Prekliaty ostrov [8O %]
Piatok, 25 Február 2011 14:02

Recenzia mysteriózneho trileru Martina Scorseseho s Leonardom DiCapriom v titulnej úlohe.

Do príbehu (nakrúteného podľa románu čoraz slávnejšieho Dennisa Lehanea - Tajomná rieka, Zbohom, baby) vstupujeme práve keď k ostrovu mieri loď. Na palube sa nachádza dvojica (DiCaprio a Mark Ruffalo) zástupcov spravodlivosti (agentov FBI? Federálnych agentov? Federálnych šerifov?). Na ostrove je psychiatrická liečebňa. Mužov zavolal jej riaditeľ (Ben Kingsley), keď zo zamknutej cely zmizla bosá pacientka (Emily Mortimerová?)...

Prekliaty ostrov (preview) klame rovnako, ako Osada: obidva filmy boli svojho času v reklamnej kampani avizované ako horory. Ale hoci by im niektoré „skutočné“ horory mohli atmosféru závidieť, nejedná sa o „klasické“ horory. Tu už som ale na trasúcej sa pôde s názvom „Vyzrádzanie Zvratov“ a asi vás budem musieť požiadať, aby ste nepokračovali v čítaní, ak ste film zatiaľ nevideli.

Skúsme sa najskôr baviť o „objektívnych“ veciach. Atmosféra je od prvých sekúnd pôsobivá a rozhodne by ste nechceli byť na mieste hrdinov. Ruka v ruke s atmosférou kráča kamera, výprava, rozumne použité „výtvarné“ špeciálne efekty. Občas narazíte na vec, ktorá vám nejde do hlavy (DiCaprio pôsobí dojmom, že každé ráno bežne šplhá dva kilometre po strmom skalisku a ešte si pravou rukou drží cigaretku). Ale ako celok to funguje: DiCaprio je príjemne namyslený, Ruffalo mu zdatne nahráva. I herci, ktorí v posledných rokoch hrajú mizerné postavy v mizerných filmoch (Kingsley), sú dobrí - čo potom „spoľahlivé ksichty“ Elias Koteas alebo Ted Levine (Mlčanie jahniat, „Monk“, Ajaove Hory Majú oči).

Prekliaty ostrov patrí k filmom, spoliehajúcim sa na záverečnú šokujúcu pointu. TÁTO ale vypláva na povrch už 30 minút pred záverom: tým pádom nie je záverečná a takto skoro by sa záverečné pointy vyzrádzať nemali. Podobne to domrvili aj Terminator Salvation a Osada, kde tiež zásadný zvrat vyšiel najavo podľa mňa na škodu veci skoro. Našťastie, ako sa ukáže, Scorsese sa na pointu nespolieha zasa až tak, ako by sa mohlo zdať. Neodvážim sa snímku postaviť po bok Šiesteho zmyslu. Pointa Prekliateho ostrovu je iná. Hlbšia?

OD TEJTO CHVÍLE AŽ PO KONIEC SA ZAČÍNAJÚ SPOILERY.

Na konci je síce povedané, že DiCaprio bol celý čas jeden z pacientov, ktorému dal riaditeľ poslednú šancu na vyliečenie a to svojráznym spôsobom: všetok personál blázinca sa musel „tváriť“, že DiCaprio je muž zákona. Tento svojský prístup k chorobe mal mladého muža definitívne vyliečiť alebo definitívne potvrdiť, že sa nevylieči. Keď jeho „vyšetrovanie“ začne prekračovať hranice, ktoré by podľa riaditeľa prekračovať nemalo (resp. keď sa riaditeľ uistí, že experimentálny spôsob liečby sa nevydaril), všetko mu vyzradí.

V tejto chvíli ale STÁLE nie je na 100% jasné, že je NAOZAJ pacient, ktorý sa len „hrá“ na agenta (resp. nehrá, kedysi ním naozaj bol). To si myslí 50% divákov.

Zvyšných 50% zastáva teóriu, že je to SKUTOČNE vyšetrovateľ, ktorý v blázinci odhalil tajomstvo a preto je „nasilu“ „presvedčený“ (riaditeľom), že nie je agent, ale pacient, ktorý si všetko vymyslel. Ak je táto teória pravdivá, je otázne, prečo ho v takom prípade proste nezastrelili a nehodili do mora.

Najvtipnejšie na tom je, že ak si film pozriete druhý raz, STÁLE vám nebude ÚPLNE jasné, aký je „SKUTOČNÝ“ koniec. Tvorcovia klbko zaplietli tak šikovne (alebo skôr slabošsky?), že každá „kľúčová“ scéna sa dá vyložiť tak, že DiCaprio JE agent, ale aj tak, že NIE JE agent. Príklad: v jaskyni objaví stratenú pacientku. Zdá sa mu to alebo je to NAOZAJ pacientka, ukrývajúca sa v NAOZAJSTNEJ jaskyni?

Alebo: to, že na konci Ruffalo DiCapria osloví „agentským“ menom (Teddy), môže síce znamenať, že sa POZABUDOL (a teda DiCaprio JE agent), ale pokojne to môže znamenať aj to, že ho tak oslovil SCHVÁLNE, lebo sa mu vrátila choroba a počas nej počuje na svoje fiktívne meno (Teddy).

Mark Ruffalo môže hrať SKUTOČNE DiCapriovho ošetrujúceho lekára, môže však bez problémov hrať skutočne tiež jeho KOLEGU, ktorému riaditeľ blázinca zaplatil za to, aby HRAL DiCapriovho ošetrujúceho lekára. Záverečný „návrat k chorobe“ DiCaprio PREDSTIERA (aby sa dostal priamo na „miesto činu“ a dúfal, že akonáhle bude mať dôkazy o tajomstve, podarí sa mu z ostrova dostať resp. sa ukryť v jaskyniach, kým ho neprídu hľadať kolegovia) alebo je NAOZAJ pacient a návrat k chorobe NEPREDSTIERA, ale sa mu choroba VRÁTILA? Rovnako môže platiť, že deti utopila jeho manželka, ako i to, že nikto nikdy nikde nikoho neutopil. Dvojnásobne nie deti. A DiCaprio nebol nikdy ženatý.

Je VEĽKÁ šanca, že DiCaprio naozaj JE agent. Potom ale ostáva základnou otázkou, prečo ho vôbec volali? Museli predsa tušiť, že sa vystavujú riziku, že vypátra tajomstvo...

Dajme tomu, že DiCaprio skutočne JE agent. V prvom vyšetrovacom dni mu to riaditeľ blázinca komplikoval tak veľmi, aby hneď na druhý deň odišiel. Lenže počasie mu (riaditeľovi) prešlo cez rozum a keď DiCaprio musel ostať a začal z nudy čmuchať, vedenie blázinca (špičkoví skúsení psychiatri, ktorí to robia desiatky rokov, takže vedia odhadnúť človeka) Ruffala podplatilo a na DiCapria, ktorý bol oriešok (čo musí skúsený psychiater hneď rozpoznať), vymyslelo zložitejší plán.

Ešte sa to vedenie snažilo chvíľku urobiť ľahko, keď „akože“ stratenú pacientku akože našlo (nastrčilo do tejto pozície miestnu zdravotnú sestru). I preto si ukrýva nohy. Nemá ich zranené. Pritom sa pohybovala po ostrove bosá.

Ako teda ušla „skutočná“ pacientka? Ako priznala, bola tu dlhé roky psychiatričkou. Keď odhalila, aké svinstvá sa dejú v majáku a chcela ich nahlásiť ministerstvu, urobil z nej riaditeľ pacientku. Utiekla vďaka tomu, že „roky nevymažeš“ a za ten čas si medzi personálom a kolegami určite našla priateľov, ktorí jej pomohli utiecť. Nie všetci museli byť automaticky zlí...

Čiže ÁNO, pištoľ je síce FALOŠNÁ, ale predsa CELÝ ČAS bola odložená u strážnikov blázinca, ktorí mali more času vyrobiť detailnú/presnú napodobeninu.

Už dosť, lebo by som nevedel, kde mi hlava stojí a čo všetko ešte musím spomínať (sú na ostrove dva majáky?).

Shutter Island, USA 2010, cca 138 minút

Réžia: Martin Scorsese. Scenár: Laeta Kalogridis (podľa románu Dennisa Lehaneho). Kamera: Robert Richardson. Hrajú:: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow, Michelle Williamsová, Emily Mortimerová, Patricia Clarksonová, Jackie Earle Haley, Ted Levine, John Carroll Lynch, Elias Koteas a ďalší