Frozen [6O %]
Utorok, 14 December 2010 19:09

Recenzia na lanovkový triler FROZEN.

Relatívne mrazivý psychologický triler FROZEN (trailer), hoci slovo triler je predsa len trocha rozporuplné, som videl dva týždne po žraločom krváku THE REEF (tvorcovia akoby rátali s konkurenciou a skladajú jej menšiu poklonu v mini monológu o tom, že najstrašnejšia smrť je zabitie žralokom). Nespomínam ho náhodou – obidva filmy majú veľa spoločného. Komorné herecké obsadenie (5 resp. 4 resp. 3 kusy), extrémne obmedzené pole odohrávania (more, lanovka 15 metrov nad zemou) a jednu šialenú otázku „Čo ak?“. Čo ak by sa jachta s výletníkmi potopila, museli by doplávať k najbližšiemu ostrovu, no cestou (plavbou) tam by ich napadol žralok? Čo ak by sa traja tínedžeri viezli na lanovke, tú by ale v noci uzavreli s tým, že už tam aj tak nikto nie je a oni traja by ostali zaseknutí v nechutnej zime asi 15 metrov nad zemou a nemali by pri sebe mobil? Pričom dnes je nedeľa a najbližšie sa zjazdovka (prečo?) otvorí až v piatok.

Z tejto dráždivej otázky, ktorá sa pokojne mohla stať aj v skutočnom živote (takmer sa mi chce spomenúť českú komédiu SNOWBOARĎÁCI), vychádza režisér Adam Green (HATCHET). Pomáhajú mu v tom traja sympatickí, prirodzení a mladí herci, z nich najslávnejší je neslávny Shawn Ashmore alias „Ľadový mladík“ z X-MENOV.

FROZEN sa mi páčil, ale určite sa mi nepáčilo zopár vecí v ňom. Nie je troška veľká náhoda, že v rovnakej chvíli, ako sa idú hore lyžovať naši traja hrdinovia, sa na svahu nachádzajú už iba poslední ďalší TRAJA iní lyžiari, ktorých keď obsluha lanovky uvidí zísť dole, myslí si samozrejme, že sú to TÍ traja, lanovku zavrie a najbližších X dní sa neobjaví?

Logika je vec, ktorá tomuto filmu nesedí a tak ju ani nepoužíva. Dokáže ju však šikovne zamaskovať a tak zrejme nebudete príliš rozmýšľať nad tým, prečo hneď na začiatku neskočili na odhŕňač snehu, prečo sa prvý hrdina aspoň symbolicky nepokúsil doskočiť na najbližší strom (stále lepšie, ako voľný pád), prečo druhý chlapčenský hrdina preboha nezostal ASPOŇ CHVÍĽKU na stožiari (stačilo METER nad zemou!) a nerozhliadol sa, KDE sú vlky? Prečo HNEĎ utekal po pomoc? Prečo v Amerike, ak im napadne bohovský sneh, na 5 (!) dní zavrú zjazdovku (slovenskí majitelia lyžiarskych stredísk toto asi nerozkýchajú). Prečo... ďalších asi milión vecí?

Musím sa ale priznať, že hoci som si tieto nelogické kotrmelce s chuťou čítal na internete od ostatných divákov (medailu za najlogickejšie riešenie by som udelil tomu, čo navrhol, že hrdinovia sa mali vyzliecť, zviazať z oblečenia lano a zošplhať dole), pri samotnom pozeraní som ich prekvapivo neriešil a skoro vôbec mi nevŕtali v hlave. Jediné, čo ma znechutilo, bolo... nuž, svorka vlkov. Hoci mám zvieratá rád, rád o nich čítam a pozerám dokumenty, vlky ma doteraz míňali. Preto si netrúfam tvrdiť, nakoľko je narábanie s nimi v tomto filme naivné, nereálne, prehnané. Ako laik som si ťukal na čelo a hovoril som si, že TOTO by teda vlky FAKT nerobili. Miestami mali taký veľký priestor, až som sa pýtal, prečo sa to volá FROZEN a nie Svorka vlkov.

Napriek týmto logickým mínusom a zbytočne dlhej minutáži (a z toho vyplývajúci hluchý prostriedok, kedy si tvorcovia myslia, že ak tam dajú dialógy, postavy automaticky dostanú psychológiu) sa mi FROZEN páčilo. Otázka „Čo ak?“ bola (ne)príjemne realistická, postavy boli uveriteľné a dalo sa im držať palce (najviac sa mi páčila blondína Emma Bellová), výprava dobrá a niektoré scény riadne fuj (už v traileri odporne nasnímaný pád nohami napred, otvorené zlomeniny, nájdenie tela).

Ak sa vám páčila ZÁHADA BLAIR WITCH alebo OTVORENÉ MORE, neváhajte. Napriek nelogickému správaniu sa mi to páčilo. A zasa... ak by som sa ocitol v podobnej situácii, aby by som stváral rovnaké nelogické kraviny. Okrem týchto logických chýb (ktoré z určitého uhla pohľadu nemusia automaticky znamenať nelogické jednanie postáv - to, že nikomu z nich nenapadlo urobiť si lano z vlastných vetroviek a priori nesúvisí s logikou, dajme tomu, že im to proste v danej situácii nenapadlo) by som negatívne vypichol radšej nerealistické hrdinské veci obyčajných tínedžerov, ktoré až hraničia s lekárskymi faktami (po 24 hodinách, strávených v odpornej zime, sa obyčajný chalan šplhá lepšie, ako Stallone v CLIFFHANGEROVI).

Frozen, USA 2010, cca 93 minút

Réžia a scenár: Adam Green. Kamera: Will Barratt. Hudba: Andy Garfield. Strih: Ed Marx. Hrajú: Emma Bellová, Shawn Ashmore, Kevin Zegers, Ed Ackerman, Joe Lynch, Adam Green a ďalší