Biela smrť [6O %]
Piatok, 11 Február 2011 08:31

Recenzia na jemne mysteriózny a nemierne studený troška sci-fi triler z produkcie manželky Roberta Downeyho Jr. a Joela Silvera BIELA SMRŤ. V titulnej úlohe pôvabná Angličanka Kate Beckinsaleová. V jednej scéne takmer vyzlečená.

Antarktída. Každý deň, každú hodinu, každú minútu a takto celú večnosť v kuse – zima. Vonku bez poriadneho oblečenia neprežijete a ak v nehostinnej atmosfére rozbijete niečo s vodou, tekutina za sekundu zamrzne. Alebo za dve. Miestna krásna čosi ako šerifka (poblednutá Kate Beckinsaleová z UNDERWORLDOV a LETCA) sa práve chystá z obrovskej výskumnej stanice odletieť na dlhší čas naspäť domov, do tepla - a spolu s ňou aj zvyšok miestneho personálu, v čele s múdrym mentorom mladej ženy, postarším dobráckym doktorom Furym (Tom Skerritt – VOTRELEC, MŔTVA ZÓNA, SLZY SLNKA). Ako na potvoru je ale neďaleko základne krátko pred odchodom nájdené ťažko znetvorené telo zavraždeného človeka. Zástupkyni spravodlivosti neostáva nič iné, len zostať a pustiť sa do vyšetrovania...

BIELA SMRŤ rozhodne nie je horor a vlastne nie je ani sci-fi (ako jemne naznačoval, či skôr klamal, trailer). Je to „obyčajný“ triler alebo drsnejšia kriminálka, ak chcete. Nejedná sa ani o vyvražďovačku – hoci pri jedinej vražde určite nezostane. Ale nie je to ani masakra. Šerifka (je to správny výraz pre danú lokalitu?) postupne odhaľuje (s pomocou nečakane sa v teréne objaviaceho mladého agenta FBI - Gabriel Macht z FARMY, KAUZY CIA či PIESNE LÁSKY SAMOTÁRKY) záhadnú vraždu a prekvapivo komplikované veci, ktoré s ňou súvisia. Síce sa ukáže, že hlavný „artefakt“ k nám priletel z vesmíru, ale nie je to žiadny Votrelec. Je to až smutne ľudské. No hoci som z traileru naozaj čakal do nemalej miery sci-fi horor, bol som s výsledným filmom spokojný, hoci so sci-fi hororom naozaj nemá takmer nič spoločné.

Píšem, ako keby sa jednalo o oscarovú melodrámu. To ani omylom. Ale nie je to ani také „hlúpe a zbytočné“, ako sa zdá. Snímka má v mojich očiach jedno veľké plus: hlási sa k trilerom, odohrávajúcim sa v krajine večného ľadu, ako je INSOMNIA, VEC, STOPY V SNEHU, PURPUROVÉ RIEKY či SNÉŽENKY A MACHŘI. Dané prostredie je už z princípu pôsobivé, fascinujúce a miestami až neuveriteľné a pred divákom si získa kus rešpektu.

Snímka stojí predovšetkým na fantastickej výprave, sústredenej Beckinsaleovej a napínavom, zamotanom, premotanom, domotanom a vymotanom deji. V neposlednom rade sa mi páčilo (ale to už brúsim na pole spoilerov, ak ste film nevideli, tento odsek radšej preskočte), že keď sa nakoniec ukázalo, že ústredným zlosynom je naozaj človek, o ktorom som to pravdupovediac tipoval od samého začiatku, režisér Sena (KALIFORNIA, 60 SEKÚND, SWORDFISH: OPERÁCIA HACKER) mu dôstojne zanechal „jeho psychológiu“ a neurobil z neho afektovanú sviňu, ktorej správanie by sa po vyzradení šokujúceho záverečného zvratu nezmyselne zmenilo o 199 stupňov. Naopak, stále to bol ten fajn človek, ktorý iba neodolal pokušeniu, ale to, že mu neodolal, ho ešte predsa automaticky nemení na grázla; stále zostáva človekom, ktorý urobil chybu, ale to ešte neznamená, že teraz všetkých povraždí. Keď objektívne uzná, že sa mu situácia vymkla spod kontroly, nevezme do ruky sekeru a nikoho nezačne vraždiť ako Jack Torrance. Proste odíde a „pohltí ho príroda“. Tento krásne pokojný odchod zo scény mi pripomenul odchod Billa z KILL BILL 2 a tvorcov si za túto naoko drobnosť vážim, pretože záverečným odhalením nespochybnili vzťah, aký k zlosynovi mala ústredná hrdinka. Dovolím si tvrdiť, že ak by sa zlosyn na konci začal správať ako „typický hollywoodsky hajzel“, určite by som až 60% nedal.

A to je všetko. Nie je to žiadny zázrak, ale už kvôli tajuplnému príbehu, Kate a prírode/atmosfére nedám 40%, hoci sa nečudujem divákom, ktorí 40% dali, ale jednalo sa len o divákov, ktorí nemajú radi Kate a zasnežená atmosféra im nič/veľa nehovorí.

Whiteout, USA/Kanada/Francúzsko 2009, cca 101 minút

Réžia: Dominic Sena. Scenár: Jon Hoeber, Erich Hoeber, Chad Hayes, Carey Hayes (podľa komiksu Grega Rucka a Stevea Liebera). Kamera: Christopher Soos. Hudba: John Frizzell. Strih: Martin Hunter. Hrajú: Kate Beckinsaleová, Gabriel Macht, Tom Skerritt, Columbus Short, Alex O'Loughlinová a ďalší