalší nenormálny film, ktorý asi, na rozdiel od projektov Stanleyho Kubricka, nedocenia ani deti našich detí.

Spokojní môžu byť i šéf výpravy a kameraman. Obaja odviedli kus roboty, niektoré zábery sú pozoruhodné. Von Trierovi, ktorý dlho nakrúcal štýlom DOGMA (napr. použitie výlučne prírodného osvetlenia), sadlo, že nakrútil film, ktorý nestál sto eur, ale údajne jedenásť miliónov (dolárov). Niektoré zábery by sa mohli dať vystrihnúť, zarámovať, zavesiť do izby a je pravdepodobné, že hostia by sa pri nich pristavili a zaujímali by sa o ne. Nehovorím ironicky, nemám na mysli porno-zábery. Mám na mysli miestami nádherné obrázky, v ktorých Willem Dafoe v spomalenom zábere stojí pred drevenou horskou chalúpkou a okolo neho padajú žalude (oj metafory Lars).

Spokojní môžu byť aj obaja herci. Dafoe, ktorý sa kedysi preslávil ako cenený expert na vyhrotené ľudské charaktery, sa týmto nevydareným filmom podľa mňa až dojemne vrátil ku koreňom. Je príjemné vidieť, že v chlapovi, ktorý v posledných rokoch nedokázal dobre uhrať ani takých „klasických“ filmových psychopatov, ako bol napr. „Zelený škrat“ v SPIDER-MANOVI, STÁLE drieme neovládateľné bublanie, hrôza, strach, šok a chuť experimentovať. Nech už je ten penis v skutočnosti ktokoľvek. Von Trier tvrdí, že penis Willema Dafoea v skutočnosti nie je penis Willema Dafoea, ale že mu ho hral (zaskakoval, ak chcete) penis skúseného pornoherca.

Spokojná môže byť i Charlotte Gainsbourgová, ktorá nemá penis, takže si ostré scény s vagínou musela zahrať bez dablérky. Jedine, že by von Trier na staré bláznivé kolená začal používať počítačové triky. Ale pochybujem. Najodvážnejšia sexuálna scéna filmu (masturbácia) je nasnímaná tak, že ROJKOVIA boli oproti tejto vydarenej onánii základná škola.

Otázkou je, koľko spokojných bude divákov. Dvaja? Traja? Okej, preháňam. Jasné. Osem. Možno dvadsať. Ale... skutočne budú? Alebo sa budú len tváriť, že sú, aby pôsobili inteligentne a mohli sa vyvyšovať? Nebudem sa baviť o tom, komu je film určený. Mohol by som povedať, že návštevníkom filmového klubu... ale ak za filmový klub pokladáme PLES PRÍŠER, mám pocit, že spokojní nebudú ani títo diváci. Diváci, unavení z tuctových hollywoodskych filmov v našich kinách? Európsky film rovná sa automaticky kvalita?

TUŠÍM, že je to svojím spôsobom obdivuhodné. Je to niečo úplne iné, než bežne vídame v kinách a nemá to nič spoločné s 99 percentami produkcie celosvetovej kinematografie. Vážim si, ak ma film dokáže znepokojiť, prekvapiť, šokovať, pohrýzť. Byť drzý, byť sám sebou. Toto bolo ale naozaj už trocha „moc“ a navyše to nebol dobrý film.

P.S. Pokiaľ vás ale baví „čítať medzi riadkami“ (to, že z hniezda do mraveniska padlo čerstvo vyliahnuté mláďa vtáka, začali ho okamžite žrať mravce a potom z neba zletel sokol/orol, telíčko im ukradol a zožral, znamená pravdepodobne to, že žijeme vo svete, v ktorom rodičia občas znásilňujú, zabíjajú a jedia vlastné deti), bude to pre vás šupa s presahom.

Antichrist, Dánsko/Nemecko/Francúzsko/Švédsko/Taliansko/Poľsko 2009, cca 108 minút

Réžia a scenár: Lars von Trier. Hudba: Kristian Eidnes Andersen. Kamera: Anthony Dod Mantle. Hrajú: Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourgová a Storm Acheche Sahlstrøm