Transport [4O %]
Triler
Napísal Ivan Kučera   
Štvrtok, 17 Február 2011 07:24

Recenzia na triler TRANSPORT (od režiséra PREDÁTOROV). V hlavných rolách Matt Dillon, Jean Reno, Laurence Fishburne a Skeet Ulrich.

Po svojom slávnom maďarskom debute REVÍZORI (2003) a po americkom snuff debute MOTEL SMRTI (a pred fanúšikmi v roku 2010 očakávanými PREDÁTORMI) nakrútil Nimród Antal nenáročnú, síce poctivo nakrútenú a dosť neuveriteľne obsadenú, ale zároveň ničím výnimočnú oddychovú záležitosť o bande blbých SBS-károv, ktorí sa síce tvária a vystupujú suverénne, ako najväčší machri pod slnkom, ale ich správanie vyzerá skôr ako Klub blbečkov – a aj to Blbečkov začiatočníkov. Obávam sa, že režisér si to neuvedomil, súdim tak z toho, že nech stvárajú akékoľvek koniny, stále je to celé zrežírované tak vážne, ako keby sám režisér veril, že je to banda špičkových profesionálov.

Napríklad nevedia, že ich auto má spodný bezpečnostný otvor. Vedia, že o pár desiatok minút „všetko praskne“, napriek tomu do poslednej minúty úplne nelogicky pracujú na dobývaní nedobytného vozidla (a dobre vedia, že je nedobytné, robia vo fachu X rokov), namiesto toho, aby zdrhli a zachránili si aspoň slobodu. To, že v štvrti sa vyskytuje jediný policajt (a v opustenej zóne jediný bezdomovec) nekomentujem, detto, že policajta nikto nehľadá. Hajzel nemá problém vlastnoručne ubodať k smrti parťáka, s ktorým pracoval celé mesiace (ak nie roky), ale keď mieri na človeka, ktorý ho k tomu de facto prinútil a ktorého pozná zopár dní, má etický problém a radšej spácha samovraždu (!).

A to vôbec neriešim evidentnú absenciu psychotestov – v tej bande je viac čudných pošahaných pošukov, než normálnych chlapov, čo ráno chodia do roboty a nie kompenzovať si guľovnicami prítomnosť malých pinďúrov. Laurence Fishburne hrá jasného magora, ale ani ostatní na tom nie sú práve dvakrát dobre. V lepšom prípade sú to deštruktívni kriminálnici, ktorí nosia parádne uniformy. Logika ma počas pozerania (inak svižne ubiehajúceho) nenavštevovala a často som sa počas sledovania deja zasekol a takmer nahlas sa sám seba zmätene spýtal „no moment, ale prečo práve teraz neurobili to a to, keď by to minimálne na 80% vyriešilo ich problémy?“.

Dej je pritom zaujímavý a svojím spôsobom originálny. Ak ste fanúšikmi akčných trilerov, určite ste videli už desiatky akčných trilerov, v ktorom boli desiatky scén, v ktorých zloduchovia prepadli obrnenú dodávku s SBS-kármi, prevážajúcimi milióny dolárov. Len v Mannovej HORÚČAVE bolo myslím viacero takých scén. SBS-kári obecne nemajú v kinematografii najlepšiu povesť. Blbci, fušeri, žrádlo na odstrelenie. V TRANSPORTE sú však hrdinami, či skôr ANTI hrdinami, práve oni. Dlhé roky poctivo vykonávajú svoju robotu (prevoz peňazí z miesta A cez bod B do miesta C), ale teraz si povedali, že cirka 40 000 000 USD si ulejú pre seba, zinscenujú za cca 55 minút prepad svojho konvoja, v najbližších týždňoch sa budú snažiť, aby nič počas vyšetrovania neprasklo a potom odídu na dovolenku do Francúzskej Polynézie a už sa nevrátia. Dobrý nápad, „natiahnutie“ na celovečernú minutáž ho však prizabíja a keď sa NÁHODOU asi 12 hodín predtým, ako sa má hrdina rozhodnúť, v jeho dome objaví sociálna pracovníčka (myslel som, že ju nastrčili jeho kolegovia, ale nie, je to OZAJSTNÁ sociálna pracovníčka), s logikou som to vzdal. Ale stále ma to trocha mrzelo – až taký pád scenár som nečakal.

Séria náhod sa ale postará o to, že nováčik medzi nimi sa v poslednej chvíli rozhodne „ísť od toho“, samozrejme je už neskoro a tak v opustených obrovskej opustenej zóne nastáva boj o holý život. Troška to miestami pripomína ÚKRYT a iné „situačné“ námety s extrémnou výpravou, ako boli OTVORENÉ MORE, THE REEF alebo TELEFÓNNA BÚDKA, ale nie kvalitou.

TRANSPORT nie je akčný film. Už trilerom príliš nie je, lebo nie je ktovieako napínavý. Ale akčný je ešte menej. Občas sa mihne naháňačka dvoch obrnených áut, občas niečo buchne, inokedy zhorí. Ale deje sa to tak akosi mimo a je to zatiaľ najslabší film, aký som od Antala videl. Musím ale dodať, že má v krvi tempo a uvoľnenú prácu s hercami (hoci žiadny z nich si tento film nezarámuje, všetci pôsobia dojmom, že sa bavili).

Tým najlepším, čo snímka ponúka, nie je zľahčujúci scenár, ale kuriózny kasting. Pritom žiadny z hercov nedostal výnimočnú rolu. V lepšom prípade sa jedná o priemerné postavy, v horšom do počtu (Skeet Ulrich) alebo aby pôsobili ako záverečná Deus ex Machine (= aby mal hrdinovi v závere kto dosvedčiť, že bol dobrý – Rockyho syn Milo Ventimiglia). Každopádne, ak ste skôr fanúšikmi „menej známych tvárí“, než mega hviezd Cruise/Jolieová/Pitt, určite vás tento film poteší. Kde inde uvidíte v jednej scéne také osvedčené ksichty, ako sú Matt Dillon, Jean Reno, Laurence Fishburne a Fred Ward?

P.S. Produkcia: Sam Raimi. Nechápem...

Armored, USA 2009, cca 88 minút

Réžia: Nimród Antal. Scenár: James V. Simpson. Kamera: Andrzej Sekula. Hudba: John Murphy. Strih: Armen Minasian. Hrajú: Columbus Short, Matt Dillon, Laurence Fishburne, Jean Reno, Skeet Ulrich, Fred Ward, Milo Ventimiglia a ďalší

BlueBoard.cz