Kšeft za všetky prachy [6O %]
Pondelok, 04 Apríl 2011 07:24

Recenzia na takmer romantický londýnsky triler KŠEFT ZA VŠETKY PRACHY s Colinom Farrellom a Keirou Knightleyovou.

Jedno, čo sa tomuto filmu musí uznať, je, že sa sympaticky s ničím príliš nezdržuje, ide rovno na vec, neobkecáva, nepozerá dozadu ani príliš ďaleko dopredu – žije tu a teraz. Povedané ústredným hrdinom, najdôležitejšie je zaistiť si posteľ a jedlo. Ostatné možno príde časom.

V hesle „skromnosť je super alebo načo zbytočne kecať“ sa nikdy poriadne nedozvieme, za čo hrdina Mitchell (Colin Farrell) vlastne bol v base. V priebehu deja sa o tom rôzne postavy bavia len veľmi okrajovo, akoby to ani nemalo zmysel – čo v podstate ani nemá. Vyšiel z basy, je to za ním... načo sa k tomu vracať. Bolo v tom každopádne ublíženie na zdraví, takže náš hrdina zasa až taký hrdina nie je.

Hneď po vyjdení z basy sa na neho nakontaktuje jeho hnusný problematický kamoš Billy (Ben Chaplin s Farrellom hral v NOVOM SVETE), ktorému ani nenapadne, že by Mitch mal záujem živiť sa odteraz aj niečím iným, než len zasa kriminálnou činnosťou. Ten mu síce niekoľkokrát naznačí, že by to už rád robil trocha inak, ale jednak ho nikto nepočúva jednak si možno aj sám uvedomuje, že sa zo stoky zločinu už nikdy naplno nedostane.

I preto sa nechá dávnym kamošom najímať na podozrivé fušky, spravidla vymáhanie finančnej hotovosti, z čoho si občas odnesie bitku, ale na to už je zvyknutý. Čoraz viac po ňom ale začína túžiť miestny surový boss (Ray Winstone – PROPOSITION, NA HRANE TEMNOTY), ktorý rád znásilňuje mužov, nezmyselne zabíja aj toho, koho pokojne môže nechať žiť a hlavne by chcel z hrdinu urobiť svojho spojenca. Ten ale dobre vie, že ak sa do toho čo i len raz poriadne namočí, už sa z toho nedostane. Preto sa snaží prijatie ponuky (neprijatie by ho na 90% stálo život a dobre to vie) odďaľovať, ako sa len bude dať.

Namiesto toho prijíma fušku s ochranou slávnej herečky (Keira Knightleyová), ktorá je od určitého incidentu v Taliansku tak trocha Howardom Hughesom (viď. Scorseseho LETEC). Prejavuje sa to tak, že sa pred posadnutými bulvárnymi hyenami doslova ukrýva vo vlastnom londýnskom dome len s kurióznym bývalým hercom, ktorého momentálna najväčšia záľuba spočíva v drogách (David Thewlis). Prenasledovaná tieňmi šialených fotografov, mierne paranoická, takmer nevychádzajúca medzi ľudí, nebezpečne bezpečne zavretá medzi štyrmi stenami, s temnými myšlienkami a desivými spomienkami, ktoré ju prinútili predčasne ukončiť kariéru...

O filme som veľa nevedel, nepozrel som si trailer, neprečítal obsah. Pozrel som si ho len kvôli atraktívnemu hereckému duu Farrell/Knightleyová: oboch mám rád približne od roka 2003, kedy sa im obom plus mínus naplno rozbehli kariéry a som rád, že to nevzdali, hrajú ďalej a neboja sa raz za čas experimentovať napríklad aj takýmto filmom.

Začalo to tak dobre, až sa mi na tele objavili natešené zimomriavky – OSOBNÝ STRÁČA s Costnerom je môj obľúbený ľúbostný triler a táto snímka mu miestami jemným kopírovaním niektorých postáv a zvratov takmer až dojemne vzdáva poklonu. Má to veľa logických dier (keď je herečka taká slávna a bohatá, prečo si dočerta nekúpi iný dom?), ale vôbec mi neprekážali, pretože som sa tešil na „Osobného strážcu 2“. Miestami to dokonca pôsobilo takmer až ako jeho modernejší remake s „hviezdami mladšej generácie“, čo mi pripadalo v dobrom strašne osviežujúce, milé, vzrušujúce a provokatívne.

Bohužiaľ, hoci za scenárom stojí renomovaný William Monahan, je to práve čudný scenár, ktorý film sťahuje ku dnu. Pôsobí dojmom, že sa nakrútila minimálne dvojhodinová verzia a potom sa začalo drasticky strihať, takže z deja bez vysvetlenia miznú postavy, ktoré sa zo začiatku dali dôležité (dievča, ktoré hrdinovi v úvode dohodí kšeft) prípadne niektoré postavy sú evidentne zbytočné a pokojne by som si vedel predstaviť jemne prepísať hotový scenár tak, aby z neho vypadli a nijako tým neovplyvnili výslednú kvalitu, vlastne možno ovplyvnili, ale pozitívne.

Je to najmä prípad hrdinovej problematickej sestry v podaní Anny Frielovej (BATHORY), ktorá je pre dej nepodstatná a záverečné „kladivko“ ma rozhodne nezasiahlo tak, ako zrejme scenárista čakal. Bizarné je, že vo filme hrá aj Frielovej frajer David Thewlis, ale nemajú žiadnu spoločnú scénu. Hoci Thewlisa zbožňujem za sériu HARRY POTTER, jeho „hipies verzia“ sa mi vôbec nepáčila a je to tiež postava, bez ktorej by som sa zaobišiel.

Bez iných postáv by sa dej síce nezaobišiel, ale určite by som ich obsadil úplne inými hercami. Chaplin je vyložene nesympatický (aj záporná postava môže byť sympatická) a Ray Winstone mi bol miestami skôr na smiech, než že by ma z neho mrazilo, ako si zrejme predstavoval scenárista.

Jediné postavy, ktoré poriadne fungujú, sú tie, hrané Farrellom a Knightleyovou. Bohužiaľ, troška preháňam, pretože naplno funguje len tá Farrellova; Keiru mám rád nielen za PIRÁTOV KARIBIKU, ale i za PÝCHU A PREDSUDOK a POKÁNIE, ale postava, ktorú hrá, nemá šancu naplno prepuknúť. Bol som sklamaný, aký malý priestor dostala: pokiaľ budete čakať výbušnú chémiu medzi dvoma sex idolmi, ktoré mne osobne skutočne pripadajú veľmi prirodzene erotické, budete kruto sklamaní a ak nie, napíšte mi, ako je to možné, že vy ste neboli, kým ja áno. Pravdupovediac totiž ak by sa jej postava orezala o dve tri scénky, bolo by to skôr cameo, než hlavná ženská rola.

Farrell ma bavil v každej scéne a žral som mu aj menej dôveryhodné frázy. Našťastie toho veľa nenahovorí, čo mám vo filmoch rád. Zároveň tento herec má postoj typu „svet je zvláštne miesto, ľudia sú všelijakí, aj ja som všelijaký, ale pokiaľ niekto neznásilňuje deti a nezapaľuje mačky, tak sa s ním pokúšam dobre vychádzať, zároveň si ale hľadím svojho a na nikoho, česť výnimkám, sa prehnane neviažem“.

Režisérom (a producentom) je rovnaká osoba, ktorá napísala scenár. Monahan má renomovanú povesť uznávaného profesionála, ktorý získal Oscara za Scorseseho NA DRUHEJ STRANE a jeho scenáre sú spravidla náročné (KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ). Napísal síce aj slabé NA HRANE TEMNOTY, tam mu to ale zrejme domrvili šialene strihajúci producenti. Tiež napísal Ridleymu Scottovi PAVUČINU LŽÍ, ktorá nebola príliš dobrá ani príliš zlá – a zrejme práve rovnaký koniec s odstupom rokov, po odležaní, bude čakať KŠEFT ZA VŠETKY PRACHY, čo je mimochodom názov, ktorý sa mi páči (český LONDÝNSKY GANGSTER nie).

Bohužiaľ, jeho režijný debut mu nevyšiel až tak, ako mohol. Môže za to ako som spomínal čudná práca s priestorom jednotlivých postáv, mnohé zaujímavé zvraty sú len načrtnuté a následne sa im už do ZÁVEREČNÝCH TITULKOV NIKTO NEVENUJE. Nevraviac o tom čudnom fotografovi, ktorý celý film postáva pred hrdinkiným dojmom a vo svojej poslednej scéne v ruke drží... čo TOTO DOFRASA MALO AKOŽE ZNAMENAŤ? A to ani neriešim, že keď je Mitchell v práci, teda robí ochrankára, vlastne len stojí v záhrade, fajčí a pije kávu alebo čaj. Namakané pózy Kevina Costnera akoby ani raz nevidel v televízii.

Naopak, tie nezaujímavejšie (hrdina sa pokúša dostať z podsvetia a živiť sa poctivo) sú zbytočne rozkúskované naprieč celým filmom. Myslím, že nebudem jediný, komu by sa viac páčila verzia, v ktorej žiadne podsvetie nefiguruje a duševne zranený hrdina len chráni psychicky zlomenú herečku.

London Boulevard, USA/Veľká Británia 2010, cca 103 minút

Réžia a scenár: William Monahan (podľa novely Kena Bruena). Kamera: Chris Menges. Hudba: Sergio Pizzorno.Hrajú: Colin Farrell, Keira Knightleyová, Anna Frielová, David Thewlis, Ray Winstone, Ben Chaplin a ďalší