Oprávnené vraždy [2O %]
Streda, 15 December 2010 17:28

Recenzia na kriminálny triler s Al Pacinom a Robertom De Nirom OPRÁVNENÉ VRAŽDY.

Bože, to bolo príšerné. Ale pomaly.

Robert De Niro a Al Pacino, ktorí sú mnohými pokladaní za žijúce legendy amerického filmu, v tomto mdlom trileri nevýrazne hrajú staré policajné skúsené esá, ktoré riešia sériu vrážd, ktorých páchateľom je pravdepodobne policajt, či už bývalý alebo „aktívny“. Je naozaj vrahom niekto z nich? Alebo ich šéf Brian Dennehy? De Nirova o osem storočí mladšia milenka Carla Guginoová? Či konkurenčný vyšetrovací pár Donnie Wahlberg/John Leguizamo?

Pôvodne som si myslel, že OPRÁVNENÉ VRAŽDY majú len hodinu dvadsať, takže som si po prvých šesťdesiatich strašných minútach povedal „pomaly to už končí“. Potom som ale s hrôzou zistil, že som sa pomýlil, že to má cirka hodinu 40, čo bolo niečo, čo sa už vydržať dalo len s vypätím nervov. Viem, môže sa zdať, že je to „pár minút navyše“. Scenár je ale taký zlý a herecké výkony sa tak ohromne snažia neohromiť nás, až to pôsobilo ako večnosť.

Možno sa neveriacky pozeráte na hodnotenie 20% a pýtate sa „Je to naozaj také zlé? Veď v tom hrajú Pacino a De Niro!“. Oproti filmom Paris Hiltonovej je to niekde inde, ale STÁLE je to zlé, len z iných dôvodov. Kým Paris Hiltonová na 99% žiadnymi hereckými schopnosťami nedisponuje, De Niro s Pacinom sa aspoň občas snažia ukázať sebe a nám, že snáď ešte niečo ako talent majú a nežijú z dávnej slávy, keď v 70. a 80. (a sčasti aj v 90.) rokoch 20. storočia robili pecky ako KRSTNÝ OTEC 2, MAFIÁNI alebo DIABLOV ADVOKÁT.

Ich druhý (po Mannovej HORÚČAVE, kde hral Pacino policajta a De Niro lupiča) spoločný projekt bohužiaľ dokazuje, že títo kedysi legendárni herci zo seba minimálne od roku 2000 robia šašov a rutinérov, ktorí znudene podpisujú zmluvy na nudné filmy a o čosi menej nudne za ne berú nenudné honoráre.

Triler 88 MINÚT, kde sa Pacinovi tajomný šialenec vyhrážal, že ho za 88 minút zabije, však už bol katastrofou podobných rozmerov, ako OPRÁVNENÉ VRAŽDY: minúta javiaca sa ako nekonečnosť, otrasné postavy (hrané inak dobrými hercami, ktorí ale teraz dobrí neboli), hnusný televízny háv, minimum (beztak otrasných) akčných scén, až trápne pokusy o „hitchcockovské napätie“ a jeden zvrat hlúpejší, ako druhý. OPRÁVNENÉ VRAŽDY sú čosi ako 88 MINÚT. Ibaže teraz sa do toho okrem bezmocného Pacina (ktorý ZASA hrá to isté, ak slovo hrá nie je predsa len už troška silné v jeho mátožnom, fanúšikov urážajúcom prípade) namočil tiež v posledných rokoch až fyzicky nesympatický De Niro.

Obaja sa snažia pôsobiť dojmom, že ich to spolu na plátne baví a asi raz za 45 minút im uveríme, že sú skúsení fízli, ktorí sa za desaťročia aktívnej práce na ulici do všeličoho namočili. Bohužiaľ, chémia medzi nimi je „automatická“ a vzájomnému vtipkovaniu chýba vtip, šarm i erotické dusno, ktoré by medzi dlhé roky spolupracujúcim párom (i heterosexuálnym) malo byť.

Pôvodne som si hovoril, že scenár nie je úplne zlý. Že to „len“ totálne hnojí nezáživná réžia. Ale po niekoľkých minútach som si musel priznať „scenár stojí za prd“. Je to zlátanina. Zlepenec scén, ktoré nefungujú, postáv, ktoré sa k sebe nehodia a falošných stôp, ktorých je tak veľa, že ma nebavilo reálne sa aspoň na chvíľu zamyslieť nad tým, ako to skončí.

Áno, na konci vás naozaj čaká odhalenie vrahovej identity. I vzhľadom na relatívne komorné herecké obsadenie (ďalej sa napr. objaví Oleg Taktarov, ktorý išiel De Nirovi po krku už v 15 MINÚTACH a tento rok si relatívne úspešne zahral v PREDÁTOROCH) však nie je dôkazom vašej geniality, ak ju odhalíte skôr, než tvorcovia. Navyše, identita vlastne nie je dôležitá. Skôr ma zaujímala odpoveď na otázku „PREČO to robil?“. Bola však taká mizerná, že som ani nemal chuť premýšľať, čo všetko (asi všetko) v nej nedávalo zmysel.

Pôvodne som si hovoril, že aspoň 40% by som dať mohol, lenže keď som si predstavil, že by som tento zmätok musel vidieť ešte raz...

P.S. OPRÁVNENÉ VRAŽDY režíroval Jon Avnet (VYPRÁŽANÉ ZELENÉ PARADAJKY, STROM SNOV, INTÍMNE DETAILY, ČERVENÝ LABYRINT). 88 MINÚT režíroval tiež Jon Avnet. Možno by De Niro a Pacino mali začať rozmýšľať, či je v ich a našom záujem ešte niekedy hrať v nejakom filme Jona Avneta.

Righteous Kill, USA 2008, cca 101 minút

Réžia: Jon Avnet. Scenár: Russell Gewirtz. Kamera: Denis Lenoir. Hudba: Ed Shearmur. Strih: Paul Hirsch. Hrajú: Al Pacino, Robert De Niro, Carla Guginoová, John Leguizamo, Donnie Wahlberg, Curtis "50 Cent" Jackson, Brian Dennehy a ďalší