Buried [6O %]
Piatok, 17 December 2010 16:27

Recenzia na triler s Ryanom Reynoldsom BURIED.

Súčasný „vojnový Irak“. Američan Paul (Ryan Reynolds – 3:15 ZOMRIEŠ!, BLADE: TRINITY, Deadpool z X-MEN ORIGINS: WOLVERINE) tu pracuje ako civilný šofér a práve sa zobudil. V truhle. Pod zemou. Zakopaný. Dva metre? Tri? Šesť? Má pri sebe mobil a zopár ďalších drobností (zapaľovač, ploskačku, nožík...). Uniesli ho miestni teroristi (terorista?) a ak dnes do deviatej jeho rodina nezaplatí 5 miliónov „peňazí“, nechajú ho tam. Paul v zúfalej situácii rozmýšľa čo najrealistickejšie, takže sa snaží telefonovať ľuďom, ktorí by mu teoreticky reálne mohli pomôcť (FBI). Musí však prihliadať na to, že baterka v mobile nie je večná...

BURIED je extrémny druh filmov, kde je dej obmedzený na čo „najmenšie“ miesto a čo najkomornejšie herecké obsadenie. Napadajú mi napríklad filmy ZÁHADA BLAIR WITCH alebo [REC], ale oba sú v porovnaní s BURIED veľkolepými trikovými eposmi á la Lucas. BURIED sa skutočne odohráva len v jednej rakve. Pred premiérou sa špekulovalo (keďže sa prevalilo, že s filmom sú spájané známe mená hercov, ako sú Samantha Mathisová alebo Stephen Tobolowsky), že bude obsahovať aj retrospektívne scény. Tomu odpovedala i na taký „extrémny“ príbeh veľkolepá minutáž takmer hodiny a pol. Predsa sa nebude CELÁ hodina a pol naozaj odohrávať iba v truhle! Možno sa aspoň dvadsať minút pred koncom Paul z truhly vyslobodí (Nevesta u Tarantina to dokázala...), najbližšiemu teroristovi vezme škorpióna a bude nasledovať veľká akčná drsná scéna, do ktorej zasiahne „agent pre vyslobodenie rukojemníkov“ Dan Brenner (hlas Roberta Patersona) s helikoptérami, Hummermi a rotačnými guľometmi. Neviem, nakoľko toto môže byť chápané ako spoiler, ale nič také sa na konci nestane.

ZAČIATOK SPOILEROV Čakal som šokujúcu záverečnú pointu typu PANDORUM, že Paul je v skutočnosti v USA a nie je zakopaný v truhle, ale je len v truhle, ktorá leží v pivnici a občas do nej únoscovia (jeho žiarlivá žena, túžiaca po pomste - napríklad) štrbinami autenticky sypú hlinu. Ale nič, Paul je skutočne v Iraku, naozaj pod zemou a hoci sa k nemu blíži vojenská jednotka, tesne pred koncom sa ukáže, že síce smerovala k Američanovi, zakopanému v truhle, ale k inému. Paul na 99,99% umiera. Záverečné titulky. KONIEC SPOILEROV

BURIED je sólo pre Ryana Reynoldsa, ktorého prácu si v posledných rokoch všímam a hoci zatiaľ nie som jeho fanúšik číslo jedna, myslím, že už čoskoro ho čakajú obrovské filmy s gigantickými honorármi. Každopádne sa nedá povedať, že by bol ako Paul „nejako výnimočný“, pretože úloha je napísaná tak, že by v nej „nijako výnimočný“ nebol nikto. Je to obyčajný chlapík, ktorý sa ocitol v šialenej situácii. Snaží sa rozmýšľať chladnou hlavou, občas mu prasknú nervy, občas si poplače. Naplno ma Ryan chytil len v desiatich sekundách, nasledujúcich po telefonáte mame, inak som žiadny „herecký koncert“ nespozoroval. Ako ale hovorím, takú „obyčajnú“ rolu by nikto nezahral oscarovo a na Ryanovu obhajobu musím povedať, že hoci by sa asi na svete nenašiel herec, ktorý by to zahral „lepšie“, asi by sa našlo veľa hercov, ktorí by sa na rolu Paula hodili menej a niektoré okamihy (plač, odkaz synovi, telefonát manželke) by zahrali tak zle, že diváci by ich nerešpektovali (lebo by boli príliš patetické). Reynolds je v nich však uveriteľný.

BURIED nie je fenomén, pochybujem, že sa z neho stane kult. Zvlášť reči o „novom Hitchcockovi“ sú blbé. Potešilo ma ale, že sa nejedná o „dokument“, teda že hrdina sa v skutočnosti nenakrúca na kameru/mobil (z traileru som si to myslel). Je to „normálny“ celovečerný film, nakrútený „normálnou“ filmovou kamerou, za ktorou stál (ležal) profesionálny kameraman. Napriek tomu z filmu po vizuálnej stránke logicky nebudete mať veľa, keďže truhla je dlhá dva metre, široká meter a pol a jediným zdrojom svetla je zapaľovač alebo oheň (nechajte sa prekvapiť). Často sa v ňom vyskytujú scény, v ktorých panuje úplná tma a počujeme len plač alebo dýchanie. Keď sa v jednej scéne objaví isté zviera (a neodvážim sa tvrdiť, nakoľko jeho výskyt je alebo nie je reálny či logický), má to efekt najveľkolepejších bojových scén PÁNA PRSTEŇOV.

Buried, USA/Španielsko/Francúzsko 2010, cca 95 minút

Réžia: Rodrigo Cortés. Scenár: Chris Sparling. Kamera: Eduard Grau. Hudba: Víctor Reyes. Strih: Rodrigo Cortés. Hrá: Ryan Reynolds