Mesto [8O %]
Štvrtok, 10 Február 2011 06:31

Recenzia na po ZBOHOM BABY v poradí druhý režijný počin Bena Afflecka MESTO. Má to v hlave stále zrovnané?

Boston, súčasnosť. Pochmúrne ulice, občas bez života, občas ním preplnené. Zaslúžia si miestni obyvatelia odpustenie? Zaslúži si ho Doug MacRay (Ben Affleck), ktorý so svojimi troma chlapcami (najznámejším je Jeremy Renner z O 28 TÝŽDŇOV NESKÔR a SMRŤ ČÍHA VŠADE) prepadáva banky? Pri jednej akcii vezmú za rukojemníčku zamestnankyňu banky Claire (Britka Rebecca Hallová z DOKONALÉHO TRIKU). Bez ublíženia na zdraví ju po chvíľke prepustia, keď sa s ňou ale Doug neskôr „akože náhodou“ stretne v práčovni (na tvárach mali masky), aby zistil, čo sa jej pýtal agent FBI (Jon Hamm je jediným zástupcom neskorumpovanej spravodlivosti filmu... a zároveň ešte nesympatickejšou postavou, ako „Kvetinár“), zamiluje sa do nej. A život v štvrti Charlestown ide medzitým ďalej...

Keďže mi ZBOHOM BABY ležalo v hlave niekoľko dní, tešil som sa na to, s čím v roku 2010 37-ročný Affleck príde ako režisér vo svojom druhom filme. Jeho MESTO (preview) sa odohráva v Bostone, kde sa odohrávalo nielen ZBOHOM BABY, ale i DOBRÝ WILL HUNTING (v MESTE v scénach s hrdinovými parťákmi som mal dokonca pocit, akoby som videl bandu z DOBRÉHO WILLA HUNTINGA, ibaže ju Hunting neopustil, zato prestal riešiť rovnice).

Nikdy som v Bostone nebol, ale pre Afflecka predstavuje celoživotnú (?) Nemesis, ku ktorej sa nikdy (?) neprestane vyjadrovať. Z jeho filmov mám pocit, že Boston poznám. Je krásny i ošarpaný, moderný i zastaraný, na ulici mnohí ľudia poznajú mnohých ľudí a tí ľudia poznajú zasa ďalších ľudí, von z bytu vyjdú len v teplákoch a starej šuštiakovej bunde, kúpia si niečo vo večierke a idú späť, cestou sa zastaviac na rohu za známym, ktorého tri roky nevideli, aj keď býva na vedľajšej ulici. Každý tak trocha vie, kto je kto, kolujú historky, vtipy, ktoré pochopia iba miestni. Je to mesto, ktoré vás navždy ovplyvní a budete naň myslieť, aj keď sa z neho odsťahujete a už sa nevrátite. Affleck dobre vie, že väčšina z nás také mesto má. Nemajú ho ľudia, ktorí sa každých 10 rokov sťahujú. Ale ľudia, ktorí prežili aspoň 30 – 40 rokov v jednom jedinom meste/dedine, chápu, o čom hovorím.

Našťastie sa nedá povedať, že by ZHOBOM BABY a MESTO boli rovnaké. To by ma nahnevalo a sklamalo. ZBOHOM BABY malo prepracovaný scenár s množstvom postáv, MESTO má bližšie k „obyčajnému“ kriminálnemu trileru s akčnými vsuvkami. MESTO je naozaj jednoduchšie. Nie však hlúpejšie. Síce používa klišé (hrdina chce skončiť, ale mafián ho nechutným filmovým klišé prinúti urobiť ďalší kšeft), ale iba ním začne a skončí inak – mám na mysli Affleckov finálny návrat do kvetinárstva. Aj záporná postava môže byť svojím spôsobom kladná, aj kladná postava môže byť veľmi tvrdá.

Keď v jednej scéne Affleckov hrdina hovorí „Nič nie je iba čierno-biele“, dá sa to použiť na samotný „pohľad Bena Afflecka na čudný svet, v ktorom žijeme zvláštne životy a nikto z nás nevie, či skôr alebo neskôr neskončí na šikmej streche, veď je to také ľahké“. Keď sa v Affleck v jednej chvíli prizná, že vykrádal banky, ale nikoho pri tom nezabil, je zrazu morálnejší, ako násilnícky agent FBI, ktorý zrejme nikdy nič nevykradol. Preto ma negatívne zaskočilo, že tentokrát nejde na doraz a postava, ktorá je štylizovaná ako krvilačný psychopat, sa na konci stáva správňáckym parťákom do nepohody, ktorý z príbehu odíde so cťou (a nedokáže zo vzdialenosti štyroch metrov SAMOPALOM zastreliť NESTRIEĽAJÚCEHO agenta FBI).

Zďaleka najväčšou sviňou filmu však nie je Renner (len tak začína, končí inak), ale Pete Postlethwaite v asi trojminútovej roličke mafiána, ktorý rozdáva kšefty a berie percentá a občas životy. Je to totálny mamrd, ale i jeho Affleck režíruje tak zaujímavo, že si poviete „Aha, je to síce hajzel, ktorý určite už mnohých ľudí dal zabiť, ale i on má svoju pravdu a vedel by som si ho predstaviť vo vlastnom filme“ (pre Postlethwaitea je MESTO jedným z posledných filmov, keďže zomrel).

Len čo ma scenár MESTA zaskočil scénou, ktorá mi pripadala triviálna a totálne neoriginálna, Affleck sa v nasledujúcej šikovne vrátil k postavám, dialógom, vzťahom, charakterom. Nestráca zo zreteľa postavy, má ich rád a žiadnej nedovolí, aby klesla do stereotypu, stále ho to síce zvádza, ale vždy v poslednej chvíli uhne. Len čo si povieme „to je teda hajzel“, urobí tento hajzel niečo, čo z neho robí menšieho hajzla. Prípadne si poviete „to je správňacky agent FBI“, aby následne urobil niečo, čo z neho urobí zbabelca. Práca s postavami mi nepripadala až tak zaujímavá a dvojznačná, ako v ZBOHOM BABY, ale teší ma, že i „priemernejší“ Affleck je niekde inde, ako priemerný Brett Ratner. Dokonca sa na jeho tretí film teším viac, ako na nový film Christophera Nolana a Michaela Manna. Affleck je vinený, že v MESTE napodobňuje jeho HORLIVOSŤ (ktorej síce dávam 100%, ale „iba“ 80%-né MESTO mi pripadalo oveľa ľudskejšie, civilnejšie a menej strojené), ale MESTO sa mi páčilo oveľa viac, ako posledné filmy samotného Manna, v čele s neživotnými VEREJNÝMI NEPRIATEĽMI.

Asi by som mal pochváliť herecké výkony (nielen Afflecka, ktorý predsa len od určitej chvíle začne mať svoje „limity“, ale tiež prirodzenej Hallovej a Rennera) a akčné scény, ale, ako v ZBOHOM BABY, nechce sa mi mudrovať. Radšej by som spomenul dojemnú mandarínku, šikovný spôsob „varovania po telefóne“ (zatiaľ som od Afflecka ako režiséra videl dva filmy a oba ma rozplakali) alebo poslednú, riečnu scénu. Myslím, že by som s Benom Affleckom súhlasil: nech sa zmeníme akokoľvek, stále musíme zaplatiť za svoje staré rozhodnutia, činy a to, čo sme komu povedali alebo naopak nepovedali.

Mimochodom, MESTO označil Stephen King za jeden z desiatich najlepších filmov roku 2010.

P.S. SPOILER A bol som rád, že prežil. SPOILER

The Town, USA 2010, cca 125 minút

Réžia: Ben Affleck. Scenár: Peter Craig, Ben Affleck, Aaron Stockard (podľa novely Chucka Hogana). Kamera: Robert Elswit. Hudba: David Buckley, Harry Gregson-Williams. Strih: Dylan Tichenor. Hrajú: Ben Affleck, Rebecca Hallová, Jon Hamm, Jeremy Renner, Blake Livelyová, Pete Postlethwaite, Chris Cooper a ďalší